וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כלוחמת היא עמדה בכל האתגרים. עכשיו היא מפקדת סיירת שהופכת מודל לחיקוי

10.4.2021 / 10:40

רפ"ק הגר ויסמן עשתה היסטוריה כשמונתה למפקדת הראשונה של סיירת מג"ב, בו אחוז הלוחמות עלה משמעותית תחת פיקודו של קובי שבתאי. במקביל לתפקידה החדש, ויסמן מתכננת להוביל פרויקט חדש, שמטרתו לפתח לוחמות למסלולי קצונה ופיקוד בכיר בחיל. "מצאתי את מקומי וקיבלתי כבוד"

רפ"ק הגר ויסמן, מפקדת יחידת סיירת משמר הגבול. שלומי גבאי
"זה בהחלט אתגר כאישה לפקד על יחידה מבצעית ולוחמת", ויסמן/שלומי גבאי

"לא הרגשתי שזה שאני אישה מעכב אותי מלהתקדם. למרות שסביבת העבודה שלי היא גברית יותר, עדיין מצאתי את מקומי וקיבלתי הרבה כבוד", אומרת רב-פקד הגר ויסמן, אחרי שעשתה השבוע היסטוריה כשמונתה למפקדת הראשונה של סיירת משמר הגבול. עתה הלוחמים והלוחמות בשירות חובה ביחידה המיוחדת יישאו עיניים אליה.

"זה בהחלט אתגר כאישה לפקד על יחידה מבצעית ולוחמת", היא אומרת בשיחה עם וואלה!. היא מתגוררת בצפון, התגייסה למג"ב ב-2002 והמשיכה לקבע, וכרווקה היא יודעת כי מחכה לה אתגר נוסף. "אחד האתגרים הוא שילוב חיי המשפחה עם אינטנסיביות של לוחמת בשטח. אדע להתמודד עם הדבר הזה. נפלה בחלקי זכות גדולה להוות מודל לחיקוי ללוחמות נוספות, הרבה נשים מאוד רוצות להיות בתחום המבצעי אבל לא יודעות איך לשלב את חיי המשפחה".

סיירת משמר הגבול (סמ"ג) היא יחידה שקיימת במרחבים השונים של המשטרה והיא המקבילה של יס"מ במשטרה ה"כחולה". לוחמי יחידות אלה מתחילים את דרכם בטירונות מג"ב ולאחר מכן ממשיכים לגיבוש. המתאימים ממשיכים לקורס בן כשישה שבועות, שמכשיר אותם להתמודד עם הפרות סדר והפגנות. עתה רפ"ק ויסמן עומדת כמפקד סיירת בחוד החנית של הזרוע המבצעית במשטרת ישראל.

רפ"ק הגר ויסמן, מפקדת יחידת סיירת משמר הגבול. שלומי גבאי
"נפלה בחלקי זכות גדולה להוות מודל לחיקוי ללוחמות נוספות", ויסמן/שלומי גבאי

משמר הגבול היה זרוע הביטחון הראשונה ששילבה נשים בתפקידי לחימה בשנת 1995. בשנים האחרונות עבר משמר הגבול שינוי גדול תחת פיקודו של קובי שבתאי, שמונה לאחרונה למפכ"ל המשטרה. עם כניסתו של ניצב שבתאי לתפקיד בשנת 2016, הנשים היוו כ-20% מהכוח הלוחם וכיום יש כ-1,700 לוחמות בשירות חובה וקבע, שמהוות כ-30% מהכוח הלוחם של החיל. הוא גם דגל בשילוב נשים בכל היחידות במג"ב, לרבות ביחידות המיוחדות. לוחמות במג"ב פועלות בכלל היחידות במרחבים השונים בחיל, ביחידות מיוחדות ובתפקידים שונים ומגוונים. הן למעשה כוח משמעותי בפעילות משמר הגבול בביטחון הציבור ושירות הציבור.

עיתוי המינוי מגיע בתקופה לא קלה ליחידה של מחוז חוף. עם הגשת כתב האישום החמור נגד הלוחם בשירות החובה אפיק טויבי בגין עשרה אישומים - וביניהם שימוש בנשקו האישי שהביא למותו של סמ"ש נעים מאדי ז"ל - מינה מפקד משמר הגבול, ניצב אמיר כהן קצין בודק בדרגת ניצב משנה לבחינת תפקודם של המפקדים. לאור הממצאים החליט מפקד מג"ב לאמץ את המלצות הקצין הבודק ובין היתר לסיים באופן מידי את תפקידו של מפקד היחידה בדרגת רב-פקד, ואף להמליץ על הפסקת שירותו בחיל. במקומו מונתה רפ"ק ויסמן.

משמר הגבול

  • שנת הקמה: 1953
  • מפקד נוכחי: ניצב אמיר כהן
  • מספר משרתים: כ-7,200 שוטרים ושוטרות (2019)
  • לוחמות וקצינות: כ-1,700
  • אחוז הנשים מהכוח הלוחם: כ-30%
  • מקור: משטרת ישראל

בתפקידה האחרון שימשה ויסמן כמפקדת טירונים בבית הספר החילי של משמר הגבול. "זה מרגש להיכנס לתפקיד ראשון של מפקדת יחידה לוחמת בשטח, זה עולם אחר מאשר לפקד על טירונים", אומרת ויסמן. "זה רק מוכיח כמה הפיקוד של החיל מאמין ביכולות שלי. למנות אותי לפקד על יחידה שעברה טלטלה לפקד עליה ולהחזיר אותה ליכולות שלה זה חשוב. אני מכירה את היחידה ואת האנשים, הם לוחמים טובים ויש להם הרבה הצלחות. קורה לצערנו שמתרחשים אירועים מצערים אבל לא מטייחים, תמיד לומדים מזה. אנחנו מכוונים לשקיפות, אנחנו אמונים על חיי אדם, חונכנו ללמוד מטעויות ולא לחזור עליהן".

מסלול השירות במג"ב מאפשר לנשים את כלל ההזדמנויות לקידום בחיל במסלולים פיקודיים ומקצועיים. בשנים האחרונות נפלו בפעילות מבצעית בשער שכם בירושלים שתי הלוחמות רב שוטר הדר כהן, לוחמת בשירות חובה במהלך הכשרתה, ורס"ר הדס מלכא, לוחמת בשירות קבע ביחידת סיירת משמר הגבול בדרום. הנשים לוחמות לצד הגברים בכלל הגזרות, והמגמה צפויה לגדול.

מפקד מג"ב אמיר כהן. מג"ב, אתר רשמי
"שם מטרה לראות קצינה בדרגת תת ניצב שמפקדת על מרחב במג"ב", ניצב כהן/אתר רשמי, מג"ב

כשמפקד מג"ב הציג את מדיניותו בפני סגל הפיקוד שלו, הוא הדגיש את החשיבות בשילוב קצינות בכל הרמות והיחידות ואף הצהיר שתמונה מפקדת יחידה נוספת, מפקדת גדוד ובעתיד השאיפה היא למפקדת מרחב. "המטרה של ניצב כהן לטווח הארוך זה לראות קצינה בדרגת תת ניצב שמפקדת על מרחב במג"ב, זה יעד שניצב כהן הציב והוא שואף שזה יקרה עוד בקדנציה שלו", אומר גורם במג"ב על אותה שיחה בין כהן לפקודיו.

במקביל לתפקידה החדש, רפ"ק ויסמן מתכוננת להוביל פרויקט חדש במג"ב, שבו היא משמשת כמנטורית. מטרתו להעצים ולפתח נשים במשמר הגבול ולקדם אותן. מדובר בתוכנית לפיתוח לוחמות למסלולי קצונה ופיקוד בכיר בחיל, פרי יוזמת מפקד מג"ב וראש מחלקת משאבי אנוש במג"ב, נצ"מ דלית דולב. ויסמן תלווה 19 קצינות בתחילת דרכן. "המטרה היא לתת להן את הכלים הטובים ביותר להתמודד בהמשך, ולצמוח אל הפיקוד הבכיר יותר במקביל לחיי המשפחה", היא אומרת. "מדובר בשמונה מפגשים שיתקיימו אחת לחודש. מעבר למפגשים הרשמיים, אני אלווה את הבנות לאורך כל הדרך, אני תמיד בשבילן ואזמין אותן גם לצפות באופן שבו אני אפקד על היחידה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully