וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עשרות נעצרים בגבול ירדן הפרוץ, ובישראל חוששים שהטרור יגיע בעקבותיהם

14.2.2021 / 23:00

בשנה האחרונה הפך הגבול למקום שממנו חודרים לארץ עשרות מהגרי עבודה, כשבשנת 2020 נעצרו 64 שעשו זאת באופן לא חוקי. גורמי ביטחון התריעו כי הגבול נותר ללא גדר לאורך עשרות קילומטרים. "זה אמנם גבול של שלום, אבל תחושת הביטחון שלנו רעה", סיפרו התושבים

בווידאו: עשרות נעצרים בגבול ירדן הפרוץ, ובישראל חוששים מחדירת טרור/צילום: פני בן דוד

גבול ישראל-ירדן הפך בשנה האחרונה למוקד משיכה למסתננים מחפשי עבודה, בעיקר מטורקיה. לפי נתוני צה"ל, בשנת 2020 סוכלו 64 ניסיונות חדירה מירדן לשטח ישראל, ובחודש האחרון סוכלו ארבעה ניסיונות נוספים. לשם השוואה, בשנת 2019 סוכלו כעשרים ניסיונות כאלו.

מדריכים ירדנים מובילים את מחפשי העבודה אל המישור הסמוך לגבול ישראל, ומראים להם את הציר המוביל לאזור הגבול והמקום שבו הם נדרשים לחצות ולהגיע לכביש הערבה. אם התמזל מזלם, באותה נקודה ימתין להם רכב שייקח אותם ללב המדינה ויפגיש אותם עם קבלני עבודה.

"בכל המקרים נעצרו המסתננים על ידי כוחות הצבא. אנחנו מזהים אותם מרחוק", הסביר גורם צבאי. במישור הפלילי מתרחשות בעיקר הברחות סמים, וגורמי הביטחון במרחב הערבה התריעו כי חדירת מהגרי העבודה מעבר לגבול עלולה לסמן את הדרך עבור גורמי טרור, למרות שמדובר בגבול של שלום.

גדר נעלמה בגבול ישראל ירדן, עוצבת אדום. פני בן דוד, תמונות גולשים
"המסתננים נעצרו בכל המקרים". אזור הגדר שנסחפה בשיטפונות בגבול ירדן/תמונות גולשים, פני בן דוד

אחד מגורמי הביטחון באזור אמר כי לפני כשנה נסחפה הגדר המוצבת בגבול בשיטפונות, וכי עשרות קילומטרים נותרו למעשה ללא גדר גבול. "ראינו כיצד צה"ל מאייש מוצב שהיה נטוש במשך תקופה ארוכה, אבל זה לא מספיק", הוסיף גורם המתגורר באזור. "זה אומנם גבול של שלום, אבל אנחנו גם ככה בתחושת ביטחון רעה ברקע התגברות גניבת הציוד החקלאי והטרקטורונים, ששווים יותר מ-100 אלף שקלים".

גורמי צבא הדגישו בשיחה עם וואלה! NEWS כי מתקיים שיתוף פעולה מאוד הדוק בין צה"ל לכוחות הביטחון הירדנים. לפני כמה שבועות הצליחו הירדנים לסכל ניסיון הברחת סמים לשטח ישראל, אך יחד עם זאת הדגישו כי הכוחות משני עברי הגבול מוגבלים, ובזמן שהתצפיות והטכנולוגיות מסייעות ללכוד את מבקשי העבודה הזרים ברגע החצייה, מול מבריחי הסמים האתגר נותר מורכב מאוד.

גדר נעלמה בגבול ישראל ירדן, עוצבת אדום. פני בן דוד, תמונות גולשים
אזור הגדר שנסחפה בשיטפונות בגבול ירדן/תמונות גולשים, פני בן דוד

גורם צבאי מעוצבת אדום הבהיר כי צה"ל הקים שלושה אתרי איסוף לאורך הגבול הירדני, ורק בחודש האחרון נפרסו כ-22 ק"מ של גדר תלתלית, שנועדה לעכב ולהקשות על החוצים. בחודשים הקרובים יפרסו עוד כ-50 ק"מ של גדר במוקדים נוספים.

בשלב הזה אין כוונה להקים במקום גדר גבוהה, בדומה לגבול רצועת עזה ומצרים. בחודשים הקרובים יוקמו תרנים שעליהם יוצבו אמצעי איסוף, באזור עין יהב ובמוקדים נוספים, אך יש עדיין מוקדים פתוחים בגבול שלא קיבלו תקציב לשיפוץ.

כמו כן, גדוד הלוחמים שפועל באזור קיבל לאחרונה ג'יפים מסוג טויוטה, שמאפשרים לנהל מרדפים ארוכים אחרי המסתננים בשטח, במסגרת פעילות הביטחון השוטף.

דובר צה"ל: "סוגיה מוכרת המטופלת על ידי כוחות הביטחון"

מדובר צה"ל נמסר כי "ניסיונות החדירה על ידי דורשי עבודה בגבול ירדן הינם סוגיה מוכרת המטופלת על ידי צה"ל וכוחות הביטחון. לאורך הזמן, התווספו מרכיבי הגנה בגבול לצורך מתן מענה מיטבי ומהיר לניסיונות החדירה, ביניהם מכשול המלח, פריסת גדרות והקמת עמדות תצפית נוספות".

עוד הוסיפו בדובר צה"ל כי "מרכיב הגנה נוסף בגזרה הוא חברי כיתות הכוננות ביישובים, והם היחידים שרשאים להחזיק בנשק ביישוב על פי פקודות צה"ל. בשנת 2020 ועד לתאריך הנוכחי, סוכלו כל ניסיונות החדירה בגבול ירדן".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully