וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ארה"ב ומדינות ערב לצד ירדן: "תמיכה מלאה במלך"

עודכן לאחרונה: 4.4.2021 / 13:17

הממלכה מנסה לשדר עסקים כרגיל, ורחובותיה היו שקטים יממה אחרי מעצרו של יורש העצר לשעבר חמזה ובכירים נוספים בחשד שתכננו הפיכת חצר. המלכה נור, אמו של חמזה: "הכפשה זדונית". גנץ: "ירדן חזקה ומשגשגת - אינטרס ביטחוני, מדיני וכלכלי של ישראל"

בווידאו: ירדן עצרה את יורש העצר לשעבר ובכירים אחרים בחשד לתכנון הפיכה/צילום: רויטרס

ארצות הברית ומדינות ברחבי העולם הערבי התייצבו לצדו של עבדאללה מלך ירדן, אחרי הדיווחים על סיכול ניסיון הפיכה נגדו בהובלת יורש העצר לשעבר. הבוקר לא נרשמו אירועים חריגים בממלכה, והרחובות נותרו שקטים. בהמשך צפויים להתפרסם פרטים נוספים על גל המעצרים, שכלל את הנסיך חמזה, אחיו למחצה של עבדאללה שהודח מתפקיד יורש העצר לטובת בנו הבכור.

גם ישראל עוקבת מקרוב אחרי האירועים, וגורמים ירדניים הבהירו לירושלים אתמול כי המצב תחת שליטה ואין איום על יציבות הממכלה. שר הביטחון בני גנץ אמר היום כי "ירדן חזקה ומשגשגת" היא אינטרס ישראלי. בשיחה עם כתבים לענייני צבא, אמר גנץ כי "העניין בירדן הוא פנימי. ירדן היא מדינת שלום שכנה בעלת חשיבות אסטרטגית יוצאת מגדר הרגיל. זה העומק האסטרטגי שלנו ואנחנו צריכים לעשות את הכול בשביל לשמר את הברית הזו שקיימת יותר מ-30 שנה".

לדבריו, זה "בסופו של דבר אינטרס מדיני ביטחוני וגם כלכלי שלנו. אנחנו צריכים לעשות את כל מה שניתן לסייע להם מבחינה כלכלית. מבחינה בריאותית יש להם הרבה אתגרים בתחום הקורונה. אני בעד שמדינת ישראל תתן להם את כל הסיוע הנדרש". הוא אמר כי גם לשכתו של ראש הממשלה בנימין נתניהו צריכה להית מעורבת בנושא. "זה עניין פנימי שאני מציע שלא אנחנו נעסוק בו", אמר על גל המעצרים.

הנסיך חמזה, אחיו למחצה של מלך ירדן עבדאללה, 21 באוגוסט 2004. רויטרס
מאשים את הארמון בשחיתות. הנסיך חמזה/רויטרס

לכל טלטלה שלטונית בירדן, בעלת ברית מרכזית של ארצות הברית ושל המערב במאבק בטרור, עשויות להיות השלכות מרחיקות לכת על המצב האזורי. "אנחנו עוקבים מקרוב אחרי הדיווחים ונמצאים בקשר עם בכירים ירדנים", אמר דובר משרד החוץ של ארצות הברית, נד פרייס. "המלך עבדאללה הוא שותף מרכזי של ארצות הברית, והוא זוכה לתמיכתנו המלאה".

בין העצורים היה גם באסם עוודאללה, שר האוצר לשעבר ומקורב מאוד למלך שאף שימש יועץ ליורש העצר הסעודי מוחמד בן סלמאן. עם זאת, בריאד אמרו כי הם עומדים לצדו של עבדאללה וכן של בנו, יורש העצר חוסיין.

שר החוץ הסעודי, פייסל בן פרחאן א-סעוד, אמר כי היציבות של ירדן ושגשוגה הן "הבסיס ליציבות ולשגוג האזור כולו". הוא הבטיח תמיכה "נחושה ומתמשכת" בממלכה, שידעה עליות ומורדות ביחסים עם ריאד בשנים האחרונות.

גם איחוד האמירויות הערביות, מצרים, הרשות הפלסטינית, עומאן, מרוקו פרסמו הודעות גיבוי לעבדאללה.

יורש העצר לשעבר נגד השלטון

צבא ירדן הכחיש אתמול הנסיך נמצא במעצר בית, אך הבהיר כי התבקש להימנע מכל פעילות ותנועות המנוצלות לפגיעה בביטחון הממלכה.

בסרטון שהעביר עורך דינו לרשת BBC, טען הנסיך כי מעצרו הוא חלק מניסיון להשתיק את מבקרי הארמון והאשים את ההנהגה בשחיתות, בחוסר יכולת וברדיפה. הוא הכחיש כי הוא פעל לא כשורה או היה מעורב בקשר כלשהו נגד השלטונות. "קיבלתי ביקור ממפקד המטה הכללי של הכוחות המזוינים של ירדן", אמר חמזה בסרטון, שבו דיבר באנגלית. "הוא הודיע לי שאני לא מורשה לצאת, לתקשר עם אנשים או להיפגש עמם משום שבפגישות שהייתי נוכח - או לידיעות ברשתות החברתיות הקשורות לביקורים שעשיתי - הייתה ביקורת כלפי הממשלה או המלך".

חמזה בן ה-41 אמר כי הוא לא מואשם בהבעת הביקורת בעצמו, את תקפת את אחיו למחצה: "אני לא האדם שאחראי להתפרקות השלטון, השחיתות וחוסר היכולת המאפיינות את המבנה השלטונו שלנו ב-20-15 השנים האחרונות וההולכות ומחמירות. ואני לא אחראי לחוסר האמון של האזרחים במוסדות שלהם". זה הגיע למצב שבו אף אחד לא יכול לדבר או להביע דעה בשום נושא מבלי להיות מותקף, עצור ומאוים".

מלך ירדן עבדאללה במהלך ביקור במובלעת נהריים שהוחזרה למדינה, 11 בנובמבר 2019. AP
המלך עבדאללה ובנו חוסיין במובלעת נהריים אחרי חזרת הריבונות הירדנית, 2019/AP

בדומה לרבים מבני משפחת המלוכה, חמזה למד באקדמיה הצבאית סנדהארסט בבריטניה לפני שהצטרף לצבא ירדן, והוא בוגר אוניברסיטת הארוורד בארצות הברית. הוא נחשב לבנו המועדף של חוסיין, אך עבדאללה הועדף עליו כמלך אחרי מות אביהם ב-1999 בשל גילו הצעיר וחוסר ניסיונו.

הדחתו של חמזה חמש שנים לאחר מכן נתפסה כמכה עבור המלכה נור, שהייתה אשתו הרביעית של חוסיין וטיפחה את בנה כמלך הבא לאחר עבדאללה. היום היא הביעה תמיכה בו, ואמרה כי היא "מתפללת שהאמת והצדק ינצחו עבור כל הקורבנות החפים מפשע של ההכפשה הזדונית הזו".

לפי חוקת הממלכה מ-1952, בנו הבכור של המלך הוא הבא בתור בסדר הירושה, אך לשליט יש זכות למנות את אחד מאחיו במקום. עבדאללה בחר בבנו הבכור חוסיין לתפקיד יורש העצר, ובשנים האחרונות הוא מתלווה אליו לפגישות עם מנהיגים מהעולם ומקבל במה גדולה יותר בכלי התקשורת הרשמיים בירדן.

יורש העצר של ירדן הנסיך חמזה ואמו המלכה נור במהלך טקס חתונתנו בעמאן, 27 במאי 2004. AP
היה הבן המועדף של חוסיין. חמזה ואמו, המלכה נור, בטקס החתונה שלו ב-2004/AP

שני גורמים המעורים בנושא אמרו לרויטרס כי כוחות הביטחון הגיעו אתמול לארמונו הקטן של חמזה והחלו לחקור אותנו. גורם אמריקני לשעבר המכיר את האירועים בירדן אמר כי הקשר, שלדבריו היה מבוסס ונרחב אך לא מידי, לא כלל "הפיכה פיזית". לדבריו, אלו המעורבים במזימה תכננו לעודד הפגנות במסווה של "התקוממות עממית עם המונים ברחובות", בתמיכת השבטים.

הגורם האמריקני לשעבר אמר כי ירדן תחקור אם הייתה מעורבות זרה בתכנון ההפיכה.

ירדן מצויה בעיצומה של התפרצות קשה של מגיפת הקורונה, שבמהלכה קיבל שירות המודיעין סמכויות נרחבות שזכו לביקורת מצד ארגוני זכויות אדם. לאחר שבחודש שעבר מתו חולים בנגיף בשל מחסור בחמצן בבית חולים, פרצו כמה הפגנות נגד השלטונות, אך גל המעצרים הוא חריג בנוף של ירדן, אחת המדינות היציבות ביותר במזרח התיכון הסוער ובעלת ברית חשובה של ארצות הברית.

גל מעצרים זה הוא המשמעותי ביותר מאז שעלה עבדאללה לשלטון ב-1999 לאחר מות אביו המלך חוסיין. הרשויות בירדן עקבו בעת האחרונה בדאגה אחרי מאמציו של הנסיך חמזה לכרות ברית עם דמויות מפתח בקרב השבטים המהווים את עמוד התווך של הממלכה ההאשמית.

בשבועות האחרונות קראו אנשי השבטים להפגנות מחאה נגד השחיתות, ושירותי הביטחון פיזרו כמה הפגנות ועצרו עשרות משתתפים. גורמים המכירים את המצב בעמאן אמרו כי כמה אנשי אופוזיציה התאספו סביב חמזה, שנדחק לשוליים מאז הדחתו מתפקיד יורש העצר, למורת רוחו של המלך.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully