וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ישראל תודיע להאג: אין לכם סמכות לחקור את הטענות כלפינו

עודכן לאחרונה: 8.4.2021 / 18:31

המכתב הרשמי ובו טענותיה של ישראל ייצא היום לתובעת הראשית של בית הדין הפלילי הבינלאומי בהאג. הוא ידגיש כי מערכת המשפט הישראלית עצמאית, ותחקור בעצמה כל טענה כלפי כוחות הביטחון. נתניהו: "ישראל דוחה לחלוטין את הטענה שהיא מבצעת פשעי מלחמה"

בווידאו: ארה"ב קוראת לתובעת בהאג שלא לתת עדיפות לחקירה בנושא הישראלי-פלסטיני/צילום: רויטרס

ישראל תשלח היום (חמישי) מכתב רשמי לתובעת של בית הדין הפלילי הבינלאומי בהאג פאטו בנסודה, ובו תדגיש כי אין לבית הדין סמכות לחקור את ישראל וכי מערכת המשפט הישראלית היא עצמאית, חוקרת ותמשיך לחקור בעצמה כל טענה כלפי כוחות הביטחון.

על שליחת המכתב הוחלט בסיום שני דיונים שקיים ראש הממשלה בנימין נתניהו ביומיים האחרונים, יחד עם השרים בני גנץ, גבי אשכנזי, יובל שטייניץ, יואב גלנט, מיכאל ביטון, היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט, הרמטכ"ל אביב כוכבי, ראש המל"ל מאיר בן שבת וגורמים נוספים.

בית הדין הבינלאומי הפלילי בהאג, 6 בפברואר 2021. AP
ישראל תטען שאין לו סמכות. בית הדין בהאג/AP

ההחלטה על שליחת המכתב התקבלה בעקבות שורת דיונים שקיימו בעת האחרונה גורמי מקצוע ממשרדי הביטחון, המשפטים והחוץ בנוגע לאסטרטגיה בה יש לנקוט כלפי החלטת בית הדין הפלילי בהאג לפתוח בחקירה נגד ישראל. בעקבות המפגשים הללו, החליטו הגורמים להמליץ לדרג המדיני להשיב לבית הדין במכתב מנומק ויסודי, במטרה לשכנעם לבטל את החקירה.

גורמים בכירים במערכת הביטחון טוענים שמבחינה משפטית אין לבית הדין בהאג הצדקה וסמכות לפתוח בחקירה נגד ישראל בנוגע לפשעי מלחמה ביהודה ושומרון ורצועת עזה, וזאת לאור ההתנהלות של צה"ל ומערכת המשפט. לכן, טענו הגורמים כי יש לנמק את הבסיס המשפטי בנושא במכתב יסודי, ובכך לנסות ולשכנע את התובע החדש של בית הדין, קארים חאן, לבחון מחדש את ההחלטה לפתוח בחקירה. במערכת הביטחון מעריכים כי קיים סיכוי גבוה שהסוגייה תיבחן מחדש והחקירה תבוטל.

נתניהו: גוף שהוקם כדי להגן על זכויות אדם הפך לעוין

מלשכת נתניהו נמסר הערב כי "הוחלט לאמץ את המלצות הצוות הבין-משרדי שבראשות המל"ל שהמליץ לא לשתף פעולה עם בית הדין הבינלאומי, אך לא להשאיר את מכתב התובעת ללא מענה אלא להשיב ולהבהיר כי בית הדין פועל בהיעדר סמכות. כמו כן, יובהר כי ישראל היא מדינת חוק שיודעת לחקור את עצמה. במכתב יצוין כי בנוסף לכך שישראל דוחה לחלוטין את הטענה שישראל מבצעת פשעי מלחמה, ישראל שבה ומבהירה את עמדתה החד-משמעית לפיה אין לבית הדין בהאג סמכות לפתוח בחקירה נגדה".

"עמדה זו הובהרה לבית הדין גם על ידי מדינות מרכזיות ומומחים בעלי שם עולמי בדין הבינלאומי. התערבותו הפסולה של בית הדין חסרת כל בסיס משפטי ומנוגדת למטרות שלשמן הוא הוקם. מדינת ישראל מחויבת לשלטון החוק ותמשיך לחקור כל האשמה נגדה בלי קשר למקורה, והיא מצפה מבית הדין להימנע מהפרת סמכותה וריבונותה", נמסר עוד. נתניהו האשים כי "בזמן שחיילי צה"ל נלחמים במוסריות עילאית נגד טרוריסטים המבצעים פשעי מלחמה חדשות לבקרים, בית הדין בהאג החליט לגנות דווקא את ישראל. אין מילה אחרת להגדיר זאת מלבד צביעות. גוף שהוקם כדי להגן על זכויות אדם, הפך לגוף עוין שמגן על מי שרומס זכויות אדם".

פאטו בנסודה, התובעת הראשית בבית הדין הפלילי הבינלאומי בהאג. 7 בפברואר 2021.. AP
התובעת בנסודה/AP

במערכת הביטחון מעודדים מהתמיכה של ארצות הברית בעמדת ישראל בסוגייה. לצד זאת, הגורמים ציינו כי ההחלטה של ממשל ביידן לבטל את הסנקציות שהוטלו על בית הדין והתובעת פאטו בנסודה, נבעה מאחר ובראייתם אסור באופן כללי לפגוע במעמד ובלגיטימיות של בית הדין, על אף ההחלטה שקיבלו בנוגע לישראל.

בתוך כך, גורמים בכירים במערכת הביטחון שיבחו את סדרת הפגישות שקיים הרמטכ"ל אביב כוכבי לצד נשיא המדינה ראובן ריבלין עם ראשי מדינות באירופה בנושא בית הדין בהאג. הרמטכ"ל התלווה אל הנשיא במסעו באירופה באישור הממשלה, ובמהלך הנסיעה סקר בפני ראשי המדינות הזרות את הנתונים בשטח ואת העשייה הצבאית מהזווית הישראלית. לדברי גורמי הביטחון, הפעולות של כוכבי מול ראשי המדינות עשויות גם הן להפעיל לחץ על בית הדין בהאג לבטל את פתיחת החקירה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully