וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מפקחת העידה: התבקשתי למתן צווי בטיחות שהוטלו בשל מות פועל בנמל אשדוד

בעדותה במשטרה, אמרה מפקחת העבודה האזורית כי בכירים במינהל הבטיחות במשרד העבודה ביקשו ממנה להקל בהגבלות שהטילה לאחר שמנופאי נהרג בתאונת עבודה, וציינה כי ביקורות הבטיחות בנמל לא יעילות שכן נערכים שם מראש. בנמל אשדוד ובמינהל הבטיחות דחו את הטענות

נתי חולי, מנופאי שנהרג בנמל אשדוד. באדיבות המשפחה, אתר רשמי
נהרג בעת פירוק מנוף בנמל אשדוד. נתי חולי/אתר רשמי, באדיבות המשפחה

נתי חולי, בן 47 מחולון, נהרג בספטמבר האחרון בעת פירוק מנוף בנמל אשדוד. זו הייתה תאונה העבודה הקטלנית השנייה בנמל בתוך פחות משנה. מפקח העבודה הראשי במינהל הבטיחות, חזי שוורצמן, צוטט אומר כי הוא רואה את הדבר בחומרה וכי הוטלו צווים על מנת למנוע מקרים חוזרים, ומנמל אשדוד מסרו אז כי המנכ"ל הורה על הפסקה מידית של העבודה בחלק מהאזור וכן על ביצוע בדיקה מקיפה.

אך מעדות שמסרה מפקחת עבודה אזורית למשטרה, עולה כי בכירי מינהל הבטיחות ביקשו, בעקבות פניות של מנכ"ל הנמל, להקל בהגבלות שהוטלו. כמו כן, היא מודה כי הביקורות שמתבצעות במקום אינן יעילות בשל התרעה מראש שמקבלים בנמל לפני בואם של המפקחים.

חולי עבד כמפעיל מנופים, ובאותו יום שישי סייע לפרק עגורן בנמל יחד עם עובדים נוספים במתחם. בעקבות התאונה נפתחה חקירה, ממנה עלה כי חולי נפגע מאחד הכבלים שהשתחררו כשעמד על המנוף. הוא נפל ומותו נקבע במקום.

לאחרונה קיבלו בני המשפחה הודעה מפרקליטות מחוז דרום כי התיק נסגר. בדוח מינהל הבטיחות נקבע כי נהרג משום שהיה ללא רתמה וכנראה גם ללא קסדה. את החקירה ערכה תחנת המשטרה באשדוד ולא יחידת פלס שהוקמה על מנת לחקור תאונות עבודה.

אנייה פורקת מכולות בנמל אשדוד. ארז מיכאלי
המפקחת ציינה כי אם היה מפקח במקום ייתכן שמותו של חולי היה נמנע. נמל אשדוד/ארז מיכאלי

מי שהגיעה לזירה כבר ביום התאונה הייתה ליאת שבתאי, מפקחת העבודה האזורית - מחוז ירושלים. בעדות שמסרה במשטרה כמה ימים אחרי האירוע, אמרה גם היא כי חולי היה ללא רתמה וכי היא סבורה שאילו היה קשור ייתכן שלא היה נהרג. עם זאת, ציינה כי אם היה מפקח מטעם הנמל במקום ייתכן שמותו היה נמנע, והתייחסה לכך שהמפקח מטעם חברת המנופים לא פיקח בפועל על שאירע באותו זמן.

במסגרת החקירה, נחקר בין היתר הממונה על הפיקוח מטעם חברת המנופים בחשד לגרימת מוות ברשלנות. הוא אמר כי לא ראה את התאונה, אך טען כי ככלל מנופאים אינם עם רתמה משום שהם יושבים בקבינה. בתשובה לשאלה האם היה גם מישהו מטעם הנמל שפיקח על העבודה, השיב כי כל פעם מישהו הגיע ושאל אם הכל בסדר - ואז הלך.

בעדותה במשטרה התייחסה שבתאי גם למה שאירע לאחר התאונה, והציגה התנהלות בעייתית לכאורה מצד אנשי משרד העבודה וכן הנמל. היא סיפרה כי הטילה ארבעה צווי בטיחות בעקבות המקרה - צו המורה על מינוי ממוני בטיחות נוספים, צו העוצר את הפעילות באזור התאונה, צו העוצר עבודות גובה הנדסיות וכן צו המגביל פירוק עגורנים. לדבריה, הדבר עורר כעס מצד מנכ"ל הנמל, שאף החליט בעקבות זאת לפנות לממונה על זרוע העבודה מוטי אלישע וכן למפקח הראשי במינהל הבטיחות חזי שוורצמן.

שבתאי סיפרה בעדותה כי התבקשה על ידי שוורצמן "למתן" את הצווים וכך להקל בהגבלות. כשנשאלה מה בדיוק זה נותן לנמל, השיבה כי "בעיקרון זה משחרר אותם מאחריות". לשאלה האם אלישע יכול להשפיע על החלטותיה או לשנות צווים שהחליטה עליהם, השיבה שאסור לו. בעדותה לא מצוין האם הצווים שונו, אך גורמים בנמל אמרו כי בוטלו בתוך זמן קצר. כמו כן, ב"כאן דרום" נכתב כמה ימים אחרי כן כי בוטל הצו שהגביל עבודה בגובה.

מנופים ועגורנים בנמל אשדוד. ארז מיכאלי
עובדים הלינו בעבר על מחדלי בטיחות במקום. מנופים ועגורנים בנמל אשדוד/ארז מיכאלי

עובדים בנמל הלינו בעבר על מחדלי בטיחות, וגם בעדותה של שבתאי הדבר עולה מחדש. בין היתר, סיפרה המפקחת כי במינהל מקבלים פניות חוזרות ונשנות בנושא, ואף טענות על כך שההנהלה מסתירה במכוון פערי ובעיות בטיחות. כמו כן, היא העידה מפורשות כי הביקורות "לא כל כך אפקטיביות" משום שעליהם להודיע על בואם מראש, ועובדים מספרים כי הנמל נערך ואף סוגר מחלקות שלמות כדי להסתיר מהמפקחים את הפעילות במקום. לדבריה, טענות רבות נמצאו מוצדקות. בנמל דחו את הטענות.

בשנת 2020 נהרגו 57 עובדים, לפי דוח מינהל הבטיחות. אלמנתו של נתי, מירית, אמרה כי הופתעה כשקיבלה את ההודעה על סגירת התיק הפלילי. היא סיפרה כי נתי עבד כמנופאי ולא כמכונאי, ולכן לדבריה לא ברור למה נתנו לו לנסות לטפל בתקלה כל כך מורכבת במנוף ללא הכשרה. "משהו קרה שם ומנסים לטייח את זה, לסגור את זה. אני רוצה שהאמת תצא לאור, רוצה לדעת מה קרה לבעלי, לאבא של הילדים שלי. לסגור את התיק אחרי חמישה חודשים ולהגיד עשינו את המקסימום זה לא הגיוני".

"אני רוצה לדעת מה קרה שם", היא הדגישה, ומקווה לפחות לקבל תשובות אחרי שמשפחתה נהרסה. "הוא לא הראשון שנהרג. מספיק להרוס משפחות, שמישהו ייקח אחריות. הכי קל להגיד 'נתי', כי הוא לא יכול להגיב, אבל אנחנו פה להגן עליו, שהאמת תצא לאור".

נמל אשדוד, אוגוסט 2015. לירון מולדובן
בעדות הוצגה התנהלות בעייתית לכאורה מצד אנשי משרד העבודה. נמל אשדוד/לירון מולדובן

עו"ד ישראל אסל, המייצג את משפחתו של חולי, מסר כי "מספר התאונות הקטלניות בנמל מלמד שאין כל שמירה והקפדה על נושא הבטיחות בעבודה. החמור יותר הוא שעל פי עדותה במשטרה של מפקחת אזורית במינהל הבטיחות בעבודה, המינהל היה מודע למצב הבטיחות הגרוע בנמל אשדוד מתלונות שקיבל בזמן אמת מהעובדים, אך המינהל לא עשה דבר כדי לתקן את המצב. במקום להחמיר בצווי בטיחות, נעשו מהלכים לרכך את הצווים בעקבות לחצים של המנכ"ל".

"בפן הפלילי, למרבה הצער, המשטרה החליטה לסגור את התיק, וזאת עקב כשלים בחקירה. היה מצופה שאת החקירה תנהל יחידת פלס המתמחה בחקירת תאונות עבודה, ולא חוקר אלימות המשפחה במשטרת אשדוד. בכל אופן, אנו נדאג להגיש בשם משפחתו של נתי חולי תביעת נזיקין במיליוני שקלים כנגד כל המעורבים שגרמו ברשלנותם למותו", הוסיף עו"ד אסל.

ממשרד העבודה והרווחה נמסר בתגובה כי "מדיניות מינהל הבטיחות הינה אכיפה חסרת פשרות בתחום בטיחות העובדים בכלל הענפים והיא זו שהובילה בשנה האחרונה לירידה משמעותית במספר התאונות בכלל והקטלניות בפרט. אנו דוחים מכל וכל טענות חסרות שחר; מפקחי מינהל הבטיחות עורכים ביקורים שוטפים בנמל אשדוד ובמידת הצורך מטילים צווי בטיחות וצווי סגירה ולראיה רק בשנת 2020 בוצעו כ-35 ביקורי פיקוח והוטלו 24 צווי בטיחות ושיפור בהתאם לממצאים במקום. מפקח מסיר את צו הבטיחות רק לאחר תיקון הליקויים כפי שקורה בכל אתר אחר ולא בהתאם לבקשה כזו או אחרת של בעלי תפקיד".

מנמל אשדוד נמסר בתגובה כי "התאונה נבדקה על ידי המשטרה ומשרד העבודה ואנו פועלים על פי הנחיותיהם. בעקבות התאונה הקטלנית והטרגית שאירעה בשטח המתוחם שהפעיל קבלן של החברה, חברת הנמל התנהלה מול משרד העבודה במקצועיות ובשקיפות מלאה ומסרה באופן מידי את כל המידע שהיה בידיה. חשוב להבין שעבודה זו בוצעה בהפרדת שטחים מלאה כולל הצבת ממונה בטיחות מטעם הקבלן בשטח. חברת הנמל מתייחסת לכל תלונה בנושא בטיחות בכובד ראש וזו נבחנת מידית ובאופן שקוף ומלא הכולל דיווחים ועדכונים שוטפים למשרד העבודה. אנו דוחים בתוקף כל טענה אחרת בנושא".

עוד נמסר כי "דירקטוריון והנהלת החברה שמו להם ליעד להקפיד על הבטיחות בנמל לפני כל יעד אחר והחברה עוסקת בכך יום יום. חיי אדם ובטיחות עובדינו עומדים מעל לכל. אנו נמשיך לעשות הכול על מנת לשמור עליהם. נדגיש כי כל אירוע בטיחותי נחקר לעומק באופן נחוש ושקוף ואנו מפיקים מכך את הלקחים הנדרשים. כך עשינו וכך נמשיך לעשות".

במשטרה לא השיבו מדוע החקירה נוהלה על ידי התחנה באשדוד ולא על ידי יחידת פלס, ומסרו בתגובה כי "מיד עם קבלת הדיווח אודות המקרה הוזעקו למקום שוטרים ונפתחה במשטרה חקירה. במסגרת החקירה בוצעו כל הפעולות הנדרשות במטרה להגיע לחקר האמת. עם סיום החקירה הועבר תיק החקירה לעיון והחלטת הפרקליטות. נמשיך לחקור במקצועיות וביסודיות כל חשד לביצוע עבירות פליליות בהקשר של תאונות עבודה עם נפגעים ובכלל".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully