וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אחרי חגיגות ההשבעה הגיע ההנגאובר: ראשי המפלגות מתרסקים לתסבוכת פוליטית

עודכן לאחרונה: 6.4.2021 / 23:08

הנשיא נתן את האות להאצת המגעים, אך גם הוא לא נשמע אופטימי בנוגע לסיכויים להגיע להסכמות. נתניהו זינק למסע שכנועים בין-גושי מול מספרים לא מעודדים, ובמחנה הנגדי הופיעו סדקים בתכנית לממשלת בנט-לפיד - אך הסערה סביב חברי המשותפת אותתה על המכשול המרכזי שבדרך

ריבלין לחברי הכנסת: חובה להכריע במחלוקות הכואבות, עליכם לגלות מנהיגות 06.04.21/צילום: ערוץ הכנסת

האווירה החגיגית של השבעת הכנסת ה-24 התחלפה תוך זמן קצר באווירה הקשה של המציאות הפוליטית הסבוכה אליה נקלעה ישראל בשנתיים האחרונות. משכן הכנסת נותר הערב (שלישי) כמעט ריק לחלוטין והציג תמונת מראה למה שעשוי לקרות בחודש הקרוב: נתניהו ינסה להרכיב את הממשלה במספרים לא מחמיאים במיוחד, וספק גדול אם יצליח.

החוק קובע כי לראש הממשלה יעמדו 28 ימים לצורך המשימה, אבל גם אם ייכשל בה, מבחינתו הוא כבר רשם הישג אחד: הכנסת נותרה בשליטתו. המשמעות של קבלת המנדט היא שיו"ר הכנסת כנראה לא יוחלף, וגוש מתנגדיו יתקשה לקדם הצעות חוק שימנעו את כהונתו.

בתקופה שניתנה לו, נתניהו עשוי לפעול בכל דרך כדי להגיע אל חוף מבטחים: יפעיל מכבש לחצים על חברי הציונות הדתית בצלאל סמוטריץ' ואיתמר בן גביר כדי שיסכימו להכשיר את רע"ם, יפתח בציד עריקים ממחנה השינוי, ינסה לשכנע את יו"ר תקווה חדשה גדעון סער לשוב בו מהחרם שהטיל עליו, ויחבל בניסיונות של יו"ר ימינה נפתלי בנט להקים ממשלה עם יו"ר יש עתיד יאיר לפיד כשהמנדט ייצא מידיו.

יום הצהרת האמונים של חברי הכנסת ה-24 במשכן | רה"מ, נתניהו   6 באפריל 2021. ראובן קסטרו
יפעל בכל דרך כדי להגיע לחוף מבטחים. נתניהו/ראובן קסטרו

הנשיא רמז היום כי אם המועמד להרכבת הממשלה ייכשל, הוא ישקול להחזיר את ההכרעה לכנסת ויוותר על זכותו להעניק את המנדט בפעם השנייה לחבר כנסת אחר. למרות זאת, ההערכה היא כי אם יוצגו לו הוכחות שיש בידיו של מועמד אחר היתכנות ממשית להקים ממשלה, ויתבקש לתת צ'אנס נוסף - הוא ייעתר.

הסיכויים לממשלה של בנט ולפיד פחתו ביממה האחרונה משמעותית, וניצני התנגדות ראשונים הופיעו אצל חלק מחברי הכנסת של מרצ. אלה פחות התאהבו באפשרות שבנט יקים ממשלה עם לפיד אבל יקבל בה יתרון מובהק. עוד מוקדם לקבוע אם אלה מקלות אמיתיים בגלגלים, אבל אם בכל זאת הצדדים יתגברו על המכשולים בדרך, הכיוון עשוי להיות שבנט ראשון ולפיד שני. ממשלה פריטטית והימנעות של חלק מחברי הכנסת הערבים.

לבנט יהיה הסבר נפלא שאיתו יוכל לבוא לציבור בוחריו: נתניהו קיבל את ההזדמנות, הוא כשל וכעת כדי להוציא את ישראל מהפלונטר הפוליטי ולמנוע בחירות חמישיות - יש להקים ממשלה חלופית. אם גם לפיד ייענה לבסוף לדרישתו לקבל יתרון מובהק לימין, בנט לא רק יגשים את חלומו, הוא גם יסלק ממנו כל בדל קטן של ביקורת. בינתיים, הרצון בשני הצדדים כבר לא מה שהיה.

נפתלי בנט, השבעת הכנסת ה-24, 6 באפריל 2021. ראובן קסטרו
הסבר נפלא לממשלה פריטטית. בנט/ראובן קסטרו

גם נתניהו וגם בנט ולפיד זקוקים לסיוע של הרשימות הערביות כדי להקים ממשלה, אך תמיכה כזאת, מבפנים או מבחוץ, עשויה להיות אירוע פוליטי מורכב לשני הצדדים, וההשבעה בכנסת סיפקה הצצה לחייה הקשים של כל ממשלה שתקום כך - חלק מחברי הרשימה המשותפת נשבעו אמונים נגד הגזענות והכיבוש במקום להסתפק בצמד המילים "מתחייב אני".

בסופו של דבר, הפער בין הרצון של שני המחנות לקדם את השותפות היהודית-ערבית לקדמת הבמה לעמדות בפועל של חלק מנבחרי הציבור הערביים הוא זה שעשוי לסכל את הסיכוי שעוד נותר להוציא את ישראל מהתסבוכת הפוליטית.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully