וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בג"ץ קיבל את בקשת הפסילה: פרס ישראל לא יוענק לפרופ' שתמך בהחרמת אונ' אריאל

בית המשפט העליון קבע כי יאפשר לשר החינוך לבדוק אם יוכל לסרב להענקת הפרס לפרופ' עודד גולדרייך, שחתם על עצומה הקוראת לאיחוד האירופי לא לשתף פעולה עם האוניברסיטה. הטקס מתקיים בשבוע הבא, לכן לא יקבל את הפרס במועד. גורמים בסביבת השר: "ניצחון על תנועות החרם"

פרופסור עודד גולדרייך. ויקיפדיה, אתר רשמי
לא יקבל את פרס ישראל במועד הקרוב. פרופ' עודד גולדרייך/אתר רשמי, ויקיפדיה

בג"ץ קיבל היום (חמישי) את הבקשה של שר החינוך, יואב גלנט, לבדוק האם יוכל לסרב להענקת פרס ישראל במתמטיקה ומדעי המחשב לפרופ' עודד גולדרייך. שופטי בג"ץ תמכו בעמדת היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט בנושא, ויאפשרו לגלנט לקבל החלטה סופית בנוגע לבחירה של ועדת פרס ישראל בתוך חודש מהיום. מאחר והטקס מתקיים בשבוע הבא, מבחינה מעשית משמעות ההחלטה היא שגולדרייך לא יקבל את הפרס במועד הקרוב.

לפני כשבועיים חתם גולדרייך על עצומה של אנשי אקדמיה מהארץ ומהעולם הקוראת לאיחוד האירופי לא לאפשר לתוכניות מחקר הממונים על ידה לשתף פעולה עם אוניברסיטת אריאל. בפסק הדין של בג"ץ נכתב כי גולדרייך עומד מאחורי חתימתו על העצומה, אך שהוא הבהיר והצהיר כי אינו תומך בתנועת ה-BDS. "בהינתן כל אלה, אנו סבורים כי יש לאפשר לשר החינוך לחזור ולעיין בדברים ולקבל החלטה בתוך חודש ימים מהיום", קבע בג"ץ.

עוד קבע בית המשפט כי אם בכל זאת יחליט גלנט להעניק את הפרס לגולדרייך, יוכל לעשות זאת בהזדמנות אחרת. "רשמנו לפנינו כי ככל שיוחלט להעניק לפרופ' גולדרייך את הפרס, ניתן יהיה לעשות כן בטקס פרסי ישראל שייערך בשנה הבאה או במועד מוקדם יותר לפי בחירתו של פרופ' גולדרייך", כתבו.

שר החינוך, יואב גלנט במהלך מסע"ת בנושא פתיחת שנת הלימודים בבניין משרד החינוך בתל אביב 6 באוגוסט 2020. אבשלום ששוני/פלאש90, פלאש 90
בג"ץ קיבל את בקשתו לבחון את מתן הפרס. גלנט/פלאש 90, אבשלום ששוני/פלאש90

גורמים בסביבתו של גלנט אמרו כי "מדובר בנצחון משמעותי על תנועות החרם - בטקס הקרוב לא יוענק פרס ישראל למי שחותר תחת מדינת ישראל".

עו"ד מיכאל ספרד, המייצג את גולדרייך, מסר בתגובה כי "פרופסור עודד גולדרייך אשם בפשע שכנראה אין לו תקומה בישראל של היום: שמאלנות. היועץ המשפטי לממשלה יחד עם שר החינוך יצרו מסלול מקרתיסטי מובהק למניעת פרס ישראל מבעלי עמדות המתנגדות לכיבוש, לנישול ולאפרטהייד וכך מדירים ממנו מחנה פוליטי שלם בישראל שאשם באותו הפשע.

מהיום פרס ישראל הוא פרס לימנים בלבד. הרעיון שהשר ימשיך וינבור בהתבטאויותיו הפוליטיות של גולדרייך ויעשה שימוש ברשימות שחורות של ארגונים שרודפים אקדמאים ואומנים בשל דיעותיהם הפוליטיות הוא מגונה והזוי. ונזכיר שבשנה שעברה זכה בפרס רב שהתבטא באופן הומופובי ולסבופובי חמור ואז נקבע שזה לא רלבנטי לזכאות".

יו"ר הרשימה המשותפת, ח"כ איימן עודה, מסר בתגובה כי "פרופסור גולדרייך הוא קול חשוב של אנושיות וביקורתיות, והההחלטה למנוע ממנו את פרס ישראל היא החלטה פחדנית ואטומה. ביקורת לעולם אינה נעימה לאוזן, אבל דווקא משום כך חשוב להתעקש ולהשמיע אותה מול המגמה המדאיגה של העמקת הכיבוש והפגיעה בזכויות אדם".

ח"כ עאידה תומא סלימאן (חד"ש) מסרה כי "מניעת פרס ישראל מעודד גולדרייך היא צעד נוסף ומסוכן ברדיפה הפוליטית של אנשי שמאל שתומכים בזכויות אדם. גולדרייך מתנגד להכשרה של אוניברסיטת אריאל - כלי לביסוס הכיבוש האכזרי. הוא מתנגד לרדיפת הבי.די.אס - תנועת התנגדות בלתי אלימה. ‏בגלל העמדות הכל כך אנושיות הללו הוא מוקע כלא כשיר לקבל פרס על עבודתו המדעית. ‏אני קוראת לכלל מקבלי הפרס לסרב לקבלו".

מנכ"ל ג'יי סטריט ישראל, נדב תמיר, מסר כי "ההחלטה לאפשר את שלילת פרס ישראל ממי שמבקש למחות נגד השליטה בעם אחר, היא צעד נוסף, עצוב ומסוכן אל עבר מניעת שיח ביקורתי כלפי מדיניות ישראל בשטחים. ההחלטה היום, המסתמכת על 'חוק החרם' הפסול מיסודו, לא רק שמהווה כתם על מוסד פרס ישראל בכללותו, אלא משדרת מסר מסוכן לכל אוהבי ישראל בעולם, לפיו מדינת ישראל איננה מעוניינת בתמיכתם, באם היא מלווה בביקורת על מדיניות הכיבוש וההתנחלויות".

מתנועת "אם תרצו" נמסר כי "למרות ששופטי בג"ץ כלל לא היו אמורים להתערב בשיקול דעתו של שר החינוך בדבר הענקת פרס ישראל, הרי שהחלטתם לצדד בשר גלנט ולא לאפשר לפרופ' המכפיש את מדינת ישראל ומקדם חרמות אקדמיים עליה לזכות בפרס המיוחל נכונה בהחלט. מדינת ישראל לא צריכה להרים על נס את עוכריה, אלא להוקיע אותם. אסור שגולדרייך יקבל את פרס ישראל גם בעתיד".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully