וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

רק 4% קיבלו מנה שנייה: ארגון הבריאות העולמי נגד מבצע החיסונים באירופה

עודכן לאחרונה: 2.4.2021 / 7:40

הארגון תקף את קצב החיסונים האיטי של האיחוד האירופי, שלדבריו מאריך את המגיפה ביבשת. בעודה מתקרבת למיליון מתים מהנגיף, עד כה ניתנו רק כ-152 מיליון מנות באירופה. "החיסונים מקנים את דרך היציאה הטובה ביותר מהמגיפה, אך הקצב איטי באופן בלתי מתקבל על הדעת"

תור בכניסה למתחם חיסוני קורונה בברלין, גרמניה, 31 במרץ 2021. AP
רק 10% מכלל האוכלוסייה באירופה קיבלו מנה אחת של החיסון. גרמנים בתור למתחם חיסונים בברלין/AP

ארגון הבריאות העולמי תקף היום (חמישי) את קצב החיסונים האיטי של האיחוד האירופי, שמביא לטענתו להארכת המגיפה ביבשת. המבצע סובל מעיכובים רבים בשל חשש בקרב חלק מהמדינות מהשימוש בחיסונים של אסטרה-זניקה ואוקספורד, אף שארגון הבריאות העולמי וסוכנות התרופות האירופית ממליצים להמשיך להשתמש בו למרות כמה מקרים של קרישי דם בקרב מחוסנים, שכלל לא ברור אם נובעים מהחיסונים עצמם.

"החיסונים מקנים לנו את דרך היציאה הטובה ביותר מהמגיפה הזו, אבל קצב החיסונים איטי באופן בלתי מתקבל על הדעת", אמר האנס קלוג, מנהל אזור אירופה בארגון הבריאות העולמי. "אנחנו חייבים להאיץ את התהליך באמצעות הגברת היצור, צמצום החסמים למתן החיסונים ושימוש בכל מנה שיש לנו במלאי, ועכשיו", הוא אמר בהצהרה.

לפי הארגון עד היום רק 10% מכלל האוכלוסייה באירופה קיבלו מנה אחת של החיסון, ו-4% בלבד השלימו את ההתחסנות במנה שנייה. הארגון כולל 53 מדינות וטריטוריות באזור אירופה, כולל רוסיה וכמה מדינות במרכז אסיה.

אישה מקבלת חיסון של פייזר נגד קורונה במתחם באזור פריז, צרפת, 29 במרץ 2021. AP
הווריאנט הבריטי הדומיננטי ביותר באירופה. אישה מקבלת חיסון של פייזר בצרפת/AP

נכון להיום, יותר מ-152 מיליון מנות ניתנו באזור אירופה, כ-25.5% מכלל המנות שניתנו בעולם. כ-12% מכלל אוכלוסיית העולם חיה באזור אירופה, לפי הגדרת הארגון. בממוצע, 0.31% מאזרחי אזור אירופה מקבלים מנה בכל יום. על אף שמדובר בכמעט קצב כפול משאר העולם, העומד על 0.18%, הוא נמוך בהרבה מזה שבארצות הברית ובקנדה שבפסגת הרשימה עם 0.82%.

הארגון, השייך לאו"ם, ציין את המגמה השלילית ביבשת כ"מדאיגה ביותר שראינו בחודשים האחרונים", כשבשבוע החולף נרשמו 1.6 מיליון מקרים חדשים, לעומת פחות ממיליון לפני חמישה שבועות. אירופה מתקרבת למיליון מתים מהנגיף וליותר מ-45 מיליון מאובחנים, מספרים הנמוכים רק מאלו שביבשת אמריקה. דורית ניצן, מנהלת החירום של אזור אירופה בארגון, הזהירה כי קצב ההתפשטות המהיר של הנגיף מגביר את הסיכון מפני הופעתם של וריאנטים חדשים ומדאיגים. היא אמרה כי בלימת ההדבקה דרך אמצעי בקרה בסיסיים על מחלות היא "קריטית".

הארגון ציין כי קצב ההדבקה גובר בקרב כל קבוצות הגיל, פרט לבני 80 ומעלה, בזכות תחילת ההשפעה של החיסונים. הווריאנט הבריטי הוא הדומיננטי ביותר באירופה, והוא קיים ב-50 מדינות. בשל העובדה שהוא מדבק יותר ויכול להגביר את הסיכון לאשפוז, הארגון קרא להרחיב את מערכי הבדיקות, איתור המגעים, אמצעי הבידוד והריצופים הגנטיים.

נשים עוטות מסיכות במדריד, 18 בספטמבר 2020. רויטרס
הבירה הספרדית בין האזורים עם העלייה הכי חדה במדינה. נשים עוטות מסיכה במדריד/רויטרס

הארגון עוד קרא להימנע מהטלת סגרים באמצעות "התערבויות מתוזמנות וממוקדות", אלא במקרים שבהם המחלה "מותחת עד הקצה את היכולת של שירותי הבריאות לטפל בחולים כראוי". 27 מדינות באזור אירופה שרויות בסגר כולל או חלקי, ו-21 מטילות עוצר לילי, בהן צרפת, שנשיאה עמנואל מקרון הכריז אתמול על סגירת בתי הספר למשך שלושה שבועות והגבלות תנועה נוספות למשך לפחות חודש.
"הגל השלישי כאן", התריע היום ראש ממשלת צרפת ז'אן קסטקס בפני הפרלמנט, שבו פירט על הצעדים של הממשלה. בין היתר, תיאסר מכירת אלכוהול במרחבים הציבוריים.

ההדבקה נמצאת בעלייה בגרמניה, עם כ-24 אלף מקרים שאובחנו ביממה האחרונה - שכמעט 90% מהם מקושרים לווריאנט הבריטי. מחקר גרמני חדש מעלה כי רק כל-25% מהאנשים יש אמון באסטרטגיית החיסונים הממשלתית. החיסון של אסטרה-זניקה הוגבל לבני 60 ומעלה במדינה, ו-40% מהעונים בסקר אמרו כי הם לא מעוניינים להתחסן בו. כ-35 אלף רופאים גרמנים יחלו להציע חיסונים במרפאותיהם לאחר חג הפסחא, שיחול ב-4 באפריל, ו-1.4 מיליון מנות חיסון הוזמנו לחלק הזה במבצע ההתחסנות.

ספרד גם היא רואה עלייה במקרים עם ממוצע של 152 מקרים ל-100 אלף בשבועיים האחרונים. מדריד ונווארה בצפון נמצאות בקרב האזורים עם העלייה החדה ביותר במדינה. בתוך כך, וינה בירת אוסטריה, לצד שני מחוזות נוספים במזרח המדינה, הטילו סגר בחג הפסחא כדי להקל על הלחץ בבתי החולים. האוסטרים הונחו להישאר בביתם, למעט עבור פעילויות נחוצות כמו קניית מצרכים, עבודה, התעמלות גופנית וסיוע למשפחותיהם.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully