וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ארגון הבריאות העולמי: צריך עוד מידע כדי לשלול שהקורונה דלפה ממעבדה בסין

יו"ר הארגון אמר שזו התיאוריה הכי פחות סבירה למקורו של הנגיף, אך הדגיש כי על בייג'ינג לספק מידע נוסף. הוא האשים אותה בהגבלת המידע שקיבלו המומחים שביקרו בווהאן בתחילת השנה, אך בסין מכחישים. ארה"ב, ישראל ו-12 מדינות נוספות קראו לסין שלא לטייח את החקירה

בווידאו: משלחת ארגון הבריאות העולמי קובעת שלא סביר שהקורונה דלפה ממעבדה/צילום: רויטרס

יו"ר ארגון הבריאות העולמי, תאודרוס אדהנום גבריסוס, אמר אתמול (שלישי) כי יש צורך בחקירה נוספת כדי לשלול על הסף את האפשרות שנגיף הקורונה דלף ממעבדה בסין, אף שאמר כי זו התיאוריה הכי פחות סבירה. דוח שחיברו מומחים של הארגון ושל סין ופורסם אתמול קבע כי ככל הנראה הווירוס עבר מעטלפים לבני אדם דרך בעל חיים אחר, והדגיש כי תיאוריית הדליפה מהמעבדה לא סבירה לחלוטין.

"יש צורך בחקירה נוספת, ייתכן שבמשימות נוספות של מומחים", אמר תאודרוס. "ככל שזה נוגע לארגון הבריאות העולמי, כל התיאוריות נותרו על השולחן". החוקרים שהגיעו לווהאן בינואר הסתמכו על דגימות וראיות שסיפקו להם גורמים רשמיים בסין, אך יו"ר ארגון הבריאות העולמי אמר כי המשלחת נתקלה בקשיים להשיג מידע גולמי. הוא קרא ל"שיתוף פעולה מתוזמן ומקיף יותר" בעתיד.

בייג'ינג דוחה על הסף את האפשרות שהווירוס הגיח ממעבדה בעיר ווהאן. סין, שהצליחה להשתלט על המגיפה דרך בדיקות המוניות, סגרים נוקשים והגבלות נסיעה קפדניות, מנסה לקדם את התיאוריה שלפיה הווירוס הגיע לווהאן דרך מזון קפוא. יותר מ-2.7 מיליון איש מתו מהנגיף ברחבי העולם מאז שזוהה לראשונה בסוף 2019, ויותר מ-127 מיליון נדבקו בו.

שוטרים מאבטחים את משלחת ארגון הבריאות העולמי בווהאן במסגרת חקירת מקור התפרצות הנגיף 3 בפברואר 2020. רויטרס
אנשי ביטחון מחוץ למעבדה בווהאן בעת ביקור המשלחת של ארגון הבריאות העולמי, פברואר/רויטרס

משלחת המומחים לווהאן, שהגעתה עוכבה על ידי סין במשך כמה חודשים, הייתה אמורה לבחון את כל התיאוריות האפשריות בנוגע לווירוס. ראש המשלחת, החוקר פטר בן אמברק, אמר אתמול כי הצוות שלו היה נתון ללחץ פוליטי, גם מחוץ לסין, אך הדגיש כי אף גורם לא לחץ עליו להסיר מידע מסוים מהדוח הסופי. הוא הוסיף כי הצוות שלו לא מצא שום ראיות לכך שאחת המעבדות בווהאן הייתה קשורה להתפרצות המגיפה.

אמברק הוסיף כי יש סבירות גבוהה להתפשטות הנגיף באזור ווהאן כבר באוקטובר או נובמבר 2019. סין עדכנה את ארגון הבריאות העולמי על המקרים רק ב-3 בינואר, חודש אחרי הדיווח הראשון על המחלה המסתורית. סין טוענת שעל אף שההדבקות הראשונות אותרו בווהאן, אין זה אומר בהכרח שהעיר שבמחוז חוביי היא מקור היווצרותו של הווירוס.

בווהאן פועל המכון לווירולוגיה, שנחשב למוביל בתחומי בעולם באיסוף, אחסון ומחקר של נגיפי קורונה שמקום בעטלפים. נשיא ארצות הברית לשעבר דונלד טראמפ היה בין אלו שתמכו בתיאוריה הזו, וגם הממשל הנוכחי של הנשיא ג'ו ביידן מאשים את סין בהסרת מידע חיוני.

פטר בן אמברק, חבר משלחת ארגון הבריאות העולמי לעיר ווהאן, במסיבת עיתונאים במלון בעיר, 9 בפברואר 2021. רויטרס
המומחים היו נתונים ללחץ פוליטי. ראש המשלחת אחרי תום הביקור, פברואר/רויטרס

בתגובה לדוח של ארגון הבריאות העולמי, ארצות הברית ו-13 בעלות ברית נוספות שלה - כולל ישראל, קוריאה הדרומית, בריטניה ואוסטרליה - הביעו חשש מהממצאים ודחקו בסין לספק "גישה מלאה" למומחים. בהצהרה משותפת של המדינות, הן אמרו כי המשלחת לווהאן נתקלה ב"עיכוב משמעותי ולא ניתנה לה גישה מספקת לדגימות ולמידע המקיף והמקורי".

"משימות מדעיות כמו אלו צריכות לעשות את עבודתן תחת תנאים המייצרים המלצות ומסקנות עצמאיות ואובייקטיביות", מסרו 14 המדינות, שהבטיחו לעבוד בשיתוף פעולה עם ארגון הבריאות העולמי. ביידן שב לארגון שממנו פרש טראמפ אחרי שהאשים אותו בהיותו "בובה" של סין.

סין הדפה את הביקורת המערבית. החוקר ליאנג ווניאן, שהיה אחד ממחברי הדוח שפורסם אתמול, אמר היום לכתבים כי לחוקרים הסינים ולחוקרים הבינלאומיים הייתה גישה לאותו מידע. הוא הוסיף כי החלק הסיני במחקר המשותף הושלם, וכי על העולם לבחון עתה מקרים פוטנציאליים מוקדמים של הנגיף שזוהו מחוץ לסין במסגרת השלב הבא של חקירת מקורות המגיפה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully