וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ישועה ביום השני למשפט: "הזוג אלוביץ' אמרו לי להעלים את הנייד, אולי באסלה"

עודכן לאחרונה: 6.4.2021 / 15:27

מנכ"ל וואלה! לשעבר המשיך להעיד בתיק 4000 בביהמ"ש, במסגרתו נאשם נתניהו בשוחד, מרמה והפרת אמונים. בפתח הדיון אמרה התובעת כי ישועה מסר הודעות שכללו איומים ואלה הועברו למשטרה. השופטים דחו את בקשת ההגנה לפסול ראיות מהטלפון של ישועה

בווידאו: דיווח מבית המשפט על היום השני בשלב העדויות במשפט נתניהו/צילום: שלומי גבאי וקונטקט

מנכ"ל וואלה! לשעבר, אילן ישועה, המשיך היום (שלישי) את עדותו בתיק 4000, ביום השני לשלב ההוכחות במשפטו של ראש הממשלה בנימין נתניהו.

בפתח הדיון בבית המשפט המחוזי בירושלים עדכנה התובעת עו"ד יהודית תירוש-גרוס את השופטים כי ישועה מסר לתביעה הודעות שקיבל ובהן מסרים מאיימים. "אתמול בערב יצר איתנו קשר אילן ישועה, העביר לנו מספר הודעות שהוא קיבל ואנחנו העברנו את הדברים למשטרה", אמרה.

אילן ישועה מגיעה לדיון ההוכחות בתיקי האלפים, מחוזי ירושלים, 6 באפריל 2021. שלומי גבאי
ישועה מגיע לדיון בבית המשפט המחוזי בירושלים, היום/שלומי גבאי

הסנגורים של נתניהו ושל בני הזוג אלוביץ' טוענים כי עדותו של ישועה שונה בחלקים משמעותיים מהדברים שמסר בחקירותיו במשטרה. בועז בן צור, עורך דינו של נתניהו, טוען כעת כי המקור לפער הוא רענונים לא תקינים שערכה הפרקליטות לישועה. רענון הוא הליך שגרתי בו התביעה מכינה את העד לחקירתו על דוכן העדים, משום שלעתים עובר זמן רב בין עדותו במשטרה לבין המשפט. ברענון לא אמורים לעלות חומרים חדשים, שכן הוא אינו חקירה, אולם בן צור מאשים כי בפועל הרענונים שנערכו לישועה שומשו ככלי חקירתי ששינה מהותית את העדות.

בן צור: "הקושי שלנו כהגנה הוא שאנחנו עומדים כאן ושומעים בעדותו של העד חלקים נרחבים שאנחנו שומעים לראשונה. התביעה עשתה חירות לעצמה והחליטה לסתום את כל החורים במסגרת הרענון הזה. הדבר הזה מקפח את ההגנה באופן מהותי, כי כל הכלים שיש להגנה להכין משפט, נשללו"

התובעת ליאת בן ארי, הוכחות שאול אלוביץ', איריס אלוביץ', נאשמים בתיקי האלפים, ביהמ"ש המחוזי ירושלים, 6 באפריל 2021. יונתן זינדל/פלאש90, פלאש 90
שלב ההוכחות בתיקי האלפים עשוי להימשך כשנתיים. התובעת בן ארי בביהמ"ש, היום/פלאש 90, יונתן זינדל/פלאש90
עו"ד ז'ק חן הוכחות שאול אלוביץ', איריס אלוביץ', נאשמים בתיקי האלפים, ביהמ"ש המחוזי ירושלים, 6 באפריל 2021. יונתן זינדל/פלאש90, פלאש 90
החל היום השני בשלב ההוכחות. עו"ד בן צור מימין ועו"ד חן משמאל, היום/פלאש 90, יונתן זינדל/פלאש90

התובעת על פערי הגרסאות: "לא קיימים"

התובעת תירוש גרוס השיבה לטענות לגבי פערים בין גרסתו של ישועה על הדוכן לדברים שמסר במשטרה: "אני חושבת שאנחנו וההגנה נמצאים בעולם מקביל מבחינה עובדתית. כל הדברים שעלו אתמול הם דברים שעולים מההודעות שלו. אני מבינה את המצוקה שחבריי נמצאים בה, אבל הפער שחבריי מנסים לייצר כאן הוא לא קיים. הוא מסר הודעות מפורטות, ואתמול סיפר על הדפוסים. בתוך עדותו הוא גם נשאל על דוגמאות ספציפיות, ונתן כאלה. הוא גם אמר דברים שלא הוצגו לו".

התובעת מוסיפה כי בכל מקרה, היא סבורה שלא ניתן להכריע היום בנוגע לפערים לכאורה בין הגרסאות, אלא רק לאחר שתישמע כלל העדות.

השופט עודד שחם: "המזכר (מריענון העד) נראה כבירור עובדתי. השאלות שאתם שואלים והתשובות שאתם מקבלים נראות כבירור עובדתי".

תירוש גרוס: "אני אתן דוגמה. למשל סעיף ו' שבו נכתב 'לשאלתנו הבהיר העד כי לא הייתה לדעותיו הפוליטיות השפעה על הסיקור באתר'. לכאורה נשמעת שאלה מחוץ להקשרה, כשמסתכלים על ההודעות שלו רואים שהעד אמר שהוא נענה באופן רציף לדרישות, או עשה מאמץ גדול, והוא גם דיבר על העמדות הפוליטיות. הוא גם אמר בהודעה שלו שזה לא מה שגרם לו להסית את האתר לכיוון מסוים. אני שאלתי את זה כשאלת הבהרה נוספת ולמען הזהירות".

מסירת הטלפון של ישועה לחוקרים ושילוב הפרשות בתיק

לאחר חילופי הדברים בין עורכי הדין בעניין פערי הגרסאות של ישועה, עו"ד בן צור החל לטעון, והשופט ברעם ביקש ממנו להתמקד בשאלת ההסכמה - משום שישועה מסר במסגרת החקירה את הטלפון הנייד שלו מיוזמתו לחוקרים, ולא אולץ למסור אותו באמצעות צו.

עו"ד בן צור: "מה שקרה זה שבמקביל לחקירה שעסקה בעבירות ניירות ערך, ברשות ניירות ערך התחילו לעשות חקירה של תיק 4000 - שוחד, סיקור, ראש הממשלה. אבל שתי הפרשות הן שונות בתכלית. ואז חוקרי המשטרה ניצלו את הצו שהיה להם בחודש יוני 2017 לצורך חקירת בזק-יס, ונכנסו, חיטטו והפיקו חומרים שנוגעים לתיק שבפני ההרכב הזה".

"כשמגיע מר ישועה לחקירה, וההודעה הראשונה שלו נמצאת בפניכם, מכינים לו סט של שאלות ומספר מוצגים הופקו מהטלפונים של מר אלוביץ'. זה מופיע בחקירה הראשונה. החקירה של מר ישועה כלל לא קשורה לניירות ערך, ונסמכת על תשתית שהופקה ללא צו חיפוש".

השופטים דחו את בקשת ההגנה לפסול ראיות מהטלפון של ישועה

הדיון התחדש לאחר הפסקה. השופטים הודיעו כי דחו את שתי הבקשות של ההגנה שנידונו בבוקר - גם זו שביקשה לפסול את הראיות מהטלפון של ישועה, וגם זו שנגעה לראייונות העד שנערכו לישועה, וטענה לפגמים מהותיים בין חקירותיו במשטרה לעדותו אתמול.

עו"ד זק חן: בכל הכבוד, אנחנו סבורים שנפגעה פגיעה מהותית יכולתנו לנהל את ההגנה בנוגע לעד הזה, ורוצים לשקול את צעדינו. לפני זה אני רוצה לשאול האם תינתן לנו שהות מספיקה בין חקירתו הראשית לחקירה הנגדית של העד?

השופטים: עוד לא קבענו מועד לחקירה נגדית. זה מוקדם. אדוני מניח שכשתסתיים החקירה הראשית, אז מיד למחרת תחל החקירה הנגדית. וזה לא בהכרח יהיה כך.

עו"ד חן מעריך שהוא יזדקק לשלושה שבועות עד חודש בין החקירה הראשית לחקירה הנגדית, כדי להיערך כראוי.

הוכחות שאול אלוביץ', איריס אלוביץ', נאשמים בתיקי האלפים, ביהמ"ש המחוזי ירושלים, 6 באפריל 2021. יונתן זינדל/פלאש90, פלאש 90
סנגוריהם טוענים כי עדות ישועה שונה מהדברים שמסר בחקירותיו. הזוג אלוביץ' בביהמ"ש, היום/פלאש 90, יונתן זינדל/פלאש90

צוות ההגנה של הזוג אלוביץ' ביקש לצאת לכמה דקות להתייעצות. לאחר ההפסקה, עו"ד חן מבקש לעצור את הדיון היום כדי לתת להם אפשרות לפנות לבית המשפט העליון. הוא מבקש שבית המשפט יורה לתביעה לא לעשות שימוש בריאיונות העדים לצרכי השלמות חקירה.

השופטת רבקה פרידמן-פלדמן: מכוח מה אדוני מבקש שאנחנו נורה לתביעה איך לפעול? ריאיון הוא לא תחליף לחקירה, והתביעה צריכה להתנהג בהתאם

השופט שחם: אנחנו נאמר את האמירה לאו דווקא כהנחיה לעשות מעשה מסוים, אלא כאמירה נורמטיבית כללית שריאיון הוא לא תחליף לחקירה

לסיכום הוחלט שעד סוף היום התביעה לא תחקור את ישועה על דברים שעלו בריאיון העד, ולאחר סיום העדות היום ייערך דיון קצר בבקשת ההגנה להפסיק את עדותו של ישועה כדי לאפשר להם לפנות לעליון.

התובעת תירוש גרוס: אני לא מכירה ערעור על החלטות ביניים בהליך פלילי. לא מבינה מכוח מה הבקשה שמבקשת ההגנה. יש החלטה של בית משפט, היא לא נוחה לחבריי. אני מבינה שאתם רוצים לעשות הכל כדי שהעד לא יישמע

עדות ישועה: "הזוג אלוביץ' אמר לי להעלים את הטלפון"

תירוש גרוס: "בדיון הקודם סיפרת שההתנהלות שסיפרת עליה הסתיימה ב-2016. באיזה נסיבות הסתיימה ההתנהלות הזו?"

ישועה: "ב-27 בפברואר בלילה קיבלתי שיחת טלפון הביתה, נדמה לי מאיריס. היא ביקשה שאגיע אליהם הביתה. הגעתי, ובשונה מהרגיל קיבלו אותי באגף הפרטי בבית. שאול ואיריס קיבלו אותי, ביקשו ממני להשאיר את הטלפון הנייד בחוץ. נכנסנו למבואה, לחדר ישיבות כזה, וישבנו אני, שאול מולי ואיריס לימיני. הם אמרו לי שיצא משם עכשיו ניר חפץ, שהגיע מדיון עם אנשי ראש הממשלה, ונדמה לי שהם הזכירו גם את עו"ד וינרוט המנוח שהשתתף שם. הם אמרו שהגיע אליהם ידיעה שאולי תיפתח איזושהי חקירה, ועשו דיון במה החקירה יכולה לעסוק, והגיעו רק לשני נושאים - אחד הוא היחסים בין ראש הממשלה לאיש העסקים ג'יימס פאקר, והשני הוא היחסים בין רה"מ ושאול אלוביץ'. הם אמרו לי שחשוב שבמידה ותיפתח כזו חקירה, נתאם מה אני אגיד, ומה ראש הממשלה יגיד, ומה שאול יגיד".

מנכ"ל וואלה! לשעבר המשיך, "הצעה אחת שלהם היתה בנושא הזה לומר שאני יזמתי את הכל, את הסיקור המוטה בוואלה!. אני אמרתי שזה בלתי אפשרי כי כולם יודעים שזה לא כך. אז נאמר שאגיד שזה היה מסיבות אידיאולוגיות, שהאתר לא יהיה שמאלני וכדומה, ושאול גם הוסיף, 'אני גם חבר שלו'. אחר כך הם ביקשו שאביא את הטלפון שלי, והביאו גם את שלהם, ושאלו אם אני מוחק את התכתובות ביננו ואמרתי שלא. הם אמרו שצריך למחוק, שהם ימחקו ואמחוק גם אני, וביקשו לראות, שאמחק בנוכחותם. באופן ספציפי את קבוצת הווטסאפ שלנו. אמרתי שיש לי שם תמונות שחשובות לי ושאם אעשה את זה בחופזה עלולות להימחק לי תמונות של אמי המנוחה, ושאעשה את זה אחר כך. הם אמרו לי שחשוב שאני אעשה את זה, ודנו באיך עושים את המחיקה של קבוצת הווטסאפ".

ישועה: "הם אמרו לי גם שאחרי שאני מוחק, להעלים את הטלפון כי אפשר לשחזר. אולי להפיל אותו לאסלה, ואמרו לי שניר (ניר חפץ, יועץ התקשורת של ראש הממשלה) יצור איתי קשר".

ישועה סיפר כי אותה פגישה הכניסה אותו לחרדה, וכי הבין אז את גודל המעשה וההקשר. "כפי שהם הגדירו את זה, מידיעות שהגיעו אליהם על פתיחת חקירה בנושא שקשור אליהם, שהם עצמם מודאגים, עצם הנקודה הזו. וגם שמבקשים ממני לא פחות מאשר שאתאם גרסאות ביני לבין שאול לבין ראש הממשלה בעניין מה אגיד אם תהיה חקירה כזו. זה לא דבר שחשבתי עליו לפני".

השופט: "אדוני קיבל איזה עמדה או גרסה של רה"מ שצריך לתאם איתו, תיאמת עמדה עם ראש הממשלה?".

ישועה: "נאמר לי שאני אגיד כך, ראש הממשלה יגיד כך ושאול יגיד כך".

קדם משפט | ניר חפץ נגד אמיר אוחנה. תביעה כספית בגין לשון הרע. השלום, ת"א 8 בדצמבר 2020. ראובן קסטרו
יצר קשר עם ישועה לאחר הפגישה. ניר חפץ/ראובן קסטרו

בסופו של דבר ישועה החליט למחרת להשאיר אצל עו"ד רלי לשם גיבויים של התכתובות שהתבקש להשמיד.

תירוש גרוס: אמרת שדובר איתך בפגישה על ניר חפץ. מה קרה עם זה?

ישועה: למחרת ניר חפץ חיפש אותי כמה פעמים בטלפון ושלח לי ווטסאפ. לא עניתי לו.

באולם בית המשפט הוצגו תכתובת הווטסאפ מהטלפון של ישועה בהן ניתן לראות כי למחרת חפץ אכן שלח לישועה הודעה: "יש מצב לקפה?", וישועה לא השיב.

תירוש גרוס: מה עשית למחרת, אחרי הפגישה עם עורכי הדין?

ישועה: הגעתי למערכת וביקשתי לפגוש את העורך הראשי אבירם אלעד ואת ראש מערכת החדשות, מיכל קליין. אמרתי להם שהסיקור המוטה נגמר מרגע זה, ושלא ישאלו למה, ושגם אם אבקש מהם משהו כזה בעתיד - שלא יעשו את זה. אבירם היה סקפטי, הסתכל על השעון שלו ואמר "נראה כמה דקות זה יחזיק".

תירוש גרוס: למה עשית את זה?

ישועה: עד אותו רגע לא חשבתי שזה משהו פלילי. אבל בפגישה הזו, זו הייתה מבחינתי חציית קו. אמרתי לעצמי "מה את עושה? מצאת את עצמך משמיד טלפונים ומתאם גרסאות עם שאול ועם ראש הממשלה".

תירוש גרוס: עד כמה היה פולו, אם של שאול או של איריס, לגבי מה שביקשו ממך באותה הפגישה?

ישועה: היה פולו אפ של שאול, שבמהלך הימים הבאים לאחר הפגישה, במהלך חודש ינואר, בעיקר באופן אינטנסיבי בשבועיים הראשונים של ינואר, היו פגישות שתוכננו ממילא ביני לבינו כיו"ר, פגישות בנוגע להתנהלות של וואלה. למעשה הפגישות נסבו על פולו אפ לאותה פגישה. "האם מחקת", "האם קנית טלפון חדש", "למה אתה לא עונה לניר? הוא רק רוצה לתאם איתך".

תירוש גרוס: ומה ענית?

ישועה: שאני לא רוצה לפגוש את ניר בשום אופן ושמחקתי, למרות שלא מחקתי. עניתי שהזמנתי טלפון ושזה לוקח מספר ימים, ופגישה אחרי זה כי היה רצף הראיתי לו גם טלפון חדש. ועלו שם הנחיות חדשות לגבי מה אני צריך להגיד מבחינת תיאום הגרסאות.

"אחרי הפגישה נלקח ממני הפלאפון על ידי שאול"

ישועה סיפר גם על פגישה נוספת. "זומנתי אחרי זה ליורוקום למשרד של שאול, ואחרי שהיא הסתיימה נלקח ממני הפלאפון על ידי שאול. זה כבר היה בכלל (הטלפון) החדש, כך שהכל היה מגובה. הוא לקח לחדר ליד, שהיה מלא ציוד עם אנשים שהיו שם עם מחשבים. הם רוצים לבדוק שאין האזנות. הוא נתן להם את זה. אני הייתי לגמרי מבולבל. אחרי עשר דקות התעשתתי, נכנסתי ושאלתי אם הם סיימו. לקחתי את הפלאפון, ניתקתי אותו והלכתי. הבנתי בדיעבד שזומנתי בשביל זה. למחר התקשר יהודה פורת, קב"ט בזק, ושאל למה הפסקתי את הבדיקה. אמרתי 'יהודה עזוב אותי, לא רוצה שיבדקו לי את הפלאפון'".

עיקרי היום הראשון לשלב ההוכחות

אתמול החל ישועה, העד הראשון בתיקי האלפים, בעדותו על התפתחות האירועים שהובילה להעברת בקשות לסיקור אוהד של משפחתו של נתניהו וסיקור שלילי של יריביו. בין היתר, טען כי עיקר הבקשות שהגיעו אליו, "שנוגעות לשיקולי העריכה בתחום החדשות" כלשונו, היו להוריד כתבות שמסתמנות כשליליות על ראש הממשלה, רעייתו או בנו, ולהעלות כתבות לטובתם, וכי קיבל הוראה לנהל קמפיין נגד נפתלי בנט. "הבקשות שקיבלתי מפוליטיקאים ב-13 שנות כהונה הן כמו שבוע של בקשות מנתניהו", אמר ישועה בעדותו, והעריך כי כ-90% מהבקשות מולאו.

כשנשאל ישועה על ידי השופט ברעם אם הוא קיבל פניות גם מגורמים אחרים לסיקור אוהד, ענה מנכ"ל וואלה! לשעבר כי היו גורמים מסוימים מהם אסור היה לקחת תגובות. למשל, אמר, אסור היה להם לפרסם ידיעות שקשורות לפרשת הצוללות, והוא התבקש לפרסם למחרת רק את התגובה לאותה ידיעה. בשלב זה התפרצה איריס אלוביץ' לעבר ישועה וצעקה: "כמה אתה יכול לשקר?".

ישועה הסביר שמעורבותו של ראש הממשלה הורגשה יותר מהרגיל בתקופות רגישות, או כשהיו מהלכים רגולטוריים על הפרק. הוא ציין כי נאמר לו במילים ברורות על ידי שאול אלוביץ' כי "השבוע הוא צריך לחתום לי", ובכך התייחס לאישורים רגולטוריים להם היה זקוק אלוביץ' מנתניהו. כשנתבקש להשתמש במונח כדי לתאר את היחסים בינו ובין אלוביץ', השיב ישועה כי "שאול היה עושה לי 'אביוז' (התעללות) ואני הייתי מגלגל את זה לאלה שמתחתיי".

מאז שהוגש כתב אישום בינואר שעבר, ההליכים שהתנהלו בתיקים היו בעיקר בקשות של הסנגורים להעברת חומרי חקירה, ובקשות לבטל את כתב האישום בשל פגמים שונים שנפלו לכאורה בעבודת המשטרה והפרקליטות. שלב ההוכחות, שהתחיל אתמול, הוא החלק העיקרי במשפט שבו מנסה התביעה להוכיח את אשמת הנאשמים, ולשם כך מציגה עדויות וראיות לבית המשפט.

על פי ההערכות, שלב ההוכחות בתיקי האלפים עשוי להימשך כשנתיים, וזאת אף שהשופטים קבעו כי הדיונים יתקיימו בתדירות גבוהה במיוחד - שלוש פעמים בשבוע. ברשימת עדי התביעה יש כ-330 עדים, אולם ההערכות הן כי לגבי חלק גדול מהם התביעה וההגנה יסכימו להגיש את עדויותיהם במשטרה, מבלי להעלותם על דוכן העדים. מדובר בהליך מקובל שקורה כמעט בכל תיק, ובוודאי בתיקים מסדר הגודל הזה.

פתיחת משפטו של רה"מ 5 באפריל 2021. אורן בן חקון, אתר רשמי
לפי ישועה, מעורבותו של רה"מ הורגשה יותר בתקופות רגישות. נתניהו בבית המשפט, אתמול/אתר רשמי, אורן בן חקון

שלב ההוכחות נפתח בתיק 4000 - פרשת בזק-וואלה - במסגרתו נאשם נתניהו בשוחד, מרמה והפרת אמונים, ובני הזוג אלוביץ' נאשמים במתן שוחד. קבוצת העדים הראשונה תכלול מלבד ישועה גם בכירים נוספים לשעבר בוואלה! וכן את עד המדינה שלמה פילבר, שהיה מקורב לנתניהו וכיהן כמנכ"ל משרד התקשורת בתקופה הרלוונטית.

קבוצת העדים השנייה הייתה אמורה לכלול גם היא עדים שקשורים לתיק 4000, אולם לאחרונה החליטו בפרקליטות להעביר אליה את איש העסקים ארנון מילצ'ן ואת העוזרת האישית שלו, הדס קליין. השניים הם עדי מפתח בתיק 1000, במסגרתו מואשם ראש הממשלה במרמה והפרת אמונים בשל קבלת מתנות בסכומי עתק ממילצ'ן ומהמיליארדר ג'יימס פאקר. פרשת טובות ההנאה הייתה אמורה לחתום את שלב ההוכחות, אולם לאחר שהתברר לפרקליטות כי מילצ'ן היה בקשר עם סנגורו לשעבר, עו"ד בעז בן צור, שמייצג היום את נתניהו, הוחלט להקדים את עדויותיהם של מילצ'ן וקליין.

אחרי שיסתיימו העדים הקשורים לתיק 4000 תעבור התביעה לתיק 2000, שעוסק בשיחות שהוקלטו בין נתניהו למו"ל ידיעות אחרונות, נוני מוזס. נתניהו נאשם בתיק זה במרמה והפרת אמונים, בעוד מוזס מואשם כי הציע לנתניהו שוחד.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully