וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מפקד משטרת מיניאפוליס במשפט רצח ג'ורג' פלויד: "השוטר הפר את ערכינו"

6.4.2021 / 11:10

ביום השישי למשפט, התנער מפקד המשטרה בעיר מדרק צ'ובין, הנאשם ברצח הגבר השחור בעת שהצמיד את ברכו לצווארו: "זו בשום אופן, דרך או צורה חלק מהמדיניות שלנו". הוא אמר כי צ'ובין היה צריך להגיש לו עזרה ראשונה, אך זו לא הגיעה גם כשפלויד הפסיק לזוז

בווידאו: תיעוד שהוצג במשפט הרצח של ג'ורג' פלויד/צילום: רויטרס

מפקד משטרת מיניאפוליס העיד אתמול (שני) במשפט הרצח של ג'ורג' פלויד כי השוטר דרק צ'ובין הפר בבירור את מדיניות הכוח, כשהצמיד את ברכו לצווארו של פלויד במשך יותר מתשע דקות, בעודו אזוק מאחורי גבו ושרוע על בטנו.

ביום השישי למשפט הדרמטי, אמר מפקד המשטרה, מדריה ארדונדו, כי "זו בשום אופן, דרך או צורה" של המדיניות הרשמית של המשטרה בעיר, וכי "זה לבטח לא חלק מהאתיקה שלנו או מהערכים שלנו".

ארדונדו, המפקד השחור הראשון של המשטרה במיניאפוליס, הדיח את צ'ובין ושלושה שוטרים אחרים יום לאחר מותו של פלויד במאי אשתקד, וחודש לאחר מכן כינה זאת "רצח". בניגוד למקרים דומים רבים אחרים בארצות הברית, בכירי המשטרה במיניאפוליס לא התייצבו מאחורי צ'ובין ויתר הנאשמים וגינו את מעשיהם.

בזמן שחבר המושבעים הקשיב בקשב רב לדבריו ורשם הערות, ארדונדו העיד כי צ'ובין, ששירת 19 שנים במשטרת מיניאפוליס עד התקרית, לא רק היה צריך לקום מעל פלויד מוקדם יותר, אלא שהלחץ שהפעיל עליו לא היה קל עד בינוני כפי שקובעת מדיניות המשטרה ביחס להפעלת שיטת הריתוק הזו.

בנוסף לכך, מפקד המשטרה אמר כי צ'ובין כשל בחובתו להגיש עזרה ראשונה לפלויד לפני הגעת האמבולנס, וכי הוא לא פעל להרגעת המצב תוך הפעלת כוח מינימלי, אם בכלל, כפי שקובעת מדיניות המשטרה. הוא אמר כי מה שקרה היה מנוגד לשמירה על "קדושת החיים" שלנו.

תיעוד ממצלמת השוטר הוצג במשפט הרצח של ג'ורג' פלויד: "תמסרו לילדים שלי שאני אוהב אותם" 
1.4.21. רויטרס
הרופא קבע כי הוא מת ממחסור בחמצן. השוטרים רוכנים על פלויד בעת מעצרו/רויטרס

ארדונדו העיד אחרי רופא שקבע את מותו של פלויד בבית החולים, שהיה סבור אז כי לבו הפסיק לפעול ככל הנראה בשל מחסור בחמצן. הרופא, ד"ר ברדפורד לנגנפלד, העיד כחלק מהניסיון של התביעה לקבוע כי הייתה זו ברכו של צ'ובין שגרמה למותו של פלויד בעת שהפעילה לחץ רב על צווארו.

הרופא סיפר כי לבו של פלויד כבר נדם בעת שהגיע לבית החולים. הוא אמר כי הוא לא עודכן במאמצי החייאה כלשהם מצד עוברי אורח או השוטרים בזירה, אך החובשים אמרו לו כי הם ניסו להחיות אותו במשך כחצי שנה. הרופא אמר כי הוא ניסה זאת בעצמו במשך פרק זמן דומה. לדבריו, בהתבסס על המידע שהיה לו, "סביר יותר מכל אפשרות אחרת" שמותו של פלויד נגרם ממחסור בחמצן.

צ'ובין, בן 45, מואשם ברצח ובהריגה של פלויד, אחרי מעצרו של הגבר השחור בחשד ששילם בשטר מזויף עבור חפיסת סיגריות. תיעוד מותו של פלויד הצית מחאות זעם ברחבי ארצות הברית כלפי אלימות המשטרה והגזענות בשורותיה.

ההגנה טוענת כי צ'ובין פעל בהתאם להכשרתו, וכי השימוש של פלויד בסמים ובעיותיו הבריאותיות גרמו למותו.

סנגורו של צ'ובין שאל את הרופא אם סמים מסוימים יכולים לגרום למחסור בחמצן, והוא אישר כי פנטניל או מתאמפטמין, שנמצאו בדמו של פלויד, יכולים לעשות זאת. ואולם, חוקר מקרי המוות המחוזי קבע כי מותו נגרם על ידי אדם אחר.

התובע בתיק, סטיב שלייכר, ציין כי אמנם אנשים מסוימים הופכים למסוכנים יותר תחת השפעת סמים או אלכוהול, אחרים הופכים "פגיעים יותר". ארדונדו הסכים עם הטענה וציין כי יש לקחת זאת בחשבון בעת ששוטרים מחליטים להשתמש בכוח.

מפקד משטרת מיניאפוליס מעיד במשפט הרצח של ג'ורג' פלויד, 5 באפריל 2021. AP
הגדיר את ההרג של פלויד בתור רצח. מפקד משטרת מיניאפוליס בעת העדות, אתמול/AP

לפני שהוצמד לקרקע, היה פלויד אחוז תזזית ונאבק עם השוטרים שניסו להכניסו לניידת. הוא טען שהוא קלסטרופובי. לפי עדויות וסרטונים מהזירה, השוטרים המשיכו לרתק אותו - כשצ'ובין הצמיד את ברכו לצווארו, אחר כרע על גבו ושלישי אחז ברגליו - גם לאחר שהפסיק להגיב ועד הגעת האמבולנס.

השוטרים אף דחו הצעות לעזרה מצדו של כבאי שלא היה בתפקיד, שרצה להגיש לפלויד עזרה ראשונה או להסביר להם כיצד לעשות זאת.

ההגנה של צ'ובין טענה כי ייתכן שצעקותיהם של עוברי האורח לעבר צ'ובין השפיעו על התנהגות השוטרים, וניסתה להטיל ספק בכך שברכו של השוטר אכן הוצמדה לצווארו של פלויד. היא הציגה סרטון בן כמה שניות שתיעדה מצלמת גוף של השוטרים, ובו נראה כי צ'ובין מצמיד את ברכו לכתף של פלויד.

ארדונדו, מפקד משטרת מיניאפוליס, הודה כי זה אכן מה שנראה בקטע, אך הוא הסכים עם טענות התביעה ולפיהן הסרטון הראה כמה שניות בלבד לפני שפלויד פונה באלונקה.

מפקחת משטרת מיניאפוליס, קייטי בלקוול, שהייתה מפקדת יחידת ההכשרה בעת מותו של פלויד, העידה אף היא אתמול ואמרה כי צ'ובין מעולם לא קיבל הדרכה להשתמש בברכו בעת ריתוק חשודים דרך הצוואר. במקום זאת, השוטרים קיבלו הכשרה להשתמש בזרוע או שתי זרועות. היא אמרה כי צ'ובין, שאותו היא מכירה כ-20 שנה, היה גם קצין אימונים בשטח, כך שהוא ידע מה לומדים השוטרים באקדמיה.

מיניאפוליס אסרה על השימוש באחיזות חנק ובריתוקי צוואר לאחר ההרג של פלויד, והעיריה והמשטרה ערכו שינויים במדיניות הכוח.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully