וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"כוכבים נופלים": זעם והלם במיאנמר אחרי טבח הילדים

ההפגנות נגד החונטה נמשכו יממה אחרי ההרג של 114 איש, בהם בני 10 עד 16, ולפחות 12 איש נהרגו היום. הגנרלים קיימו מסיבה מפוארת אחרי מרחץ הדמים, והסיכוי לאמברגו בינלאומי קלוש לאור התמיכה של סין ורוסיה. "איך אני יכולה לחיות בלי הבן שלי?"

בווידאו: עימותים בין מפגינים לכוחות הביטחון במיאנמר/צילום: רויטרס

כוחות הביטחון במיאנמר פתחו היום (ראשון) באש לעבר משתתפים בהלוויות אחרי היום הקטלני ביותר במחאה נגד החונטה, שבו נהרגו 114 איש, בהם ילדים. כמה מפגינים נהרגו גם היום, אך המחאה הייתה מצומצמת יותר אחרי הטבח שאירע אתמול במהלך "יום הכוחות המזוינים".

מדינות המערב, האו"ם וארגוני זכויות אדם גינו את הצבא והביעו זעזוע מההרג ההמוני, אך הסנקציות שהוטלו על הגנרלים לא עוצרות את שפיכות הדמים. נציגים מרוסיה, סין, תאילנד, הודו, פקיסטן, לאוס ווייטנאם השתתפו אתמול במצעד הצבאי, בזמן הירי חסר האבחנה במפגינים המוחים נגד הפלת שלטונה של אונג סאן סו צ'י ב-1 בפברואר. בשעות הערב, מנהיגי המשטר הצבאי השתתפו במסיבה מפוארת לציון המאורע השנתי, המסמל את תחילת ההתקוממות של בורמה נגד יפן במהלך מלחמת העולם ה-2.

גופת ילדה בת 11 שנהרגה בהפגנות בעיר מוולמיין, 28 במרץ 2021. רויטרס
היום הקטלני ביותר במחאה נגד החונטה. גופת ילדה בת 11 שנהרגה בעיר מוולמיין, היום/רויטרס

לפחות שישה ילדים ונערים, בני עשר עד 16, נהרגו אתמול, לפי דיווחים בכלי תקשורת מקומיים ועדי ראיה, וילד בן שנה איבד עין אחרי שנורה מכדור גומי בזמן ששיחק מחוץ לביתו. המפגינים כינו אותם "כוכבים נופלים".

"איך אני יכולה לחיות בלי הבן שלי?" התייפחה אמו של סאי וואי יאן, בן 13, שנורה ונהרג בזמן ששיחק מחוץ לביתו ביאנגון, העיר הגדולה במדינה ואחד ממוקדי ההפגנות המרכזיים.

במוולמיין שבדרום-מזרח המדינה, נקברה איי מיאט תו, בת 11, אחרי שנורתה אתמול. בארונה הונחו צעצועים, פרחים וציור של "הלו קיטי".

בבאגו, הסמוכה ליאנגון, נפתחה היום אש לעבר האבלים בהלווייתו של סטודנט בן 20. עד כה לא היו דיווחים על נפגעים בתקרית הזו.

"בזמן ששרנו את שיר המהפכה עבורו, כוחות הביטחון הגיעו וירו לעברנו", סיפרה אישה, שהזדהתה בשם איי, והשתתפה בהלוויה בבאגו. "אנשים, כולל אנחנו, ברחו בזמן שהם פתחו באש".

הלוויית נער בן 13 שנהרג בזמן ששיחק מחוץ לביתו ביאנגון, מיאנמר, 28 במרץ 2021. GettyImages
"איך אני יכולה לחיות בלי הבן שלי?". הלוויית נער בן 13 שנהרג בזמן ששיחק מחוץ לביתו ביאנגון, היום/GettyImages

כבר יותר מ-450 אזרחים נהרגו מאז ההפיכה של הצבא, שהאשים את סו צ'י ואת מפלגה בזיוף תוצאות הבחירות בנובמבר האחרון, בניגוד לטענות ועדת הבחירות. מנהיג החונטה הבטיח אתמול פעם נוספת לקיים בחירות חדשות, מבלי שנקב במועד, "ולשמור על הדמוקרטיה". המפגינים דורשים את שחרור ההנהגה האזרחית, שמוחזקת במעצר במקום לא ידוע, וחזרת השלטון הקודם.

"אנחנו מצדיעים לגיבורים שלנו שהקריבו את חייהם במהלך המהפכה הזאת, ואנחנו חייבים לצח את המהפכה הזאת", כתבה אחת מקבוצות המחאה המרכזיות, ועדת השביתה הכללית של האזרחים, בפוסט שפרסמה בפייסבוק.

מפגין מכין בקבוק תבערה במהלך הפגנה נגד החונטה בעיר יאנגון, מיאנמר, 28 במרץ 2021. AP
"מצדיעים לגיבורים שלנו שהקריבו את חייהם". מפגין מכין בקבוק תבערה ביאנגון, היום/AP

במקביל להפגנות, ההפיכה גרמה להסלמה בלחימה בין הצבא לחלק מעשרות הקבוצות החמושות הפועלות ברחבי המדינה. כ-3,000 תושבים נמלטו לתאילנד השכנה אחרי שמטוסי קרב הפציצו אזורים שבשליטת צבא השחרור הלאומי של קארן, אחרי שאתמול דווח על שלושה אזרחים שנהרגו בהפצצה אווירית בכפר שבשליטת המורדים, אחרי שהם פשטו על מוצב צבאי במסוך לגבול והרגו עשרה אנשים.

סנדל ועקבות דם אחרי פינוי פצוע מהפגנה בעיר יאנגון, מיאנמר, 27 במרץ 2021. רויטרס
האלימות הקשה גונתה בתקיפות בעולם. סנדל ועקבות דם אחרי פינוי פצוע ביאנגון, היום/רויטרס

בחזית נוספת, התנהלו היום קרבות בין הצבא לבין צבא העצמאות של קאצ'ין בצפון המדינה. המורדים תקפו תחנת משטרה, ולפי דיווחים מקומיים, הצבא הגיב בתקיפה אווירית.

האלימות הקשה גונתה בתקיפות על ידי ארצות הברית, בריטניה, גרמניה והאיחוד האירופי, והחוקר המיוחד של האו"ם לנעשה במדינה, טום אנדרוז, אמר כי יש להטיל אמברגו נשק על צבא מיאנמר ולמנוע ממנו רווחים מנפט ומגז. עם זאת, סין ורוסיה מחזיקות בזכות וטו במועצת הביטחון של האו"ם, ועד עתה הן נמנעו מפעולה נגד המשטר הצבאי.

"בכנות, גינויים לא תורמים דבר לאזרחי מיאנמר בזמן שהחונטה הצבאית מבצעת רצח המוני נגדם", הוא מסר בהצהרה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully