וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

השוטר הדרוזי שמתעד את סיפורי הניצולים: "גדלתי עם הכאב, מרגיש את השליחות"

10.4.2021 / 8:15

פאיז אבו מנסור, תושב בית ג'ן המשרת בתחנת המשטרה בכרמיאל, שומע ומתעד בשנה האחרונה את הזוועות שעברו שורדי השואה שגרים בעיר. העדויות שאסף אוגדו לחוברת מיוחדת שהוציאה התחנה. "אחי נהרג באסון צור השני, כבן למשפחה שכולה - הזדהיתי עם הכאב", סיפר

בווידאו: השוטר הדרוזי שמתעד את סיפורי הניצולים/צילום: דוברות המשטרה
השוטר הדרוזי עם ניצולי שואה | פאיז אבו מנסור. דוברות משטרת ישראל
השוטר הדרוזי פאיז אבו מנסור במפגש עם ניצולי השואה בכרמיאל/דוברות משטרת ישראל

מוייסי קגרליצקי, בן 95, סיפר בדמעות איך הופרד מאמו שנלקחה למחנה ריכוז. הוא נותר לבדו בעולם, נער בן 12 שנלחם על קיומו במשך שלוש שנים, אז נתפס ונשלח למחנה בוכנוואלד שם הוחזק עד לסיום המלחמה ושחרור המחנה. כמותו, מגדה ויינברג, בת 91, סיפרה על הזוועות שעברה במחנה אושוויץ. "כששאלתי את איש הגסטפו היכן אבי ואימי נמצאים הוא הצביע לי על העשן המיתמר מהארובה", העידה בכאב.

פאיז אבו מנסור שמע ותיעד בשנה האחרונה את העדויות של ויינברג וקגרליצקי, כמו עדויות אחרות מפיהם של ניצולי שואה נוספים מכרמיאל.

השוטר הדרוזי עם ניצולי שואה | פאיז אבו מנסור. דוברות משטרת ישראל
שמע ותיעד בשנה האחרונה את העדויות של הניצולים, אבו מנסור/דוברות משטרת ישראל

אבו מנסור, דרוזי, תושב בית ג'ן, הוא מפקד מש"ק (משטרה-קהילה) בתחנת כרמיאל. "במסגרת התפקיד שלי אני נפגש עם אזרחים ותיקים רבים מתושבי כרמיאל", סיפר. "פעמים רבות יצא לי לשמוע מפיהם על מה שעוללו להם בזמן השואה והרגשתי את הכאב שלהם".

לדבריו הוא חש הזדהות עם אותם אנשים והרגיש כי הוא רוצה לעשות משהו עם אותם סיפורים. "אני גדלתי במשפחה שכולה", הסביר. "אחי, ראלב אבו מנסור, נהרג באסון צור השני. גדלנו עם הכאב בבית והרגשתי שאני מזהה עם הכאב של האנשים המבוגרים, ניצולי השואה". לדבריו גם היותו שייך לחברה שהיא מיעוט מעוררת בו רגישות מיוחדת לנושא.

הוא החל להתעניין בזוועות השואה. הוא קרא, העמיק, והעביר זאת גם לבני משפחתו. כך, לדוגמה, כשהמשפחה יצאה לחופשה בפולין, הקדיש אבו מנסור יום שלם לסיור באזור בו היה גטו ורשה. אחר כך החליט כי עליו לתעד את הסיפורים שהוא שומע מפי ניצולי השואה. הוא החל להיפגש איתם במרכז הקליטה בכרמיאל, הקליט וכתב את מה ששמע מפיהם. "הם רצו לחלוק ולספר את סיפורי החיים שלהם. הרגשתי שהם חיכו שמישהו יבוא וידבר איתם".

השוטר הדרוזי עם ניצולי שואה | פאיז אבו מנסור. דוברות משטרת ישראל
"פעמים רבות יצא לי לשמוע מפיהם על מה שעוללו להם בזמן השואה והרגשתי את הכאב שלהם"/דוברות משטרת ישראל

"העדויות ששמעתי היו קשות לעיכול", העיד. "הם סיפרו לי איך הוריהם ואחיהם אבדו להם, על תקופות של רעב ושל צמא. אני ממש התרגשתי כששמעתי את העדויות שלהם".

לדבריו, בתחילת הדרך, חלק מהמבוגרים לא הבינו מדוע הסיפורים שלהם מעניינים אותו. אבל אחרי שהוא רכש את אמונם והם הבינו כי הוא נטל עליו את משימת התיעוד הם נפתחו בפניו וחלקו את הסיפורים שלהם. "הרגשתי שאני בשליחות", אמר אבו מנסור. "הסיפורים האלו יעלמו עם האנשים וראיתי חשיבות להעביר את העדויות האלו הלאה".

אחרי שתיעד את הסיפורים, אותן עדויות נכרכו לחוברת שהוציאה תחנת המשטרה בכרמיאל. אבו מנסור גם הפגיש את הוותיקים עם בני נוער מהעיר ורואה בהם שותפים לשליחות שנטל על עצמו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully