וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סעודיה הציגה יוזמת שלום לתימן, החות'ים לא התרשמו: "שום דבר חדש"

שר החוץ של הממלכה אמר כי התכנית, הכוללת את פתיחת הנמלים שבשליטת המורדים, תיכנס לתוקף אחרי שכל הצדדים יקבלו אותה. עם זאת, החות'ים הפרו-איראנים דורשים את הסרת המצור כתנאי להסכמתם להפסקת אש. ריאד נתונה ללחץ של ממשל ביידן לסיים את המלחמה בת שש השנים

בווידאו: 44 הרוגים בשריפה שפרצה בעקבות ירי החות'ים לעבר מרכז מעצר מהגרים בצנעא/צילום: רויטרס

ערב הסעודית הציגה היום (שני) יוזמת שלום חדשה לסיום המלחמה בתימן, הכוללת את פתיחת נמל התעופה בצנעא והכנסת דלק ומזון דרך נמל חודיידה - ששניהם נמצאים תחת שליטת המורדים החות'ים. התכנית הוצגה על ידי שר החוץ של ערב הסעודית, פייסל בן פרחאן א-סעוד, שציין כי היא תיכנס לתוקף כשכל הצדדים הלוחמים יקבלו אותה.

ממשלת תימן הנתמכת על ידי הקואליציה הסעודית בירכה על היוזמה, שאמורה להוביל גם לפתיחת משא ומתן להסדר שלום, בנוסף לפיקוח של האו"ם על הפסקת אש כוללת ועל פתיחת נתיבי תחבורה אוויריים וימיים למדינה הערבית הענייה.

עם זאת, החות'ים הפרו-איראנים אמרו כי בתכנית "אין דבר חדש". המורדים דורשים את הסרת המצור האווירי והימי על תימן, וטוענים שפתיחת הנמלים "היא זכות הומניטרית שלא צריכה לשמש אמצעי לחץ". ראש צוות המשא של ומתן של החות'ים אמר כי הכוחות ימשיכו לקיים שיחות עם הסעודים, עם ארצות הברית ועם עומאן כדי להגיע להסדר שלום.

ארצות הברית בירכה על ההצעה הסעודית. סגנית דוברת משרד החוץ, ג'לינה פורטר, אמרה הערב כי "המשא ומתן נמשך" בתשובה לשאלה על הדרישה של החות'ים להסרה מלאה של המצור. היא הוסיפה כי ההכרזה של ריאד "היא צעד בכיוון הנכון".

גם האו"ם הגיב בחיוב לתכנית הסעודית, אך דובר הארגון הדגיש שהיא "רק בימיה הראשונים". הוא ציין כי ההצעה עולה בקנה אחד עם היוזמה של האו"ם וכי השליח המיוחד למדינה, מרטין גריפית, ידון בה עם הצדדים השונים.

הפגנה של המורדים החות'ים בתימן נגד הכנסתם לרשימת ארגוני הטרור של ארה"ב, 20 בינואר 2021. רויטרס
הפגנה של המורדים החות'ים בתימן, ינואר/רויטרס

ערב הסעודית נתונה תחת לחץ גובר לסיום המלחמה בת שש השנים בתימן מאז שנשיא ארצות הברית ג'ו ביידן הכריז על סיום התמיכה של וושינגטון. בנוסף לכך, בניגוד לנשיא לשעבר דונלד טראמפ, ביידן נמנע מלשוחח ישירות עם יורש העצר מוחמד בן סלמאן, הנחשב לשליט בפועל של הממלכה, ובמקום זאת ניהל שיחת טלפון עם אביו, המלך סלמאן. ביידן אף הטיל סנקציות על גורמים סעודיים הקשורים לרצח העיתונאי ג'מאל חאשקוג'י, אולם לא על בן סלמאן עצמו, כפי שקיוו גורמים במפלגה הדמוקרטית וארגוני זכויות אדם.

הסכסוך בתימן, שבעיני רבים הוא עימות עקיף בין ערב הסעודית לבין איראן, הפך למלחמת התשה ומיליוני אזרחים מצויים על סף רעב. החות'ים מאשימים את המצור של הקואליציה הערבית במשבר ההומניטרי במדינה, שלפי האו"ם הוא החמור ביותר בעולם.

הקואליציה הסעודית מסרבת להציר את המצור, שלדבריה מונע העברת נשק איראני לחות'ים. טהראן מכחישה שהיא מספקת להם טילים, מל"טים ואמצעי לחימה אחרים שבהם תוקפים המורדים את הממלכה ואת כוחות הממשלה. בחודשים האחרונים הגבירו החות'ים את המתקפות על יעדים סעודיים, כולל פגיעה במתקני נפט בתחומי הממלכה, אחד מהם בבירה ריאד בסוף השבוע האחרון. בתגובה, תקפו מטוסי הקואליציה יעדים בבירה צנעא ובאזורים אחרים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully