וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לוין בטקס השבעת הכנסת: הדמוקרטיה טובה משלטון שופטים ופקידים

עודכן לאחרונה: 6.4.2021 / 23:08

בנאום השבעת הכנסת ה-24 מתח לוין ביקורת נגד מערכת המשפט וטען כי המשטר הדמוקרטי טוב מ"שלטון השופט המתערב בחוסר סמכות". ריבלין התריע מפילוג בחברה הישראלית: "יש לגלות מנהיגות ולהכריע במחלוקות הכואבות". חברי המשותפת שינו את נוסח ההצבעה ועוררו סערה

ריבלין לחברי הכנסת: חובה להכריע במחלוקות הכואבות, עליכם לגלות מנהיגות 06.04.21/צילום: ערוץ הכנסת

חברי הכנסת ה-24 נשבעו היום (שלישי) בטקס חגיגי במשכן הכנסת בירושלים. הנשיא ראובן ריבלין התריע מפני פילוג בחברה הישראלית וביקש ממנהיגי המפלגות לעשות את כל המאמצים להקמת ממשלה. יו"ר הכנסת יריב לוין מתח ביקורת חריפה על מערכת אכיפת החוק.

"ארבע מערכות בחירות בתוך כשנתיים. מעבר לנזק שיש בכך לתפקודה השוטף של המדינה בכל התחומים, טמונה בכך גם סכנה גדולה לאובדן אמון הציבור במערכות השלטון, ובשיטה הדמוקרטית עצמה", אמר לוין. "חסרונותיה של הדמוקרטיה רבים, ובהם גם הקושי להגיע להסכמה שתאפשר כהונה ארוכה ויציבה של מוסדות השלטון הנבחרים. אך הדמוקרטיה הייתה, ועודנה, טובה בהרבה מכל שיטה אחרת".

"היא טובה משלטון של פקידי ציבור, המשתמשים בכוחם כדי להשפיע על זהות הדרג הנבחר ולסכל את מדיניותו. היא טובה משלטון השופט, המתערב בחוסר סמכות בחקיקה ובפרט בחוקי היסוד. על הכנסת לעמוד על משמר מעמדה. על משמר הדמוקרטיה", אמר, ברקע פתיחת שלב ההוכחות במשפטו של ראש הממשלה בנימין נתניהו.

יום הצהרת האמונים של חברי הכנסת ה-24 במשכן  6 באפריל 2021. דוברות הכנסת, דני שם טוב, אתר רשמי
לוין וריבלין/אתר רשמי, דוברות הכנסת, דני שם טוב

בפתח הטקס, ריבלין הזכיר את הנאום שנשא על חלוקת העם לשבטים. "לפני שש שנים, בצדה האחר של כהונתי כנשיא, הזמנתי את החברה הישראלית להכיר בשינויי העומק שמתרחשים בחברה הישראלית, והובילו לשינוי פרדיגמה ממש", אמר. "ארבעה שבטים הלומדים במערכות חינוך נפרדות וחיים על פי רוב בקהילות נפרדות, שמתקרבים זה לזה בגודלם - שבט חילוני, שבט דתי, שבט חרדי ושבט ערבי".

"אם לא נשכיל למצוא מודל עדכני של ישראליות עכשווית שנותנת מקום לכל אחד משבטי ישראל, כך התרעתי אז, אם לא נשכיל למצוא מודל של שותפות שיאפשר לנו לחיות כאן יחד, מתוך כבוד הדדי זה לזה, מתוך מחויבות האחד לשני, וערבות הדדית אמתית - חוסננו הלאומי יעמוד בפני סכנה של ממש", הזהיר.

לאחר הטקס, ריבלין לא השתתף בצילום המסורתי לצדו של ראש הממשלה.

יום הצהרת האמונים של חברי הכנסת ה-24 במשכן  6 באפריל 2021. דוברות הכנסת, דני שם טוב, אתר רשמי
נתניהו וגנץ בטקס ההשבעה, היום/אתר רשמי, דוברות הכנסת, דני שם טוב

ריבלין הזכיר כי "היום, אני ניצב מול פרלמנט שפיזר את עצמו ארבע פעמים בתוך פחות משנתיים. פרלמנט שוויתר פעם אחר פעם על הזכות לתת אמון בממשלה. המחלוקות, החוצות את החברה שלנו, הן מחלוקות של אמת. רבות מהן הן מחלוקות 'לשם שמיים'. אך לעתים יש חובה להכריע גם במחלוקות קורעות, קשות, כואבות".

כשהחלה ההשבעה, חברי כנסת מהרשימה המשותפת, בהם סמי אבו שחאדה, עופר כסיף ויו"ר המפלגה איימן עודה, סירבו לומר רק "מתחייב אני" וביקשו להישבע נגד הגזענות והכיבוש, במהלך שהוביל כסיף. השבעתם לא נקלטה והם ייאלצו להישבע אמונים במועד אחר או בסוף הסיבוב.

יום הצהרת האמונים של חברי הכנסת ה-24 במשכן |  6 באפריל 2021. ראובן קסטרו
"חסרונותיה של הדמוקרטיה רבים". נתניהו היום בטקס/ראובן קסטרו

חברי הכנסת ה-24 ביום ההשבעה

המשכן נפתח עם כניסת ראשון חברי הכנסת, ח"כ מיכאל מלכיאלי (צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת)/אתר רשמי, דני שם טוב

בפעם הראשונה מאז פרוץ מגיפת הקורונה בישראל המשכן נפתח לאורחים, וקרוביהם ומשפחותיהם של חברי הכנסת צפו בטקס מקרוב. הישיבה החגיגית נערכת במליאה, ובה 120 נבחרי הציבור, מתוכם 18 חברי כנסת חדשים, הצהירו אמונים בטקס חגיגי. זאת, שנה וחודש בלבד אחרי השבעת הכנסת ה-23, ובצל הפלונטר הפוליטי והחשש מסיבוב חמישי של בחירות.

יום הצהרת האמונים של חברי הכנסת ה-24 במשכן ראשי המפלגות | שרן השכל  6 באפריל 2021. ראובן קסטרו
ח"כ שרן השכל בטקס ההשבעה/ראובן קסטרו

טקס קבלת הפנים החל בשעה 15:00, ובשעה 16:00 הכריזה מזכירת הכנסת ירדנה מלר הורביץ את צמד המילים "כבוד הנשיא", קהל המוזמנים קם על רגליו, והושמעו שלוש תרועות חצוצרה. לוין קרא בפני חברי הכנסת את נוסח הצהרת האמונים, ואלה קמו בזה אחר זה ואמרו: מתחייב או מתחייבת אני.

יו"ר רע"ם מנסור עבאס התאשפז הבוקר בבית החולים פוריה בטבריה לאחר שחש כאבים, ולא השתתף בטקס. בבדיקה התברר שהוא סובל מאבנים בדרכי השתן, והוא מאושפז במחלקה האורולוגית להמשך טיפול.

חברי הכנסת ה-24. דוברות הכנסת, אתר רשמי
18 חדשים. חברי הכנסת ה-24/אתר רשמי, דוברות הכנסת

מוקדם יותר היום, החליט הנשיא להטיל את מלאכת הרכבת הממשלה על בנימין נתניהו. לאחר הודעתו, יו"ר ימינה נפתלי בנט אמר כי יעשה הכל כדי למנוע סבב בחירות נוסף והדגיש כי יש לפעול להקמת ממשלה לאומית ימנית יציבה. בהמשך, תקף במרומז את יו"ר הציונות הדתית בצלאל סמוטריץ': "יש כאלה שקוראים לעצמם ימין, שאין להם שום בעיה לגרור את מדינת ישראל לעוד מערכת בחירות נוראה, והכל בשם אידיאלים נשגבים".

לאחר הצהרת בנט, יו"ר ישראל ביתנו אביגדור ליברמן ערך ישיבת סיעה, בה הוא המשיך במתקפה על ראש הממשלה. "נתניהו מנסה לשחד חברי כנסת מכל המפלגות כולל מישראל ביתנו", אמר. הוא ציין כי אם בנט יוכיח שיש לו יכולת להקים ממשלה אחרת, "ישקול בחיוב" להצטרף אליה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully