וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ארה"ב לסין: ספקו מידע נוסף על מקורות נגיף הקורונה

היועץ לביטחון לאומי אמר כי וושינגטון מודאגת אחרי שביקור משלחת ארגון הבריאות העולמי בווהאן לא הניב ממצאים של ממש: "עליהם להיות נקיים מהתערבות או משינויים של ממשלת סין". ראש המשלחת: "אנחנו רוצים עוד מידע"

בווידאו: משלחת ארגון הבריאות העולמי קובעת שלא סביר שהקורונה דלפה ממעבדה/צילום: רויטרס

ארצות הברית הביעה הערב (שבת) את "דאגתה העמוקה" מהממצאים הראשוניים של משלחת המומחים לחקר מקור התפרצות נגיף הקורונה בסין, ודרשה מבייג'ינג לספק מידע נוסף. ההצהרה של היועץ לביטחון לאומי, ג'ייק סאליבן, הגיעה ימים אחרי שצוות מטעם ארגון הבריאות העולמי סיים את ביקורו בווהאן שבסין, המקום שבו זוהה לראשונה הווירוס בסוף 2019, מבלי מסקנות ברורות על מקורותיו. המומחים של ארגון הבריאות העולמי הלכו על קו דיפלומטי דק במהלך ביקורם, בעוד שארצות הברית דרשה חקירה מעמיקה וסין הזהירה מפוליטיזציה של הנושא.

"יש לנו דאגות עמוקות מהאופן שבו הממצאים המוקדמים של חקירת הקוביד-19 הועברו ושאלות לגבי ההליך שהוביל אליהם", אמר סאליבן. "הדוח הזה צריך להיות עצמאי, ועל הממצאים של המומחים להיות נקיים מהתערבות או משינויים של ממשלת סין". היועץ לביטחון לאומי קרא לסין "לתת גישה למידע מהימים המוקדמים ביותר של ההתפרצות".

בנוסף אליו, גם ראש המשלחת לווהאן הביע תסכול מהמחסור בגישה לנתונים במהלך הביקור, ואמר כי היה צורך ביותר מהם כדי לגלות מקרים מוקדמים אפשריים יותר של הנגיף. "אנחנו רוצים עוד מידע. ביקשנו עוד מידע", אמר פטר בן אמברק בריאיון עם סוכנות הידיעות הצרפתית.

עבודות טיהור בשוק בעיר ווהאן, סין, שבו התגלה לראשונה נגיף הקורונה, 31 בינואר 2021. רויטרס
עבודות טיהור בשוק בווהאן לפני ביקור המשלחת, בחודש שעבר/רויטרס

אף שהמשלחת לא הצליחה לזהות את המקור של הווירוס, היא שפכה מים קרים על התיאוריה - שבה תמך גם נשיא ארצות הברית לשעבר דונלד טראמפ - ולפיה הווירוס דלף ממכון בווהאן. היא אמרה כי זאת אפשרות "לא סבירה לחלוטין".

בייג'ינג מעלה שוב ושוב את התיאוריה שלפיה הווירוס הובא לסין דרך אריזות של מוצרים כמו מאכלי ים קפואים. צוות ארגון הבריאות העולמי לא שלל זאת. מומחים סבורים כי מקור המחלה הוא בקרב עטלפים, וייתכן שהיא עברה לבני אדם דרך בעל חיים אחר.

סאליבן הביע בהצהרתו "הערכה עמוקה" לארגון הבריאות העולמי, שאליו הצטרף מחדש הנשיא ג'ו ביידן אחרי שטראמפ פרש ממנו בטענה שהוא נשלט על ידי סין והגיב בצורה לא יעילה למגיפה. עם זאת, היועץ לביטחון לאומי הדגיש כי משמעות החזרה היא "שנדרוש ממנו לעמוד בסטנדרטים הגבוהים ביותר. בשלב קריטי זה, הגנה על אמינות ארגון הבריאות העולמי היא בעלת חשיבות עליונה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully