וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האו"ם: החות'ים אחראים למתקפה על נמל התעופה בעדן

עודכן לאחרונה: 30.3.2021 / 15:01

ממצאי הדוח הוגשו לוועדה המפקחת על הסנקציות על תימן, אך גורמים דיפלומטיים אמרו שרוסיה מנעה את פרסומם. המומחים קבעו כי המורדים שיגרו טילים לעבר הנמל בעת נחיתת הממשלה החדשה בדצמבר, במתקפה שבה נהרגו 22 איש. החות'ים הפרו-איראנים מכחישים

בווידאו: נמל התעופה בעדן שבתימן הותקף עם נחיתת מטוס הממשלה החדשה/מתוך טוויטר

החות'ים אחראים למתקפה על נמל התעופה בעדן שבה נהרגו לפחות 22 איש - כך אמרו שני גורמים דיפלומטיים, המעורים בחקירת מומחי האו"ם. המתקפה אירעה בדצמבר, עם נחיתת מטוסם של חברי ממשלת תימן בעיר הנמל הדרומית. המורדים החות'ים הפרו-איראנים הכחישו שהם אחראים למתקפה.

הדיפלומטים אמרו כי המומחים הציגו את הדוח שלהם לוועדת האו"ם המפקחת על הסנקציות הקשורות לתימן במהלך דיונים סגורים ביום שישי האחרון, אך רוסיה מנעה את פרסומו. הם דיברו בעילום שם בשל רגישות הנושא. הדיפלומטים לא הסבירו מדוע רוסיה בלמה את פרסום הממצאים, ושגרירות רוסיה באו"ם לא הגיבה.

לפי הדוח, הטילים שפגעו בנמל התעופה שוגרו בתיאום משני אזורים שבשליטת החות'ים - נמל התעופה בעיר תעז ותחנת משטרה בדמאר. המומחים קבעו כי הטילים הם מאותו סוג המשמש את המורדים למתקפותיהם נגד כוחות הממשלה וערב הסעודית. כשנשאלו אם אף גורם אחר לא היה יכול להיות אחראי למתקפה, הם השיבו שרק לחות'ים יש את האמצעים והטכנולוגיה הזו. לא היו הרוגים משורות השרים, אך בין הקורבנות נמנו גורמי ממשל ושלושה חברי הוועד הבינלאומי של הצלב האדום.

עשן מיתמר מנמל התעופה בעיר עדן, תימן, 30 בדצמבר 2020. רויטרס
שרי הממשלה ניצלו. עשן בנמל התעופה בעדן אחרי מתקפת הטילים, דצמבר/רויטרס

הדוח הוגש בזמן רגיש עבור ארצות הברית, הלוחצת על החות'ים להסכים ליוזמת השלום של ערב הסעודית. המורדים, השולטים על הבירה צנעא ועל רוב חלקיה הצפוניים של תימן, אמרו כי התכנית לא מספקת את דרישותיהם להסרת המצור. ממשל ביידן הסיר את החות'ים מרשימת ארגוני הטרור שאליה הם הוכנסו על ידי ממשל טראמפ.

ערב הסעודית מובילה את הקואליציה של מדינות ערביות הלוחמות נגד המורדים החות'ים מאז 2015, והיא תומכת בממשל שלו הנשיא עבד רבו מנסור האדי. רבים רואים במלחמה, שיצרה את המשבר ההומניטרי החמור ביותר בעולם, סכסוך עקיף בין ערב הסעודית לאיראן.

מאות אלפים נהרגו במלחמה בתימן, והמשבר ההומניטרי הוחמר בשל התפרצות מגיפת הקורונה. האו"ם מעריך כי 80% מהאוכלוסייה במדינה הערבית הענייה ביותר זקוקים לסיוע.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully