וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עבדאללה: ירדן יציבה, העימות מול הנסיך חמזה יטופל בתוך משפחת המלוכה

7.4.2021 / 18:59

בנאום ראשון בו התייחס למשבר בממלכה, אמר ההמלך כי אחיו למחצה נמצא עם משפחתו ותחת טיפולו. "חמזה התחייב בפני המשפחה שישים את האינטרסים של ירדן מעל לכל שיקול אחר", אמר. ביידן ועבדאללה שוחחו לראשונה: "אמרתי לו שיש לו חבר באמריקה"

בווידאו: המלך עבדאללה תועד אחרי ניסיון ההפיכה בירדן/צילום: רויטרס

עבדאללה מלך ירדן נשא היום (רביעי) נאום ראשון מאז פרוץ המשבר במדינה בו אמר כי ירדן יציבה ובטוחה וכי העימות מול הנסיך חמזה, שנעצר לאחר שנחשד בקשרים עם "גורמים זרים" לצורך ביצוע ניסיון הפיכה - יטופל בתוך משפחת המלוכה. עבדאללה ציין כי חמזה נמצא עם משפחתו תחת טיפולו.

עוד אמר המלך בנאומו כי כל החשדות נגד חמזה נמצאים בבדיקה "בהתאם לחוק, בכפוף למוסדות המדינה ובאופן שמבטיח שקיפות והוגנות". עבדאללה הביע סולידריות עם האזרחים בירדן, החווים משבר כלכלי ורפואי קשה בשל מגיפת הקורונה. "חמזה התחייב בפני המשפחה שישים את האינטרסים של ירדן מעל לכל שיקול אחר", הוסיף.

"ארצנו עומדת בפני אתגרים כלכליים קשים שהחמירו במגיפת הקורונה, ואנו מודעים לנטל הקשיים שאזרחינו מתמודדים איתם. כפי שתמיד עשינו, נתמודד עם התנאים הללו מאוחדים, יד ביד במשפחה הירדנית הגדולה ובמשפחה ההאשמית, ובכך נעלה את מולדתנו כשאנו מגובשים ובונים את עתידנו", אמר.

עבדאללה אמר כי "המזימה" נכשלה, וציין כי המשבר "היה הכואב ביותר" משום שהגיע מתוך משפחת המלוכה ומחוצה לה. "שום דבר למתקרב למה שהרגשתי - הלם, כאב וזעם - בתור אח ושומר המשפחה ההאשמית ומנהיג העם היקר הזה", אמר המלך בהצהרה שהוקראה בטלוויזיה הירדנית. הוא אמר כי יתר המעורבים בפרשה נמצאים תחת חקירה, "בהתאם לחוק". הממשלה אמרה כי בין 14 ל-16 איש נעצרו בחשד למעורבות באותה מזימה לכאורה.

עבדאללה מלך ירדן, 10 באוקטובר 2020. AP
הכריז כי המצב תחת שליטה. המלך עבדאללה/AP

נאומו של המלך הגיע לאחר החלטת ירדן להטיל צנזורה על סיקור המשבר בארמון, בעקבות פרסום הקלטה נוספת ברשת. ההקלטה תיעדה את השיחה המתוחה בין חמזה לבין הגנרל יוסף אל-חוניטי, מפקד הצבא, שהגיע לארמונו כדי להודיע לו שהוא תחת מעצר בית. המפגש הצית את העימות הפנימי במשפחת המלוכה, הקשה ביותר בעשורים האחרונים.

האיפול שהוטל אתמול על הפרשה בכלי התקשורת והרשתות החברתיות הוכרז שעות אחרי שהארמון הכריז כי חמזה פרסם הצהרת נאמנות לעבדאללה, לאחר מאמצי תיווך של הנסיך חסן, דודו של המלך. לא ברור עד כמה ההקלטה החדשה תשפיע על אותם מאמצים, אך הצנזורה שהטיל השלטון מעידה על החשש בארמון מתגובות הציבור לקרע המשפחתי.

הנסיך חמזה. רויטרס
נפגש עם גורמים "שהחלו לדבר על דברים שהם לא אמורים לדבר עליהם". הנסיך חמזה/רויטרס

בהקלטה, מפקד הצבא אמר כי הנסיך נענש משום שהוא נפגש עם גורמים "שהחלו לדבר על דברים שהם לא אמורים לדבר עליהם", אולם הוא לא הזכיר כל קשירת קשר להפיכה שלטונית כפי שאמרה ממשלת ירדן. בתגובה לדברים, הרים הנסיך את קולו בזעם, והאשים את הגנרל באיומים עליו. הוא אמר כי אין לו זכות לתת הוראות כאלו לבן משפחת המלוכה ההאשמית.

שיחה ראשונה מביידן

לאחר הנאום, נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן שוחח עם מלך ירדן על המצב במדינה, בשיחת טלפון ראשונה בין המנהיגים. הממלכה היא בעלת ברית אסטרטגית של ארצות הברית ושל המערב, ועבדאללה קיבל הודעות תמיכה מוושינגטון ועד ריאד לאחר פרוץ המשבר ביום שבת.

לשכתו של המלך אמרה כי ביידן הביע בשיחה "סולידריות מלאה עם ירדן ועם מאמציה לשמור על יציבותה".

בהודעת הבית הלבן נמסר כי הנשיא הביע את תמיכתו בירדן ובהנהגתו של המלך. "הם דנו ביחסים הבילטרליים החזקים בין ירדן לארצות הברית, על תפקידה החשוב של ירדן באזור, ועל חיזוק השיתוף הפעולה הבילטרלי בסוגיות ביטחוניות, כלכליות ופוליטיות", נמסר. הבית הלבן הוסיף כי ביידן גם חזר על תמיכתו בפתרון שתי המדינות.

כשנשאל בהמשך על ידי כתבים אם הוא מודאג מהמצב בירדן, השיב ביידן: "לא, אני לא. רק התקשרתי לומר לו שיש לו חבר באמריקה ושיהיה חזק".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully