וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ביידן רוצה להשקיע 2 טריליון דולר בתשתיות: "הזדמנות של פעם בדור"

נשיא ארה"ב חשף תכנית ענק לשיקום הכלכלה בעקבות הקורונה ולהתמודדות עם סין. "אנחנו לא יכולים להמתין עוד דקה", אמר ביידן, שרוצה לממן את התכנית דרך מסים על חברות גדולות ועשירים. הוא עומד בפני קרב קשה בסנאט, והתנגדות רפובליקנית. "סוס טרויאני של השמאל הקיצוני"

בווידאו: ביידן הציג תכנית כלכלית של 2 טריליון דולר/צילום: רויטרס

נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן חשף אתמול (רביעי) תכנית שאפתנית בגובה שני טריליון דולר להשקעה של "פעם בדור" בתשתיות, שנועדה לשדרג את מערכת התחבורה המיושנת של אמריקה, ליצור מיליוני משרות חדשות ולהתמודד עם סין בזירה הכלכלית העולמית.

ביידן השווה את התכנית "המהפכנית" שלו לתכנית החלל האמריקנית בשנות ה-60. הנשיא הדמוקרטי אמר כי היא תשפר את חייהם של העניים ומעמד הביניים, תיאבק בשינויי האקלים ותמומן ממסים שיוטלו על החברות הגדולות ועל העשירים.

"היום אני מציע תכנית המתגמלת עובדים, ולא רק בעלי הון. היא תבנה כלכלה הוגנת שתעניק לכל אחד הזדמנות להצליח. היא תיצור את הכלכלה החזקה, העמידה והחדשנית ביותר בעולם", הצהיר ביידן. "זאת השקעה של פעם בדור באמריקה, משהו שלא ראינו כמותו או שנעשה מאז שבנינו את מערכת הכבישים הבין-ארציים והמרוץ לחלל לפני עשורים רבים".

התכנית כוללת שדרוגים נרחבים לתשתיות התחבורה, התקשורת והאנרגיה, שלפי ביידן תחיה את הכלכלה שנפגעה ממגיפת הקורונה ותשיב את התחרותיות שלה בעולם. "אנחנו לא יכולים להמתין עוד דקה, זה משהו שהיה צריך להיעשות לפני זמן רב", אמר הנשיא בעת ביקור בפיטסבורג. "שאר העולם סוגר עלינו וסוגר עלינו במהירות - אנחנו לא יכולים לאפשר לזה להימשך".

נשיא ארה"ב ג'ו ביידן חושף את תכנית ההשקעה שלו בתשתיות בנאום בפיטסבורג, 31 במרץ 2021. AP
השווה את ההשקעה בתשתיות לתכנית החלל. ביידן בנאום בפיטסבורג, אתמול/AP

תכנית התשתיות של ביידן, חבילת ההוצאות המאסיבית השנייה בממשלו בן החודשיים וחצי אחרי חבילת הקורונה בגובה 1.9 טריליון דולר שעברה בחודש שעבר, עומדת בפני מבחן קשה בקונגרס המודאג מהגירעון המעמיק.

עם זאת, התכנית רוצה לטפל בגשרים, בכבישים ובעבודות ציבוריות אחרות שנזנחו ברחבי המדינה, אחרי שהממשלים האחרונים נכשלו בביצוע משימה זו. אם תעבור היוזמה של ביידן, המעורבות של הממשל האמריקני בכלכלה תתרחב להיקפים שלא נראו כמותם עשרות שנים.

"למעשה, זאת ההשקעה הגדולה ביותר ביצירת מקומות עבודה באמריקה מאז מלחמת העולם השנייה. היא תיצור מיליוני משרות בשכר טוב", הבטיח ביידן. בנוסף לכך, הוא הדגיש כי היא תתגמל את האזרחים "החרוצים" במקום את העשירים של וול סטריט, ותהווה משקל נגד לכלכלה שהפכה ל"מעוותת ולא הוגנת", במיוחד תחת קודמו בתפקיד דונלד טראמפ.

רכבת פרברית חולפת מעל כביש בעיר שיקגו, 31 במרץ 2021. AP
הרפובליקנים יקשו על העברת התכנית. רכבת פרברית חולפת על פני כביש בשיקגו/AP

"כשרפורמת המס של טראמפ עברה, 83% מהכסף הלך לאחוזון העליון", אמר. "אין מדובר בנקמה, אלא במתן הזדמנויות לכולם. זאת האמת: כולנו טובים יותר כשהמצב של כולנו טוב". הוא הציע לממן את התכנית באמצעות הטל מס על החברות הגדולות ועל אזרחים שלא משלמים את חלקם ההוגן.

לדבריו, תהיה העלאת מסים למי שמרוויח יותר מ-400 אלף דולר בשנה, ותקרת מס החברות תעלה ל-28% מ-21% כיום. "אין לי שום דבר נגד מיליונרים ומיליארדרים, אני מאמין בקפיטליזם האמריקני", הדגיש ביידן, אך הוסיף: "החברות הגדולות ביותר בעולם, בהן אמזון, לא משלמות סנט אחד במס ההכנסה הפדרלי בשל פרצות בחוק. זה פשוט לא צודק".

גשר בעיר צ'לסי, מסצ'וסטס, ארה"ב, 31 במרץ 2021. AP
כל הממשלים האחרונים זנחו את התשתיות. גשר בצ'לסי, מסצ'וסטס/AP

הנאום של ביידן היה יריית הפתיחה של מה שצפוי להיות קרב מר בקונגרס. לדמוקרטים יש רוב זעום, והרפובליקנים מתנגדים לתכנית משום שלטענתם היא כוללת הוצאות ממשלתיות מופרזות.
מנהיג המיעוט הרפובליקני בסנאט, מיץ' מקונל, כינה את התכנית "סוס טרויאני" של השמאל הקיצוני, משום שהיא כוללת העלאת מסים ותמיכה באיגודי העובדים.

"האומה שלנו יכולה להשתמש בתכנית תשתיות רצינית וממוקדת", מסר מקונל, אך התכנית של ביידן, לדבריו, היא בסך הכול "רשימת יעדים ליברלית נוספת" ו"הזדמנות שפוספסה בגדול".

המגזר העסקי זעם על הכוונה של ביידן לממן את התכנית דרכם. "אנחנו זקוקים לתכנית גדולה ואמיצה לשדרוג התשתיות המתפוררות של ארצנו ואנחנו משבחים את ממשל ביידן על כך ששם את התשתיות בראש סדר העדיפויות", נמסר בהצהרה של לשכת הסחר של ארצות הברית, שלה יש השפעה רבה. "עם זאת, אנחנו מאמינים שההצעה הזו שגויה באופן מסוכן בשל דרכי המימון להשקעה בתשתיות".

טראמפ, שרצה לקדם תכנית השקעה בתשתיות אך לא הצליח לקדם אותה בקונגרס, אמר כי העלאת המסים של ביידן תפגע בכלכלת ארצות הברית ו"תשמיד" את תעשיית היצור.

החודשים הקרובים יהוו מבחן לכישורי המשא ומתן של ביידן, שבמשך עשרות שנים הצליח לגשר בין דמוקרטים לרפובליקנים כשהיה סנאטור וסגן נשיא. הסיכוי להעברת התכנית שהוצגה אתמול עדיין לא ברור.

על אף שכל חברי הקונגרס הרפובליקנים התנגדו לתכנית הסיוע שלו לנפגעי מגיפת הקורונה, ביידן אמר כי הוא משוכנע שחלקם יתמכו בתכנית התשתיות שלו. הוא אמר שהוא מוכן לשאת ולתת עמם.

"אני לא חושב שתמצאו רפובליקני בבית הנבחרים או בסנאט שלא חושבים שעלינו לשפר את התשתיות שלנו", אמר ביידן. "סין ומדינות אחרות אוכלות את ארוחת הצהריים שלנו. אנחנו נישא ונתן מתוך כוונה טובה, אבל אנחנו חייבים להעביר את התכנית".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully