וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בשל התדרדרות במצבו הרפואי: נבלני פתח בשביתת רעב בכלא

31.3.2021 / 19:51

מנהיג האופוזיציה ברוסיה מוחה על סירוב הרשויות לאפשר לרופא לבדוק את כאבי הגב והרגליים שלו, ועל ביקור שעתי בתאו במהלך הלילה. "מה עוד נותר לי לעשות? אני שוכב כאן, רעב, אבל עדיין עם שתי רגליים", תקף נבלני, שדורש לראות את הרופא האישי שלו

בווידאו: בית הכלא אליו הועבר נבלני בעיירה פורקוב/צילום: רויטרס

מנהיג האופוזיציה ברוסיה, אלכסיי נבלני, פתח בשביתת רעב בכלא במחאה על הטיפול הרפואי הלקוי שלו הוא זוכה. בהצהרה שפורסמה היום (רביעי) בחשבון האינסטגרם שלו, התלונן נבלני על סירוב הרשויות בכלא לתת לו תרופות מתאימות לכאבי הגב והרגל שלו ולאפשר לרופא שלו לבקר אותו מאחורי הסורגים. הוא גם מחה על כך שהסוהרים מעירים אותו בכל שעה בלילה, ותיאר זאת כעינוי דרך מניעת שינה.

נבלני אמר בהצהרתו כי אין לו ברירה אלא למחות דרך שביתת רעב משום שמצבו הבריאותי מתדרדר. הוא אמר כי כאבי הגב שלו התפשטו לרגלו הימנית ושהוא סובל מחוסר תחושה ברגלו השמאלית.

"מה עוד נותר לי לעשות?", הוא כתב. "הכרזתי על שביתת רעב בדירשה שהם יאפשרו ביקור של רופא מוזמן בהתאם לחוק. אז אני שוכב כאן, רעב, אבל עדיין עם שתי רגליים".

נבלני בן ה-44, יריבו הבולט ביותר של נשיא רוסיה ולדימיר פוטין בשנים האחרונות, נעצר בינואר לאחר שובו מגרמניה, בתום חמישה חודשי החלמה מהרעלתו בגז עצבים. הקרמלין מכחיש את טענות נבלני ומדינות המערב בדבר מעורבות בניסיון חיסולו.

בחודש שעבר הוא נידון לשנתיים וחצי מאסר בשל הפרת שחרורו על תנאי בעודו נרפא בגרמניה. העונש נובע מהרשעתו במעילה ב-2014, שלטענת נבלני נתפרה נגדו. בית המשפט האירופי לזכויות אדם קבע כי היא אינה חוקית, אך הרשויות ברוסיה התעלמו מהפסיקה.

מנהיג האופוזיציה הרוסי, אלכסיי נבלני מכריז על שביתת רעב בעקבות תנאי כליאתו בכלא הרוסי. טוויטר, אתר רשמי
במערב דורשים את שחרורו המידי. נבלני לאחר מאסרו/אתר רשמי, טוויטר

נבלני הועבר החודש מבית כלא במוסקבה למושבת עונשין בפוקרוב שבמחוז ולדימיר, 85 ק"מ ממזרח לבירת רוסיה. המתקן, המכונה IK-2, נחשב אחד הנוקשים ביותר ברוסיה. בין היתר, האסירים נדרשים לעמוד במסדרים במשך שעות ארוכות.

בחשבון של נבלני פורסמה גם תמונה של המכתב ששלח היום למפקד בית הכלא, שבו הכריז על שביתת הרעב. "לכל אסיר יש זכות להזמין מומחה לבדיקות ולהתייעצות", כתב. "אז אני דורש שרופא יראה אותי ואני מכריז על שביתת רעב עד שזה יקרה".

שירות בתי הסוהר הפדרליים של רוסיה אמר בשבוע שעבר כי נבלני עבר בדיקות רפואיות, ותיאר את מצבו כ"יציב ומשביע רצון". עם זאת, נבלני התלונן על כך שהרשויות נתנו לו רק משככי כאבים בסיסיים ומשחות לטיפול בכאבי הגב והרגליים שלו, בעוד שהן מנעו ממנו לקבל את התרופות שרשם לו רופאו או לחלוק עמו את ממצאי הבדיקה הרפואית שלו.

במכתב שכתב מוקדם יותר החודש, נבלני תיאר את הכלא שלו בתור "מחנה ריכוז ידידותי". הוא אמר כי הוא לא ראה "אפילו רמז לאלימות", אבל אמר כי השליטה על האסירים במתקנים דומה למציאות הדיסאוטופית בספר "1984" של ג'ורג' אורוול.

מושבת העונשין שבה מוחזק מנהיג האופוזיציה של רוסיה אלכסיי נבלני. AP
כמו בספר "1984" של ג'ורג' אורוול. מושבת העונשין של נבלני/AP

נבלני, שסומן על ידי רשויות הכלא בתור סכנת בריחה, אמר כי הוא נתון למעקב צמוד במיוחד, כולל סוהר שמעיר אותו בכל שעה בלילה ומצלם אותו כדי להוכיח שהוא במקומו הדרוש. "במקום סיוע רפואי, מענים אותי בשלילת שינה, ומעירים אותי שמונה פעמים בלילה", כתב היום.

במהלך שיחת וידאו עם פוטין, קנצלרית גרמניה אנגלה מרקל ונשיא צרפת עמנואל הפצירו בו לשמור על מצבו של נבלני ולכבד את זכויותיו בהתאם לאמנה האירופית לזכויות אדם, לפי לשכתו של מקרון.
בהודעה של הקרמלין על השיחה נאמר כי פוטין הציע "הסבר אובייקטיבי" בתגובה לשאלות של מרקל ומקרון על נבלני.

הרעלתו של נבלני והרשעתו החריפו את יחסיה של רוסיה עם ארצות הברית והאיחוד האירופי, שהתדרדרו לשפל שלא נראה מאז תום המלחמה קרה אחרי סיפוח חצי האי קרים ב-2016, התערבותה בבחירות לנשיאות ארצות הברית ב-2016, מתקפות סייבר ברחבי העולם ופעולות אחרות.

רוסיה דחתה את דרישותיהן של ארצות הברית והאיחוד האירופי לשחרר את נבלני ולחדול את מעצר תומכיו. עשרות אלפי אנשים יצאו לרחובות לאחר מעצרו של נבלני, וכ-11 אלף מהם נעצרו. רבים מהם נקנסו או נשלחו למאסר של עד כשבועיים.

בעלי בריתו של נבלני מגייסים תומכים לקראת הפגנה נוספת עבור שחרורו, ומבטיחים להכריז על תאריך לחידוש המחאה לאחר שיותר מ-500 אלף איש יביעו נכונות להשתתף בה. יותר מ-359 אלף איש נרשמו באתר שמוקדש למחאה מאז שנפתח ב-23 במרץ.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully