וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

יורש העצר לשעבר של ירדן בסרטון מהארמון: "מנסים להשתיק אותי"

עודכן לאחרונה: 4.4.2021 / 10:40

הנסיך חמזה, אחיו למחצה של המלך עבדאללה, אישר בסרטון שהגיע ל-BBC כי הוא אכן במעצר בית, למרות הכחשות הצבא. הוא הכחיש שהיה חלק בקשירת קשר נגד השלטון, אך האשים אותו בשחיתות. 25 בכירים נוספים נעצרו בחשד לניסיון הפיכה נגד המלך

בווידאו: ירדן עצרה את יורש העצר לשעבר ובכירים אחרים בחשד לתכנון הפיכה/צילום: רויטרס

יורש העצר לשעבר של ירדן הנסיך חמזה בן חוסיין אמר הלילה (ראשון) כי הוא נמצא במעצר בית. זאת, לאחר דיווחים על גל מעצרים של בכירים בממלכה בחשד לניסיון הפיכה נגד המלך עבדאללה. יותר מ-20 גורמים בכירים נעצרו על ידי הרשויות, וצפויים מעצרים נוספים על פי דיווח בוושינגטון פוסט. צבא ירדן הכחיש מוקדם יותר כי הנסיך נמצא במעצר בית, אך הבהיר כי התבקש להימנע מכל פעילות ותנועות המנוצלות לפגיעה בביטחון הממלכה.

בסרטון שהעביר עורך דינו לרשת BBC, טען הנסיך כי מעצרו הוא חלק מניסיון להשתיק את מבקרי הארמון והאשים את ההנהגה בשחיתות, בחוסר יכולת וברדיפה. הוא הכחיש כי הוא פעל לא כשורה או היה מעורב בקשר כלשהו נגד השלטונות. "קיבלתי ביקור ממפקד המטה הכללי של הכוחות המזוינים של ירדן", אמר חמזה בסרטון, שבו דיבר באנגלית. "הוא הודיע לי שאני לא מורשה לצאת, לתקשר עם אנשים או להיפגש עמם משום שבפגישות שהייתי נוכח - או לידיעות ברשתות החברתיות הקשורות לביקורים שעשיתי - הייתה ביקורת כלפי הממשלה או המלך".

חמזה בן ה-41 אמר כי הוא לא מואשם בהבעת הביקורת בעצמו, את תקפת את אחיו למחצה: "אני לא האדם שאחראי להתפרקות השלטון, השחיתות וחוסר היכולת המאפיינות את המבנה השלטונו שלנו ב-20-15 השנים האחרונות וההולכות ומחמירות. ואני לא אחראי לחוסר האמון של האזרחים במוסדות שלהם". זה הגיע למצב שבו אף אחד לא יכול לדבר או להביע דעה בשום נושא מבלי להיות מותקף, עצור ומאוים".

סוכנות הידיעות הרשמית בירדן הזכירה רק שני עצורים - באסם עוודאללה, שר האוצר לשעבר שהיה מקורב מאוד למלך ואף שימש יועץ ליורש העצר הסעודי מוחמד בן סלמאן, ושריף חסן בן זאיד, אחד מבני משפחת המלוכה.

שני גורמים המעורים בנושא אמרו לרויטרס כי כוחות הביטחון הגיעו אתמול לארמונו הקטן של חמזה והחלו לחקור אותנו. גורם אמריקני לשעבר המכיר את האירועים בירדן אמר כי הקשר, שלדבריו היה מבוסס ונרחב אך לא מידי, לא כלל "הפיכה פיזית". לדבריו, אלו המעורבים במזימה תכננו לעודד הפגנות במסווה של "התקוממות עממית עם המונים ברחובות", בתמיכת השבטים.

הגורם האמריקני לשעבר אמר כי ירדן תחקור אם הייתה מעורבות זרה בתכנון ההפיכה. מעצרו של היועץ של בן סלמאן מעלה תהיות לגבי מעורבות סעודית אפשרית באירועים, אך בריאד מיהרו למסור הודעת תמיכה בעבדאללה. גם ארצות הברית, מצרים, הרשות הפלסטינית ומדינות ערביות אחרות הצהירו כי הן עומדות לצד המלך.

מלך ירדן עבדאללה השני בנאומו באו"ם. 24 בספטמבר 2019. רויטרס
אחיו למחצה של הנסיך. המלך עבדאללה/רויטרס

ירדן מצויה בעיצומה של התפרצות קשה של מגיפת הקורונה, שבמהלכה קיבל שירות המודיעין סמכויות נרחבות שזכו לביקורת מצד ארגוני זכויות אדם. לאחר שבחודש שעבר מתו חולים בנגיף בשל מחסור בחמצן בבית חולים, פרצו כמה הפגנות נגד השלטונות, אך גל המעצרים הוא חריג בנוף של ירדן, אחת המדינות היציבות ביותר במזרח התיכון הסוער ובעלת ברית חשובה של ארצות הברית.

גל מעצרים זה הוא המשמעותי ביותר מאז שעלה עבדאללה לשלטון ב-1999 לאחר מות אביו המלך חוסיין. הרשויות בירדן עקבו בעת האחרונה בדאגה אחרי מאמציו של הנסיך חמזה לכרות ברית עם דמויות מפתח בקרב השבטים המהווים את עמוד התווך של הממלכה ההאשמית.

בשבועות האחרונות קראו אנשי השבטים להפגנות מחאה נגד השחיתות, ושירותי הביטחון פיזרו כמה הפגנות ועצרו עשרות משתתפים. גורמים המכירים את המצב בעמאן אמרו כי כמה אנשי אופוזיציה התאספו סביב חמזה, שנדחק לשוליים מאז הדחתו מתפקיד יורש העצר, למורת רוחו של המלך.

עבדאללה מלך ירדן, אשתו המלכה ראניה, המלכה האם נור, יורש העצר הנסיך חמזה, הכלה הנסיכה נור והוריה, בטקס החתונה בעמאן, 27 במאי 2004. GettyImages
קרע משפחתי. הנסיך חמזה (במרכז) והמלך עבדאללה (הכי ימני) בטקס החתונה של יורש העצר, 2004/GettyImages

בדומה לרבים מבני משפחת המלוכה, חמזה למד באקדמיה הצבאית סנדהארסט בבריטניה לפני שהצטרף לצבא ירדן, והוא בוגר אוניברסיטת הארוורד בארצות הברית. הוא נחשב לבנו המועדף של חוסיין, אך עבדאללה הועדף עליו כמלך אחרי מות אביהם ב-1999 בשל גילו הצעיר וחוסר ניסיונו.

הדחתו של חמזה חמש שנים לאחר מכן נתפסה כמכה עבור המלכה נור, שהייתה אשתו הרביעית של חוסיין וטיפחה את בנה כמלך הבא לאחר עבדאללה. לפי חוקת הממלכה מ-1952, בנו הבכור של המלך הוא הבא בתור בסדר הירושה, אך לשליט יש זכות למנות את אחד מאחיו במקום. עבדאללה בחר בבנו הבכור חוסיין לתפקיד יורש העצר, ובשנים האחרונות הוא מתלווה אליו לפגישות עם מנהיגים מהעולם ומקבל במה גדולה יותר בכלי התקשורת הרשמיים בירדן.

עבדאללה הצליח להביא ליציבות הממלכה, והטלטלות שליוו את המזרח התיכון מאז אירועי "האביב הערבי" לפני עשור פסחו ברובן על ירדן. עם זאת, המוני הפליטים הסורים השוהים בשטחה מכבידים על כלכלתה ומאתגרים את שלטונו של עבדאללה החביב על מדינות המערב בשל מאבקו באסלאם הרדיקלי ותדמית נוחה יותר משל רודנים אחרים באזור.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully