וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הכנסת ה-24 תיפתח בחגיגיות, וייתכן שתסיים את תפקידה בדרך לבחירות חמישיות

6.4.2021 / 8:30

120 נבחרי הציבור יגיעו לטקס המסורתי במשכן, שייפתח לאורחים לראשונה מפרוץ הקורונה. במהלך הכהונה הקרובה, יצטרכו הח"כים לבחור את הנשיא הבא ולהתמודד עם אתגרים בנושאי דת ומדינה. כל זאת, כשמעל מרחפת השאלה עד כמה הכנסת תאריך ימים בצל הפלונטר הפוליטי

בווידאו: הכנות אחרונות במשכן לקראת השבעת הכנסת ה-24/ניב אהרונסון

הכנסת ה-24 תצא היום (שלישי) לדרך, ולראשונה מאז פרוץ נגיף הקורונה, המשכן ייפתח לאורחים. הישיבה החגיגית תיערך במליאה אחר הצהריים, ובה 120 נבחרי הציבור, מתוכם 18 חברי כנסת חדשים, יצהירו אמונים בטקס חגיגי. זאת, שנה וחודש בלבד אחרי השבעת הכנסת ה-23, ובצל הפלונטר הפוליטי והחשש מסיבוב חמישי של בחירות.

חברי הכנסת יגיעו לחגיגה הגדולה בתחושה מאוד מעורבת: הכנסת ה-24 יוצאת לדרך אך מעליה שאלה אחת גדולה - האם תאריך ימיה או תסיים שוב את תפקידה בדרך לבחירות חמישיות? גם אם לא תוקם ממשלה, הכנסת הנכנסת עשויה לעסוק בקרב אחד משמעותי מאוד - בחירת נשיא המדינה הבא של ישראל.

לפי החוק, הכנסת נדרשת לבחור את הנשיא הבא בין יום שישי הקרוב ל-9 ביוני - חודש לפני שתסתיים כהונתו של ראובן ריבלין. אם לא יתקיים הליך בחירה של נשיא חדש, ריבלין יעזוב את התפקיד כמתוכנן ב-9 ביולי, ומי שימלא את מקומו יהיה יו"ר הכנסת - תפקיד שבו מכהן מקורב לראש הממשלה בנימין נתניהו, יריב לוין.

מליאת הכנסת - לקראת השבעת הכנסת ה-24 
4.4.21. דוברות הכנסת - דני שם טוב, אתר רשמי
לראשונה מפרוץ הקורונה, המשכן ייפתח לאורחים. מליאת הכנסת/אתר רשמי, דוברות הכנסת - דני שם טוב

למרות שנתניהו שולל את האפשרות, בליכוד העלו את שמו כמועמד אפשרי לתפקיד אם לא יצליח להרכיב את הממשלה ובניסיון למנוע בחירות חמישיות. אך גם באפשרות שלא יתמודד, בכנסת מעריכים כי הוא יציב מועמד מטעמו בשל סעיף 14 לחוק היסוד שקובע כי "נשיא המדינה לא יובא לדין פלילי" או בגלל החוק שמאפשר לנשיא להעניק חנינות או להקל בעונשם של עבריינים, דבר שעשוי להקל עליו לחמוק ממשפט או עונש.

בפני הכנסת הנוכחית עומדים אתגרים נוספים, בהם נושאי דת ומדינה, ובראשם נושאי הגיוס והגיור. זאת, בעקבות החלטות בג"ץ לבטל את החוק שמאפשר לבחורי ישיבה ש"תורתם אומנותם" להשתחרר משירות צבאי בצה"ל, וכן להכיר בגיורים של רפורמים וקונסרבטיבים לצורך חוק השבות. אם נתניהו יצליח להרכיב ממשלה, הסיעות החרדיות ידרשו לקדם הצעות חוק שמבטלות את החלטות בג"ץ, אך אם נפתלי בנט ויאיר לפיד יקימו ממשלה, קיים סיכוי נמוך ביותר להסדרת נושאים אלה.

יום עיון לחברי הכנסת החדשים והכנות אחרונות לקראת ישיבת הפתיחה 5 באפריל 2021. ניב אהרונסון
חברי הכנסת הנבחרים הורשו להביא איתם אורח אחד/ניב אהרונסון

חברי הכנסת הנבחרים הורשו להביא איתם ליום החגיגי אורח אחד, על פי בחירתם, והאורחים יידרשו להציג תו ירוק, תעודת מתחסן או מחלים כתנאי לכניסתם למשכן. מרבית המוזמנים יישבו ביציע הציבור הצופה על מליאת הכנסת, יציע שהפך בשנה האחרונה נעול כמעט לחלוטין בעקבות התפשטות הקורונה. חלק מהאורחים יופנו ליציע המליאה המיוחד, סמוך למקום מושבו הקבוע של נשיא המדינה.

גם המליאה תפעל על פי כללי התו הירוק ויוקפד בה על מרחק של כיסא אחד בין חברי הכנסת, וכתוצאה מכך ובשל חוסר מקום, חלק מחברי הכנסת יישבו ביציע המיוחד. חברי הכנסת יגיעו למשכן החל מהשעה 8 בבוקר, לדש בגדם יוצמד פרח חגיגי והם יצטלמו במתחם מיוחד לתמונת מזכרת עם בן או בת זוגם. משם יופנו לעמדת סטודיו שהוכנה מראש בה תצולם תמונתם הרשמית, אשר תלווה אותם במהלך כל כהונתם בפרסומים רשמיים מטעם הכנסת ובלוחות הנוכחות במשכן.

יום עיון לחברי הכנסת החדשים והכנות אחרונות לקראת ישיבת הפתיחה, 5 באפריל 2021. ניב אהרונסון
שיירת אופנועים ופרשים על סוסים יקבלו את הנשיא. הכנות לקראת השבעת הכנסת, אתמול/ניב אהרונסון

יום ההשבעה החגיגי ייפתח רשמית בשעה 15:00 ברחבת הכנסת בטקס קבלת הנשיא. משמר הכבוד, שיירת אופנועים ופרשים על סוסים יקבלו את הנשיא ריבלין, ולאחר מכן תתקיים טקס החתימה בספר הנשיאים, בו מברכים נשיאי ישראל את חברי הכנסת.

גולת הכותרת: בשעה 16:00 תכריז מזכירת הכנסת ירדנה מלר הורביץ את צמד המילים "כבוד הנשיא", קהל המוזמנים יקום על רגליו, ויושמעו שלוש תרועות חצוצרה. נשיא המדינה יפתח את הישיבה, יזמין את יו"ר הכנסת לוין להצהיר אמונים ויעביר לו את ניהול הישיבה. לוין יקרא בפני חברי הכנסת את נוסח הצהרת האמונים, ואלה יקומו בזה אחר זה ויאמרו: מתחייב או מתחייבת אני. בסיום הישיבה ייערך צילום מסורתי נוסף: ראשי המפלגות, יחד עם ארבעת סמלי השלטון - יו"ר הכנסת, נשיא המדינה, ראש הממשלה ונשיאת בית המשפט העליון - על הבמה בטרקלין שאגאל.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully