וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

טורקיה עצרה אדמירלים לשעבר שהזהירו מפרישה מאמנה ימית

יותר ממאה בכירים לשעבר בצי הביעו דאגה מהאפשרות שארדואן ינטוש את אמנת מונטרו, המסדירה את התנועה בבוספורוס והדרדנלים, אחרי שפרש מאמנה להגנה על נשים. זאת לצד החשש מבניית התעלה החדשה באיסטנבול. 10 נעצרו, וארדואן ובכירי המשטר האשימו אותם בניסיון הפיכה

נשיא טוריקה, ארדואן במהלך השתתפותו בכנס של מפלגתו באנקרה 24 במרץ 2021. AP
יחסים מתוחים עם הצבא. ארדואן/AP

הרשויות בטורקיה עצרו היום (שני) עשרה אדמירלים לשעבר אחרי פרסום מכתב של יותר ממאה קצינים בכירים לשעבר בצי שהזהירו מפני פרישה מאמנה בינלאומית המסדירה את התנועה במצרי הבוספורוס והדרדנלים. גורמים בממשלו של הנשיא רג'פ טייפ ארדואן האשימו אותם בקשירת קשר נגד המשטר, לאור ההיסטוריה של ההפיכות הצבאיות בטורקיה.

סוכנות הידיעות הרשמית אנאדולו דיווחה כי העשרה נעצרו כחלק מחקירה שנפתחה על ידי התובע הכללי באנקרה, בשל החשד שהם גיבשו "הסכם שנועד לבצע פשע נגד ביטחון המדינה והסדר החוקתי". עוד דווח כי ארבעה אדמירלים אחרים לא נעצרו בשל גילם המתקדם, אבל התבקשו לדווח לרשויות בתוך שלושה ימים.

על המכתב חתמו 103 אדמירלים לשעבר, ובו הם הכריזו על מחויבותם לאמנת מונטרו, שנחתמה ב-1936. מצרי הבוספורוס והדרדנלים מחברים בין הים התיכון ליום השחור, והגנרלים בדימוס חוששים שארדואן יכול לפרוש מהאמנה כפי שנטש את אמנת איסטנבול להגנה על נשים בחודש שעבר.

ארדואן אמר היום כי ההצהרה אינה עולה בקנה אחד עם חופש הביטוי ומרמזת על כוונה להפיכה, אך אמר כי אין בכוונתו לנטוש את האמנה בת 85 השנים. האמנה מבטיחה גישה לכלי שיט אזרחיים בזמני שלום, ומגבילה את הגישה של ספינות קרב ושל ספינות מטען בבעלות זרה.

גשר בוספורוס, איסטנבול, טורקיה, 7 ביוני 2015. AP
עלות הקמת התעלה החדשה בעיר היא 9.5 מיליארד דולר. איסטנבול/AP

באנאדולו דווח כי בין העצורים היה גם צ'ם גורדניז, המוח שמאחורי דוקטרינת "המולדת הכחולה" השנויה במחלוקת שתובעת שליטה על חלקים נרחבים מהים התיכון והים האגאי ומאגרי האנרגיה שבקרקעיתם. התפיסה הזו עומדת בסתירה לאלו של יוון ושל קפריסין. הגנרלים נעצרו בבתיהם באנקרה, איסטנבול וקוצ'לי, ותושאלו בלשכת התובע הכללי בבירה.

בכירי מפלגת השלטון האסלאמיסטית והממשלה השוו את דבריהם להצהרות שליוו הפיכות צבאיות לאורך ההיסטוריה של טורקיה. הצבא הפיל את הממשלות ב-1960, 1971 ו-1980, וב-1997 התערבותו הובילה להתפטרותה של קואליציה אסלאמיסטית. ב-2016 שרד ארדואן ניסיון הפיכה, שבמהלכו נהרגו יותר מ-250 איש.

אנקרה מאשימה בתכנון ההפיכה את המטיף הגולה פתהוללה גולן, שהיה בעבר בעל ברית של ארדואן. מאות אלפי אנשי צבא, עובדי ציבור, עורכי דין ואנשי אקדמיה נעצרו או הודחו מתפקידיהם בחמש השנים שחלפו מאז הפוטש הכושל. גולן, המתגורר בארצות הברית, מכחיש כל קשר לאירועים.

בנוסף לפרישה מאמנת איסטנבול, גם התכנית השאפתנית של ארדואן להקים תעלה חדשה לחופי איסטנבול שתעקוף את הבוספורוס הציתה דיון על אמנת מונטרו. גורם רשמי בטורקיה אמר כי אמנת מונטרו לא תהיה תקפה לתעלה החדשה. ללא תוקף של אמנת מונטרו בתעלה החדשה, טורקיה תוכל לאפשר דרכה גישה לים השחור, שחלקו נמצא בשליטת רוסיה, לכל סוגי כלי השיט, כולל ספינות קרב של נאט"ו.

"העובדה שפרישה מאמנת מונטרו עלתה לדיון כחלק מהשיחות על תעלת איסטנבול כמו הסמכות לפרוש מאמנות בינלאומיות אחרות, היא מעוררת דאגה", הצהירו האדמירלים במכתב שפורסם ביום שבת בלילה. "מונטרו סיפקה לטורקיה את היכולת להישאר ניטרלית במהלך מלחמת העולם השנייה", אמרו הגנרלים. "יש צורך להימנע מהצהרות ופעולות שיכולות להעלות לדיון את אמנת מונטרו, אמנה חשובה מבחינת הישרדותה של טורקיה".

התעלה "המשוגעת" של ארדואן

הכוחות המזוינים בטורקיה היו בעבר סמל החילוניות ברפובליקה הטורקית, עד שארדואן ומפלגתו החלו לשחוק את השפעתם מאז שעלו לשלטון ב-2002. הם ביטלו סממנים רבים שהיו מזוהים עם מייסדה של טורקיה, מוסטפא כמאל אטאטורק, וערכו טיהורים מקיפים בשורות הצבא מאז 2016.

דוברו של ארדואן, איברהים קאלין, אמר כי ההצהרה נושאת מאפיינים של תכנית צבאית להפלת הממשלה. "קבוצה של חיילים בדימוס שמים את עצמם בעמדה מביכה ואומללה עם הצהרותיהם המזכירות את ימי ההפיכות הצבאיות", אמר.

התעלה החדשה באיסטנבול היא השאפתנית ביותר מכמה עשרות המיזמים "המשוגעים" של ארדואן, כפי שהוא מכנה זאת. הפרויקטים הגדולים בתשתיות המדינה הם בין המאפיינים הבולטים של הצמיחה הכלכלית תחת שלטונו של ארדואן, אף שבשנים האחרונות מתקשה לעצור את ההאטה הכלכלית והירידה בערך הלירה.

עשור אחרי גיבושה המקורי, התכנית לחפירת התעלה, שתיצור למעשה מצרים נוספים בבוספורוס, אושרה רק בחודש שעבר. המעבר באורך 45 ק"מ ממערב לנתיב השיט הטבעי אמור להקל על עומס התנועה ולהפחית את הסיכון בתאונות לכלי שיט היוצאים מהמצרים.

עלות התעלה המשוערת היא 9.5 מיליארד דולר, והמיזם הוקפא ב-2018 בעקבות התרסקות הלירה. היא זוכה להתנגדות גם מצד ארגונים למען הסביבה, המזהירים מפני אסון סביבתי.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully