וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נתניהו ביד ושם: הסכם שיסלול לאיראן את הדרך לגרעין לא יחייב את ישראל

עודכן לאחרונה: 7.4.2021 / 21:44

ראש הממשלה נשא נאום בטקס הממלכתי במוסד לזכר השואה, בו הזהיר את בעלות בריתה של ישראל מחתימה על הסכם שיאפשר לטהראן נשק גרעיני. לפניו נאם הנשיא ריבלין, שהזכיר את 900 ניצולי השואה שמתו מקורונה: "אנו במשימת זיכרון אינסופית, ליבנו עם משפחותיהם"

בווידאו: נתניהו מצהיר ביד ושם שישראל לא תהיה מחוייבת להסכם הגרעין עם איראן/צילום: קונטקט

הטקס הממלכתי לציון יום הזיכרון לשואה ולגבורה נערך הערב (רביעי) ביד ושם בירושלים, והשנה מצוין המועד בסימן "העד היהודי האחרון - שמונים שנה לראשית ההשמדה ההמונית". הטקס נערך בהשתתפותם של ראש הממשלה בנימין נתניהו ונשיא המדינה ראובן ריבלין.

בנאום שנשא ראש הממשלה הוא הזהיר את בעלות בריתה של ישראל מחתימה על הסכם שיאפשר לאיראן נשק געיני, ואמר כי הסכם שיסלול לטהראן את הדרך לגרעין לא יחייב את ישראל.

"ברגעים אלו מתקיים בדובאי אירוע זיכרון לקורבנות השואה. מי היה מאמין. אלה סממנים לשינוי מבורך ביחסים בין יהודים וערבים מחוץ לישראל וגם בתוך המדינה", אמר נתניהו. "אך שעה שאנו נעים קדימה. יש דברים שעלולים להחזיר אותנו אחורה. הסכם הגרעין עם איראן שוב עולה על השולחן. אלא שההיסטוריה לימדה אותנו שהסכמים כאלה עם משטרים קיצוניים שווים כקליפת השום. גם לידידינו הטובים אני אומר, שלא תהיה טעות. הסכם עם איראן שיסלול דרך לנשק גרעיני לא יחייב אותנו כהוא זה - רק דבר אחד יחייב אותנו, למנוע ממי שחותר להשמידנו לבצע את זממו".

ראש הממשלה בנימין נתניהו בטקס יום השואה ולגבורה, 7 אפריל, 2021. ראובן קסטרו, מערכת וואלה!
"בניגוד לעבר, אין אף גורם שימנע מאיתנו להגן על עצמנו". נתניהו ביד ושם, הערב/מערכת וואלה!, ראובן קסטרו

ראש הממשלה התייחס לשורדי השואה ואמר כי "לאורך כל שנת הקורונה, מדי יום חשבתי עליכם. אני יודע שהשהייה בבית, הריחוק מבני המשפחה, הבידודים, הסגרים, היו קשים מאוד. הם היו קשים לכולנו אבל אצל רבים מכם התעוררו זיכרונות מכאיבים מהבדידות האיומה בילדותכם. כשהבאנו את מיליוני החיסונים לארץ החלטנו לחסן קודם כל את האוכלוסייה המבוגרת שכוללת אתכם ניצולי השואה. החיסונים הצליחו, התחסנתם בשיעורי שיא. אבל היו מי שגם החיסונים הציפו בחששות וחרדות שמקורם בזוועות שעברו", המשיך נתניהו.

הוא תקף את החלטת בית הדין הפלילי הבינלאומי בהאג לחקור את ישראל בחשד לפשעי מלחמה וכינה אותה "שערורייתית". "בית הדין בהאג הוקם בהשראת בית הדין בנירנברג. אבל מנירנברג להאג קרה היפוך מוחלט. מגוף שנועד להגן על זכויות אדם, הפך לגוף שרומס את זכויות האדם", אמר. נתניהו סיכם: "בניגוד לעבר, היום אין אף גורם שימנע מאיתנו להגן על עצמנו מאיום קיומי".

נשיא המדינה ראובן ריבלין בעצרת יום השואה והגבורה ביד ושם, 7 באפריל 2021. ראובן קסטרו
"אתם שורדי השואה, גיבורי התקומה". ריבלין, הערב/ראובן קסטרו

בנאום שנשא ריבלין בטקס הוא הדגיש את משמעות זיכרון השואה, ואת החובה להמשיך ללמוד וללמד את האירועים. "יקיריי, שורדי השואה, אזרחי ישראל, עול הזיכרון, אותו אנו נושאים בלבבותינו, הוא חובתנו הקדושה. אם נרצה בכך ואם לאו, זיכרון השואה מעצב את זהותנו כאומה", אמר ריבלין.

"השואה מעמידה אותנו, קורבנותיה, בני העם היהודי, ואת מדינת ישראל, מול משימת זיכרון האינסופי. והנשיאה, בנטל הזיכרון, איננה קלה כלל ועיקר. עם הנושא בזיכרון ההיסטורי שלו, חווית תהום כל כך עמוקה, כל כך קשה, כל כך בלתי אפשרית, איננו עם ככל העמים. הזיכרון ההיסטורי, מצווה עלינו להוסיף, ללמוד וללמד על השואה. לחקור ללא מגבלה, וללא שום מורא, להכיר את הפרטים ההיסטוריים, לדון בנסיבות החברתיות שהובילו אליה, להשתומם נוכח האמיתות שהיא גילתה לנו על המצב האנושי, להפוך כל אבן", הוסיף.

ריבלין הדגיש בנאומו כי אין "לעשות בזיכרון, או בשואה, שימוש אינסטרומנטלי, ככלי - בהתאם לצרכי המקום והזמן. ועם זאת, לא להניח לפצע המדמם הזה לשתק אותנו מלפעול, מלהביט אל העתיד".

נשיא המדינה ראובן ריבלין, רה"מ בנימין נתניהו ורעייתו שרה בעצרת יום השואה והגבורה ביד ושם, 7 באפריל 2021. ראובן קסטרו
ריבלין לצד הזוג נתניהו ביד ושם, הערב/ראובן קסטרו

ריבלין המשיך ופנה אל שורדי השואה: "בשנים האחרונות עמדתי ניצבתי, לצד מנהיגי אומות אחרות, במחנות מוות, בבורות הריגה, באתרי זיכרון, ובמוזיאונים ברחבי אירופה. לא לבדי עמדתי, לצדי ניצבו, שישה מיליון מאחינו ואחיותינו 'שישה מיליון קטגורים', שישה מיליון עדים. אבל, לא רק הנספים עמדו איתי. איתי עמדתם גם אתם, השורדים - הניצולים. אין מילים בפי, לתאר את העוצמה, ששאבתי מכם".

"אתם שורדי השואה, גיבורי התקומה, שמצאתם את תעצומות הנפש לקום מהאדמה הספוגה בדמעות ובדם, להביט קדימה, לבחור בחיים, לאהוב, לצחוק, לשמוח. להאמין, לבנות וליצור. להקים בית לאומי ופרטי. לגדל ילדים לאהבה ותקווה. מכם למדתי, שלא נגזר עלינו, לגדול ולהתפתח, מתוך השלילה, הפחד, והאימה".

חיילי צה"ל בהכנות לעצרת יום השואה והגבורה ביד ושם, 7 באפריל 2021. ראובן קסטרו
גילם הממוצע של כ-105 אלף ניצולים הוא יותר מ-84. חיילים בטקס ביד ושם, היום/ראובן קסטרו

כיום חיים בישראל 174,500 ניצולי שואה, כש-83% מהם בני יותר מ-80, ו-60% מהניצולים הן נשים - כך עדכנה הרשות לזכויות ניצולי השואה. בשנה האחרונה מאז יום הזיכרון אשתקד הלכו לעולמם 14,264 ניצולים וניצולות, בממוצע מתו כ-41 ניצולים מדי יום. כ-31 אלף, שהם 18% מהניצולים ונפגעי ההתנכלויות האנטישמיות, עברו את גיל 90 ויותר מ-900 ניצולים חצו את גיל 100. גילם הממוצע של כ-105 אלף ניצולים עומד על 84.8.

במהלך העצרת שתתקיים הערב השורדת רוזה בלוך, תישא את דבר נציג הניצולים ואת אבוקת הזיכרון יעלה ממלא מקום יו"ר הנהלת יד ושם, רונן פלוט. שש משואות של שורדי שואה יועלו במהלך האירוע ואף יוקרנו סרטונים על אודות סיפורי הישרדותם. כמו כן, בעצרת ייקחו חלק הזמרים דוד דאור ומשי קליינשטיין ואת הטקס תנחה המגישה הילה קורח.


מחר בשעה 10:00 תישמע צפירה בת שתי דקות ברחבי הארץ. לאחר מכן ייערך טקס הנחת זרים למרגלות האנדרטה למרד גטו ורשה בהשתתפותם של נשיא המדינה, ראש הממשלה, יושב ראש הכנסת, נשיאת בית המשפט העליון ונציגים של ארגוני ניצולים ולוחמים. לאחר מכן בשעה 11:00 ייערך הטקס "לכל איש יש שם" בטרקלין שאגאל משכן הכנסת, במהלכו יקראו בשמות נספי השואה ויודלקו נרות זיכרון על ידי חברי כנסת וניצולי שואה. לקראת השעה 17:00 ייערך טקס נעילת אירועי יום הזיכרון לשואה ולגבורה במוזיאון לוחמי הגטאות.

עמותת ׳עמך׳ לניצולי השואה. עמותת ׳עמך׳, אתר רשמי
מחר בשעה 10:00 תישמע צפירה בת שתי דקות/אתר רשמי, עמותת ׳עמך׳
אירועי יום הזיכרון לשואה ולגבורה 2021. אתר רשמי, מערכת וואלה!
אירועי יום הזיכרון לשואה ולגבורה 2021/מערכת וואלה!, אתר רשמי

היכן מתגוררים ניצולי השואה בישראל

  • חיפה: 12,100 ניצולים
  • ירושלים: 10,800 ניצולים
  • תל אביב: 9,500 ניצולים
  • אשדוד: 8,700 ניצולים
  • נתניה: 8,500 ניצולים
  • באר שבע: 7,600 ניצולים
  • פתח תקווה: 7,000 ניצולים
  • ראשון לציון: 6,900 ניצולים

חיפה היא העיר בה מתגוררים הכי הרבה ניצולי שואה עם כ-12 אלף, אחריה ירושלים עם 11 אלף ואז תל אביב עם 9,500.

עד לסוף שנת 1948, 18,400 ניצולים עלו לארץ. כ-83,500 שהם 48% עלו עד סוף שנות ה-50. ובין השנים 2021-2019 עלו לישראל 354 ניצולי שואה נוספים.

לפי נתוני הרשות לזכויות ניצולי השואה כ-64% מהניצולים המוכרים הם ילידי אירופה, מתוכם הקבוצה הגדולה ביותר המונים כ-36% שהם 63,500 ניצולים, ילידי ברית המועצות לשעבר. כ-12% שהם 20,500 ניצולים, ילידי רומניה, כ-5.5% שהם 9,600 ניצולים, ילידי פולין, כ-2.7% שהם 4,800 ניצולים, ילידי בולגריה, כ-1.5% שהם 2,500 ניצולים, ילידי הונגריה, ו-2,500 מהניצולים ילידי גרמניה.

עוד עולה מדוח הרשות כי 36% מהניצולים הם ילידי אסיה וצפון אפריקה. 32 אלף מהניצולים ילידי מרוקו ואלג'יריה שסבלו מהתנכלויות על רקע אנטישמי ומגבלות שונות. כ-11% שהם 19,200 מהניצולים הם יהודי בגדד שנחשפו לפרעות הפרהוד בעיראק באמצע שנת 1941. כ-7% נוספים שהם 11 אלף ניצולים יוצאי תוניסיה ולוב שסבלו מחוקי הגזע ונשלחו למחנות כפייה ועבודה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully