וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דיווח: ביידן הורה לצמצם את הנוכחות הצבאית במפרץ

עודכן לאחרונה: 1.4.2021 / 17:34

בוול סטריט ג'ורנל דווח כי נשיא ארה"ב החליט להוציא כמה סוללות פטריוט ולהעביר יכולות אחרות, כמו נושאת מטוסים, לגזרות אחרות בעולם כחלק מרצונו להתמקד בסין ורוסיה. בפנטגון יבחנו איזה יכולות ניתן לחלוק עם ריאד, הנתונה למתקפות של החות'ים הפרו-איראנים

בווידאו: ביידן מתייחס לדוח המודיעין על רצח ג'מאל חאשוקג'י/צילום: רויטרס

נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן הנחה את הפנטגון להתחיל בצמצום היכולות והכוחות באזור המפרץ - כך דווח היום (חמישי) בוול סטריט ג'ורנל. לפי הדיווח, וושינגטון הוציאה לפחות שלוש סוללות פטריוט מהמפרץ, בהן אחת שהוצבה בבסיס בערב הסעודית כדי להגן על כוחות אמריקניים.

גורמים אמריקניים אמרו כי חלק מהיכולות, כמו נושאת מטוסים ומערכות מעקב, מועברות מהמזרח התיכון למקומות אחרים בעולם כחלק מרצון הממשל החדש להתרחק מהמזרח התיכון לאור האיומים החדשים הנשקפים מצדן של סין ורוסיה. אותם גורמים אמרו כי תיתכן הפחתת כוחות נוספת.

משמעות המהלך היא שכמה אלפי חיילים אמריקנים עשויים לעזוב את האזור בתקופה הקרובה. כ-50 אלף חיילים היו פרוסים באזור נכון לסוף השנה שעברה, לעומת כ-90 אלף בשיא המתיחות בין ממשל טראמפ לאיראן לפני כשנתיים.

גורמים ביטחוניים סירבו לפרט בפני וול סטריט ג'ורנל על השינויים בפריסת צבא ארצות הברית באזור. גורמים סעודיים לא השיבו לפניות לתגובה על התכנית האמריקנית. בשלב זה תישאר באזור מערכת ההגנה מפני טילים THAAD המגנה על הממלכה מפני טילים בליסטיים המשוגרים לעברה על ידי החות'ים הפרו-איראנים בתימן.

סוללת פטריוט בבסיס חיל האויר האמריקני, ערב הסעודית, 20 בפברואר 2020. AP
סוללת פטריוט בבסיס הנסיך סולטאן בערב הסעודית/AP

שינוי נוסף בפריסה הצבאית האמריקנית צפוי להתרחש בגזרה הימית הסוערת. לפי הדיווח, נושאת המטוסים "אייזנהאור" העושה את דרכה לאזור לא צפויה להישאר במשך חודשים ארוכים כמו במשימות קודמות, שנועדו לשחור מסר הרתעה לאיראן. גורמים בצי הביעו חשש מהעדר נושאת מטוסים באזור.

במקביל לנסיגה החלקית, הגורמים אמרו כי הפנטגון יבחן איזה ציוד והכשרה הוא יכול לחלוק עם ערב הסעודית כדי שתוכל להמשיך להתגונן מפני הטילים והמל"טים של החות'ים. הרעיון הוא להעביר את נטל ההגנה על השטח הסעודי מוושינגטון לריאד, כחלק מאתחול היחסים בין שתי בעלות הברית הוותיקות שעליהן הכריז הממשל כבר בימיו הראשונים.

נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן בבית הלבן, וושינגטון, 12 במרץ 2021. רויטרס
רוצה להתרחק מהמזרח התיכון. ביידן/רויטרס

בחודשיים וחצי לכהונתו, ביידן הורה על הפסקת התמיכה האמריקנית במלחמה המנהלת הקואליציה הסעודית בתימן, הקפיא עסקאות למכירת כלי נשק התקפיים לממלכה והוציא את החות'ים מרשימת ארגוני הטרור. הוא אף אישר את פרסומו של דוח המודיעין האמריקני על רצח העיתונאי הסעודי ג'מאל חאשוקג'י, שקבע כי יורש העצר מוחמד בן סלמאן אישר את המבצע. הוא נמנע מלשוחח ישירות עם הנסיך, המנהיג בפועל של הממלכה, כפי שעשה קודמו בתפקיד.

לאחרונה גברו ההתקפות על ערב הסעודית לא רק מכיוונה של תימן, אלא גם מעיראק. מאז ינואר, הממלכה הותקפה יותר מ-80 פעמים בטילים ובמל"טים, וגורם אמריקני אמר כי היקף הלחימה הנוכחי בתימן הוא הנרחב ביותר מאז תחילת המלחמה. איראן מכחישה שהיא שולטת בחות'ים או מעבירה להם כלי נשק.

בין האפשרויות הנשקלות בוושינגטון הן אספקת כלי נשק הגנתיים כמו מיירטי טילים, הרחבת שיתוף הפעולה המודיעני, הגברת האימונים ותכניות צבאיות נוספות. גורמים אמריקניים אמרו לעיתון כי הסעודים משפרים את יכולות ההגנה שלהם ואת הפעלת סוללות הפטריוט בעצמם אחרי עבודה צמודה עם צבא ארצות הברית בשנים האחרונות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully