וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דיווח: ישראל עדכנה את ארה"ב על תקיפת הספינה האיראנית כנקמה

7.4.2021 / 7:18

בניו יורק טיימס דווח כי ישראל הודיעה שהיא עומדת מאחורי תקיפת ספינת המשא סאוויז, וכי מדובר בפעולת תגמול על תקיפות כלי שיט בבעלות ישראלית ע"י איראן. בטהראן אישרו כי הספינה הותקפה מול חופי אריתריאה. במערכת הביטחון מסרבים להתייחס

בווידאו: דובר מחלקת המדינה מגדיר את שיחות הגרעין "בונות"/צילום: רויטרס

ישראל עדכנה את ארצות הברית כי היא זו שתקפה את הספינה הצבאית האיראנית בים האדום, כנקמה על פגיעה בשתי ספינות ישראליות לאחרונה - כך אמר הלילה (רביעי) גורם אמריקני לניו יורק טיימס.

הגורם האמריקני שדיבר עם ניו יורק טיימס, תוך שמירה על אנונימיות, אמר כי ישראל עדכנה את ארצות הברית שכוחותיה פגעו בספינה "סאוויז" בסביבות השעה 7:30 אתמול. הגורם אמר כי הספינה נפגעה מתחת לקו המים, ומיקומה המדויק בים האדום לא ידוע. הגורם הוסיף כי ייתכן שישראל המתינה עם המבצע עד שנושאת המטוסים האמריקנית "דווייט אייזנהאור" התרחקה מהאזור. לדבריו, נושאת המטוסים הייתה במרחק של כ-450 ק"מ בעת הפגיעה ב"סאוויז".

הספינה "סאוויז", המוצבת בים האדום, נפגעה ככל הנראה ממוקש ימי שהוצמד לה, בהסלמה של המערכה הימית החשאית המתנהלת בין שתי המדינות בשנתיים האחרונות. זאת במקביל להתקדמות בשיחות הגרעין בין איראן למעצמות, בהשתתפות עקיפה של ארצות הברית. ישראל מתנגדת בתוקף לחזרה להסכם, וראש הממשלה בנימין נתניהו תיאר אותו אתמול כ"מסוכן", שעות לפני הדיווחים על הפגיעה בספינה.

באופן רשמי מסווגת סאוויז בתור ספינת מטען, אך לפי הדיווחים היא משמשת את משמרות המהפכה לאיסוף מודיעין באזור האסטרטגי. זאת הפעם הראשונה בעימות הימי בין ירושלים לטהראן שבה נפגע כלי שיט צבאי, אף שמשרד החוץ של איראן אמר היום כי מדובר בספינה הפועלת נגד הפיראטים בים האדום.

ספינת הביון "סאביז" האיראנית שהותקפה בים האדום סמוך לחופי אריתריאה. 7 באפריל 2021. Fleetmon, אתר רשמי
ישראל עדכנה את ארצות הברית לאחר התקיפה. ספינת המשא האיראנית Saviz/אתר רשמי, Fleetmon

משרד החוץ של איראן אמר היום כי הספינה נפגעה מ"פיצוץ", מבלי לפרט. "למרבה המזל, אין נפגעים והחקירות הטכניות בעיצומן", אמר דובר משרד החוץ. "ארצנו תנקוט את כל הצעדים הנדרשים דרך הרשויות הבינלאומיות".

סוכנות הידיעות תסנים, המקורבת למשמרות המהפכה, דיווחה אתמול כי הפיצוץ נגרם על ידי מוקשים ימיים שהוצמדו לבטן הספינה. לא צוין בדיווח מי אחראי לתקיפה, אך צבא ארצות הברית פרסם הצהרה בתוך זמן קצר שבה התנער ממעורבות בתקרית.

"אנחנו יכולים לאשר ששום כוח אמריקני לא היה מעורב בתקרית", נמסר בהודעה של הפיקוד המרכזי בצבא ארצות הברית, האחראי על אזור המזרח התיכון. "אין לנו מידע נוסף למסור בנושא".

נציגים של איראן ושל חמש המעצמות בשיחות הגרעין בווינה, 6 באפריל 2021. רויטרס
התקדמות במו"מ במקביל להסלמה בזירה ימית. שיחות המעצמות בווינה, אתמול/רויטרס

הדיווחים בדבר התקיפה מגיעים ברקע התגברות המערכה הימית בין ישראל לאיראן. בחודשים האחרונים הותקפו שתי ספינות משא בבעלות אנשי עסקים ישראלים ששטו באזור מפרץ עומאן, בתקיפות המיוחסות לאיראן. לפי דיווחים בכלי תקשורת מערביים, בהם וול סטריט ג'ורנל וניו יורק טיימס, ישראל תקפה ספינות משא ומכליות איראניות בים האדום ובים התיכון מאז 2019, במטרה לסכל הברחות נשק לחיזבאללה ולחבל במשלוחי נפט לסוריה.

במערכת הביטחון סירבו להתייחס לפרסומים על התקיפה אתמול, בדומה לפיצוצים אחרים שהתרחשו בשבועות האחרונים. מבלי לציין אירוע כזה או אחר, הם הבהירו כי "ישראל לא תאפשר העברת נשק שובר איזון לידי ארגוני טרור דרך הים אדום", אך נראה כי המטרה היא להשאיר את החיכוך בזירה הימית מתחת לסף הרעש ולהימנע עד כמה שניתן מעימות ישיר וגלוי.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully