וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ריבלין הטיל את המנדט על נתניהו: "ההכרעה אינה קלה מוסרית וערכית"

עודכן לאחרונה: 6.4.2021 / 13:23

הנשיא הודיע כי בחר בראש הממשלה, שלזכותו 52 ממליצים, כמועמד עליו הטיל את מלאכת הרכבת הממשלה. "אילו החוק היה נתון בידי, הייתי מעביר את ההחלטה בחזרה אל הכנסת", אמר ריבלין. לרשות נתניהו יעמדו 28 ימים לגבש רוב להקמת ממשלה. לפיד: הנשיא מילא את חובתו, המצב מביש

בווידאו: ריבלין הטיל את המנדט על נתניהו - "החלטה לא קלה מוסרית וערכית"/צילום: לע"מ

נשיא המדינה ראובן ריבלין הודיע היום (שלישי) על החלטתו להטיל את מלאכת הרכבת הממשלה על ראש הממשלה בנימין נתניהו. בהצהרה שמסר ריבלין בשידור ישיר מבית הנשיא הוא אמר כי ההכרעה שקיבל "אינה קלה ברמה המוסרית והערכית".

"במצב דברים זה, בו אין רוב של 61, ובאין שיקולים אחרים המצביעים על סיכוייו של מי מהמועמדים להרכיב ממשלה, קיבלתי את הכרעתי בהתאם למשתקף ממפת הממליצים המעידה על סיכוי גבוה מעט של חבר הכנסת בנימין נתניהו להרכיב ממשלה. לפיכך, החלטתי להטיל עליו את התפקיד להרכבת הממשלה", אמר ריבלין.

בתום סבב ההמלצות שאירח אתמול ריבלין עם 13 הסיעות שנבחרו לכנסת ה-24, ראש הממשלה נתניהו זכה לרוב של 52 ממליצים. יו"ר יש עתיד יאיר לפיד קיבל את המלצתם של 45 ח"כים ושבעת חברי ימינה המליצו על היו"ר נפתלי בנט. תקווה חדשה, הרשימה המשותפת ורע"ם לא המליצו על אף אחד מהמועמדים.

נשיא המדינה ראובן ריבלין מוסר את החלטתו באשר להטלת מלאכת הרכבת הממשלה, 6 באפריל 2021. קובי גדעון, לע״מ, לשכת העיתונות הממשלתית
ריבלין בהצהרתו, היום/לשכת העיתונות הממשלתית, קובי גדעון, לע״מ

למרות החלטתו, ריבלין הסתייג מההכרעה ואמר כי "אילו החוק היה נתון בידי, הייתי מעביר את ההחלטה בחזרה אל נציגי העם, אל כנסת ישראל. אך כאמור, אינני יכול לעשות זאת, כי כך קובע החוק - שאני צריך להחליט".

ריבלין הדגיש בהצהרתו את המשקל שנתן להיותו של נתניהו נאשם בפלילים ואמר: "אני מודע היטב לעמדת רבים בציבור, לפיה על הנשיא להימנע מהטלת תפקיד על מועמד שיש כנגדו כתב אישום. אלא, שעל פי החוק, בהחלטת בית המשפט, ראש הממשלה יכול להמשיך לשמש בתפקידו גם תחת כתבי אישום. זו לשון החוק, זו החלטת בית המשפט העליון".

נשיא המדינה ראובן ריבלין מוסר את החלטתו באשר להטלת מלאכת הרכבת הממשלה, 6 באפריל 2021. קובי גדעון, לע״מ, לשכת העיתונות הממשלתית
הודעת הטלת המנדט על נתניהו/לשכת העיתונות הממשלתית, קובי גדעון, לע״מ

"יתרה מזו", המשיך ריבלין, "סוגייה זו של הטלת התפקיד על מועמד שיש נגדו כתב אישום נתונה במחלוקת פוליטית וציבורית עזה לאורך מערכת הבחירות האחרונה. משכך, סברתי שעל נשיא המדינה להימנע מהכרעה על בסיס שיקול זה, מתוך אחריות לצביונו של מוסד הנשיאות, ולאמון שהוא זוכה לו מכל חלקי העם. נשיא המדינה אינו מחליף את המחוקק, ובוודאי שלא מחליף את בית המשפט. זה תפקידה של הכנסת - להכריע בסוגייה המהותית והערכית".

"אות קלון למוסד הנשיאות"

יו"ר יש עתיד מסר בתגובה לאחר הצהרת ריבלין כי "הנשיא מילא את חובתו ולא היתה לו ברירה. אבל הטלת המנדט על נתניהו היא אות קלון מביש שמכתים את ישראל וממיט חרפה על מעמדנו כמדינה שומרת חוק".

התנועה לאיכות השלטון מתחה ביקורת על החלטתו של ריבלין ואמרה כי מדובר ב"אות קלון למוסד הנשיאות". בתנועה הוסיפו כי "למרות הצהרתו אתמול, הנשיא ריבלין כנראה לא נתן משקל מספיק משמעותי לשיקולים הערכיים בבחירת המנדט. בהתחשב באילוצי החוק היבש שאליהם כפוף ושעליהם הרחיב בהצהרתו, היה עדיף שיתפטר ולא יבצע מהלך חסר תקדים של מתן אפשרות לנאשם בפלילים להרכיב ממשלה".

בנימין ושרה נתניהו בליל הבחירות, בנייני האומה, 23 במרץ 2021. ראובן קסטרו
לרשותו 28 ימים לנסות ולהשיג רוב להקמת ממשלה. נתניהו/ראובן קסטרו

לרשותו של נתניהו 28 ימים להרכבת ממשלה, עם אופציה להארכה של 14 ימים נוספים. אם הוא לא יצליח, הנשיא יקיים סבב התייעצויות נוסף שבסופו הוא יכול להטיל את הרכבת הממשלה על מועמד אחר ל-28 ימים נוספים - או להחזיר את המנדט לכנסת ולהודיע ליו"ר הכנסת שאינו רואה אפשרות להרכבת ממשלה.

אם המועמד השני לא יצליח להקים ממשלה ב-28 יום שהוקצבו לו, המנדט יחזור לכנסת בכל מקרה לתקופה של שלושה שבועות שבמהלכה 61 ח"כים יכולים לבקש להטיל את התפקיד על כל ח"כ לבחירתם. למועמד הזה, לפי החוק, יהיו 14 ימים להרכבת ממשלה, ואם לא - הכנסת תתפזר לבחירות חמישיות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully