וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

למרות עלייה באלימות נגד נשים, טורקיה פורשת מאמנה שנועדה להגן עליהן

20.3.2021 / 18:02

ארדואן החליט לעזוב את "אמנת איסטנבול" שאליה הצטרפה אנקרה לפני עשור, בטענה שהיא פוגעת בערכי המשפחה וכי החוק המקומי מספיק כדי להגן על נשים. בעקבות המהלך, התקיימה הפגנה בעיר. "יפגע בהגנה על נשים בטורקיה, ברחבי אירופה ומעבר לה"

בווידאו: מאות הפגינו נגד הפרישה של אנקרה מ"אמנת איסטנבול"/צילום: רויטרס

נשיא טורקיה רג'פ טייפ ארדואן החליט לפרוש מאמנה בינלאומית שנועדה להגן על נשים. המהלך, שפורסם הבוקר (שבת) בספר החוקים הרשמי, עורר ביקורת מצד מבקרי הממשלה שטוענים כי האמנה חיונית מול העלייה במקרי האלימות נגד נשים במדינה. הסכם מועצת אירופה, המכונה אמנת איסטנבול, מבטיח לפעול למניעה, להעמדה לדין ולחיסול האלימות בתוך המשפחה ולקידום השוויון. טורקיה הצטרפה אליה ב-2011, אך בשנים האחרונות חלה עלייה במספר מקרי הרצח של נשים.

הממשלה השמרנית של ארדואן נימקה את המהלך בכך שהחוק המקומי יגן על זכויותיהן של הנשים, אך במועצת אירופה אמרו כי ההחלטה של טורקיה "הרסנית" לאור האלימות שאותן חוות נשים ונערות. "זאת מכה קשה לכל המאמצים האלו, וגרוע מזה, משום שההגנה על נשים בטורקיה, ברחבי אירופה ומעבר לשם תיפגע", אמרה מזכ"לית מועצת אירופה, מריה פייצ'ינוביץ' ביוריץ'.

האמנה, שנחתמה בעיר הגדולה ביותר בטורקיה, פילגה את מפלגת השלטון האסלאמיסטית של ארדואן ואפילו את משפחתו. באופוזיציה אמרו כי ארדואן לא יכול לפעול ללא אישור הפרלמנט, אך שמרנים רבים בטורקיה אומרים כי האמנה פוגעת בערכי המשפחה ודווקא מעודדת אלימות. חלקם מתנגדים לעקרון השוויון המגדרי באמנה ורואים בו ככזה המקדם יחסים להט"בים, לאור ההתחייבות לפעול נגד אפליה על רקע מיני.

"שימור המרקם החברתי ההיסטורי שלנו יגן על זכויות הנשים בטורקיה", צייץ סגן נשיא טורקיה, פואט אוקטאי. "עבור התכלית הנשגבת הזאת, אין צורך לחפש תרופות מבחוץ או לחקות אחרים". שרת המשפחה, העבודה והמדיניות החברתית, זהרה זומרוט, אמרה כי החוקה והחוקים הנוכחיים מבטיחים את זכויות הנשים.

נשיא טורקיה רג'פ טייפ ארדואן מכריז על רפורמות כלכליות באיסטנבול, 12 במרץ 2021. רויטרס
ממשיך להתרחק מאירופה. ארדואן/רויטרס

מתנגדי עזיבת האמנה מזהירים כי היא תרחיק את טורקיה עוד יותר מהאיחוד האירופי, שאליו היא נותרה מועמדת להצטרף באופן רשמי. הם טוענים כי יש צורך ליישם בצורה הדוקה יותר את האמנה, והחקיקה הנלווית אליה,

טורקיה לא מפרסמת סטטיסטיקה רשמית על שיעור רצח הנשים במדינה, אבל לפי ארגון העוקב אחרי התופעה, המספרים כמעט שולשו בעשור האחרון. מאז תחילת השנה, 78 נשים נרצחו או מתו בנסיבות מחשידות. לפי נתוני ארגון הבריאות העולמי, 38% מהנשים הטורקיה חוות אלימות מבן זוגן במהלך חייהן, לעומת כ-25% באירופה.

"בושה שהקנאות, הפטריארכיה, חוסר הרגישות המגנה על הבריונים ועל הרוצחים במקום על הנשים", צייצה הסופרת אליף ספאק.

באיסטנבול יצאו אלפי מפגינים למחות נגד עזיבת האמנה, וראש העיר אקרם אימאמולו, ממפלגת האופוזיציה אמר כי הצעד הוא "כואב" ומבזה את מאבקן הממושך של הנשים. מדינות אירופה גינו אף הן את המהלך של ממשלת טורקיה.

הפגנה באיסטנבול נגד החלטת ממשלת טורקיה לפרוש מאמנה להגנה על נשים מפני אלימות, 20 במרץ 2021. רויטרס
78 נשים נרצחו או מתו בנסיבות חשודות השנה. הפגנה באיסטנבול נגד הפרישה מהאמנה, היום/רויטרס

בעוד שמתנגדי ארדואן אמרו כי ממשלתו לא פעלה בצורה נחושה מול האלימות כלפי נשים, הנשיא גינה את התופעה והבטיח החודש לפעול למיגורה. בין היתר, גברים אלימים נדרשים לענוד אזיק אלקטרוני ופותחה אפליקציה מיוחדת עבור נשים כדי להזעיק את המשטרה.

רק החודש חשף ארדואן רפורמות משפטיות שלדבריו ישפרו את הזכויות והחירויות במדינה, כדי שיתקרבו לסטנדרטים של האיחוד האירופי. השיחות על חברותה של טורקיה בגוש לא התקדמו במשך שנים בשל מחלוקות רבות ושחיקת הדמוקרטיה ודיכוי האופוזיציה בטורקיה.

טורקיה היא לא המדינה הראשונה לשקול פרישה מהאמנה. בית המשפט העליון של פולין בחן את האמנה אחרי שאחד מחברי הממשלה הלאומנית קרא לפרוש ממנה משום שהיא "ליברלית מדי".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully