וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אחרי שהם מכירים את בני גילם שנספו בשואה, שנת המצווה מקבלת תפנית מרגשת

עודכן לאחרונה: 8.4.2021 / 12:36

זיסל גולדליסט בת ה-11.5 נרצחה בטרבלינקה ונתן מאיר בן ה-11 נרצח באושוויץ. הדר וניתאי ינציחו את זכרם בבר/בת המצווה שלהם בדרך אישית ובכך יצטרפו לבני נוער רבים בישראל, שהופכים ל"שליחי זיכרון" של ילדים שנספו. הדרך הייחודית להנחלת זיכרון השואה לדור הצעיר

ילדים ובני נוער ששרדו את השואה, במחנה הריכוז אושוויץ לאחר ששוחרר על ידי צבא ברית המועצות, ינואר 1945. AP
ילדים ובני נוער ששרדו את השואה, במחנה הריכוז אושוויץ לאחר ששוחרר על ידי צבא ברית המועצות, ינואר 1945/AP

6,000 יהודים חיו בתחילת מלחמת העולם השנייה בעיר חיימלינק שבמחוז קיילצה בפולין. הם היוו 80% מכלל תושבי העיר. באוקטובר 1942 בא הקץ על קהילת יהודי חיימלינק בת מאות השנים. בימים 5 ו-6 באוקטובר הקיפו כוחות SS גרמניים את הגטו בו רוכזו היהודים בעיר, ביחד עם עוד אלפי יהודים שהועברו לשם מישובים אחרים.

500 יהודים נורו למוות בגטו במהלך הגירוש. 8,500 יהודים הובלו מרחק 45 קילומטרים לעיירה חנצ'יני, כשבדרך לשם נורו למוות מאות מהם. הנותרים נשלחו למחנה המוות טרבלינקה ונרצחו שם. בין האלפים שהגיעו לטרבלינקה הייתה גם ילדה בת 11.5 ושמה זיסל גולדליסט. ממשפחתה הגרעינית לא נותר אף אחד ושמה הונצח לראשונה בדף עד ביד ושם בשנת 1996.

השנה ביום השואה תדליק לזכרה נר נשמה הילדה הדר יונה ממודיעין. סבה וסבתה עלו לארץ ישראל לפני המלחמה, אבל כל משפחותיהם שנותרו בחיימלינק נרצחו, כמו זיסל ומשפחתה. הדר מציינת השנה את בת המצווה וכמו בנות ובני מצווה רבים עוברת בשנה זו רשימת משימות שגיבשה יחד עם משפחתה, מתוך כוונה ליצוק תוכן ומשמעות לשנת בת המצווה. תוכנית "שליחי זיכרון" ביד ושם יוצקת תוכן ייחודי ומרגש לשנת המצווה שלה ושל בני נוער רבים נוספים.

יד ושם, אפריל 2013. נועם מושקוביץ
תוכנית "שליחי זיכרון" יוצקת תוכן ייחודי לשנת המצווה של בני נוער רבים. מוזיאון יד ושם/נועם מושקוביץ

"סיור ביד ושם נראה לי דבר חשוב, אבל חיפשתי דרך לעשות את זה בדרך מותאמת לגילה של הדר", אמרה אמה, עדי. כבר לפני מספר שנים שמעה על תוכנית "שליחי זיכרון" שקיימת ביד ושם ובתה, נועם, השתתפה בה, ובשבוע שעבר גם הדר עברה את אותה תוכנית.

במסגרה, מפגישים ביד ושם את בני ובנות המצווה עם סיפורם האישי ועם קורות חייהם של ילדים שלא הספיקו לציין את בר/בת המצווה שלהם. אלו הם נער או נערה שיש להם עמם מכנה משותף כלשהו, כגון תאריך יום ההולדת, שם פרטי או מקום מוצא משפחתי. עוד לפני כן עורך בר המצווה עם משפחתו סיור ביד ושם שמותאם לגילאי 12-13. המדריך מתמקד בחיי הילדים באותה תקופה ועוסק בתכנים המזמנים עיון ודיון בשאלות של זהות, שייכות לקהילה, חיבור למורשת המשפחתית, הקהילתית והיהודית.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

התהליך המסקרן של מיחזור אריזות מתכת

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר
הילדה זיסל גולדליסט מהעיירה חנצ'יני שנרצחה בטרבלינקה. יד ושם
נר זיכרון לזכרה. הילדה זיסל גולדליסט שנרצחה בטרבלינקה/יד ושם

מרינה ביקלניצקי מאגף ההדרכה ביד ושם, האחראית על תוכנית שליחי מצווה, אומרת כי התוכנית הזאת פעילה כבר מספר שנים בקרב קהילות יהודיות בחו"ל. לדבריה, "משפחות שמגיעות עם ילדיהם לישראל במהלך שנת הבר מצווה חיפשו תוכן כזה ביד ושם ומצאו בתוכנית הזאת עניין רב. רק לאחרונה התחלנו להעביר את התוכנית גם לילדים ישראלים", היא אומרת.

ביקלינצקי הסבירה כי "באמצעות סיפור אישי של ילד אחד או ילדה אחת אפשר להעביר את נושא השואה לילדים בני 12-13. כמיליון וחצי ילדים נרצחו במהלך השואה, זה מספר שקשה לתפוס ולעכל, דרך סיפור אישי אחד אפשר להעביר את הנושא הזה לילדים".

הדר יונה בסיור ביד ושם. עדי יונה, תמונות גולשים
"דרך סיפור אישי אחד אפשר להעביר את הנושא לילדים". הדר יונה בסיור ביד ושם/תמונות גולשים, עדי יונה

הילד ניתאי נועם היה ביד ושם ביום שישי לפני שבוע וחצי. אביו סיפר כי זו הייתה יוזמה של הילד, שמתעניין בשואה וקורא ספרים בנושא. "לא חששתי שזה יהיה קשה או כבד מדי", אומר האב. "הדור הזה חשוף לכל כך הרבה תכנים שאין לנו שליטה עליהם, וכאן יש משהו עם תיווך של מדריך ותוך התאמה של התכנים", הוא מסביר.

ניתאי יהיה שליח זיכרון של ילד בשם נתן מאיר, ששמו הפרטי דומה לשלו. נתן מאיר גדל בעייריה טשביניה שבמחוז קרקוב בפולין. 1,500 יהודים חיו בעיירה ערב השואה. מרביתם נשלחו ב-29 במאי 1942 למחנה המוות אושוויץ. בהם היה גם הילד נתן בן ה-11. רק 270 מקרב אנשי הקהילה שרדו בסוף המלחמה.

הילד נתן מאיר ממחוז קרקוב, פולין, שנרצח במחנה ההשמדה אושוויץ. יד ושם
הילד נתן מאיר שנרצח באושוויץ בגיל 11/יד ושם

ביקלינצקי אומרת כי "דרך הזיכרון וההנצחה היא אישית וכל ילד עושה זאת בדרכו. יש מישהי שרקדה לכבוד הילדה שהיא זוכרת, מישהו אחר עשה מצגת ויש ילדים שמדליקים ביום הולדתם נר עבור הילד שהם זוכרים, יש שמציירים ציור של אותו ילד. דרכי הביטוי רבות ואישיות".

מאיה, בת 12 מקרית גת, אמרה שתחלוק עם בני כתתה את סיפורה של אסתר לואל מלודז', פולין, עליה למדה בסיור ואחריו. "בבית הספר אנחנו לומדים על השואה כנושא כללי היסטורי - ולא על אנשים. זאת הזדמנות מיוחדת בשבילי ללמוד את הנושא דרך סיפור חייהם של הילדים", היא אומרת.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully