וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ארה"ב עודדה את ישראל להיענות לבקשת ירדן לקבל אספקת מים נוספת

עודכן לאחרונה: 7.4.2021 / 18:45

אחרי שנתניהו עיכב את תשובתו לגבי בקשת ירדן לאספקת מים נוספת, פנו הירדנים לארצות הברית. שר החוץ האמריקני בלינקן העלה את הנושא בשיחה עם שר החוץ אשכנזי והדגיש את הצורך לחזק את המלך עבדאללה

בווידאו: רה"מ מבהיר כי יישר את ההדורים עם ירדן והוא יבקר בירדן/צילום: לע"מ

ממשל ביידן עודד את ישראל בשבוע האחרון להיענות בחיוב לבקשת ירדן לקבל אספקת מים נוספת - כך אמרו גורמים ישראלים בכירים לוואלה!. המסרים הגיעו ברקע המתיחות ביחסים בין ירושלים לעמאן סביב סוגיית ביקור יורש העצר בהר הבית ודחיית טיסתו של ראש הממשלה בנימין נתניהו לאבו-דאבי דרך ירדן.

היחסים בין ירדן לישראל שקעו לאחרונה למשבר חדש אחרי תקופה של שיפור איטי, וסוגיית אספקת המים היא מוקד מתיחות נוסף בין המדינות. במסגרת ההסכמים בין המדינות ישראל התחייבה לספק מים לירדן. מדי שנה הירדנים מבקשים מישראל כמות מים נוספת מעבר למכסה השנתית ובדרך כלל ישראל מסכימה מיד.

אלא שהשנה כאשר ועדת המים המשותפת התכנסה לפני כמה שבועות והירדנים ביקשו לקבל תוספת מים, ראש הממשלה נתניהו נמנע מלתת תשובה חיובית. עמוס הראל דיווח ב"הארץ" כי זו הייתה דרכו של נתניהו להגיב לכך שירדן גרמה לביטול ביקורו באבו-דאבי לפני הבחירות.

שר החוץ גבי אשכנזי חותם על הסכם לכינון יחסים דיפלומטיים בין ישראל לקוסובו, עם שרת החוץ של קוסובו מליסה חרדינאי. 1 בפברואר 2021.. משרד החוץ, אתר רשמי
הביא לחידוש פעילות הוועדות המשותפות לשתי המדינות. אשכנזי/אתר רשמי, משרד החוץ

בכיר אמריקני אמר כי לפני כעשרה ימים העלה שר החוץ הירדני איימן סאפאדי את הנושא בשיחת טלפון עם סגן עוזר שר החוץ האמריקני לעניינים ישראלים-פלסטינים האדי עמר. ביום שישי האחרון עלה הנושא בשיחה בין שר החוץ האמריקני אנתוני בלינקן לבין שר החוץ גבי אשכנזי.

במהלך השיחה שיבח בלינקן את אשכנזי על פעילותו לשיפור היחסים עם ירדן מאז כניסתו לתפקיד. אשכנזי פגש שלוש פעמים את מקבילו הירדני והביא לחידוש פעילות הוועדות המשותפות לשתי המדינות. בכירים ישראלים ציינו כי במהלך השיחה שאל בלינקן את אשכנזי מדוע ישראל לא מאשרת את הבקשה הירדנית לתוספת מים. לדברי בכירים ישראלים הנושא עלה בעוד כמה שיחות של דיפלומטים אמריקנים עם עמיתיהם הישראלים בימים האחרונים.

אנתוני בלינקן, 5 באפריל 2021. רויטרס
שאל לפשר הסירוב. בלינקן, השבוע/רויטרס

אשכנזי תומך בהעברת תוספת המים לירדן ואף שוחח על כך עם בכירים בלשכת ראש הממשלה. עם זאת, נכון ליום רביעי בצהריים נתניהו עדיין לא נתן "אור ירוק". בכירים ישראלים טוענים כי הבקשה הירדנית היא נושא אחד מתוך נושאים מדיניים-ביטחוניים רבים שמתעכבים בשל המשבר הפוליטי בישראל.

בחודש שעבר ביקורו של יורש העצר הירדני חוסיין בן עבדאללה בהר הבית בוטל ברגע האחרון בגלל התעקשות ישראלית לא להיענות לבקשות הירדניות בנושא אבטחת הנסיך. הירדנים הגיבו בכך שלא אפשרו לנתניהו לטוס לאבו דאבי מרבת עמון. הסירוב הירדני הוביל לביטול הביקור שהיה אמור להיות גולת הכותרת של קמפיין הבחירות של נתניהו. ראש הממשלה הורה באותו יום על סגירת המרחב האווירי של ישראל בפני מטוסים ירדנים אך חזר בו תוך זמן קצר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully