וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הרפובליקנים בג'ורג'יה העבירו חוק דרקוני להגבלת ההצבעה

26.3.2021 / 20:15

החקיקה מקשה על הליך הזיהוי של המצביעים ואף אוסרת על חלוקת מים ומזון לעומדים בתור. הדמוקרטים רואים בכך חלק מהמאמץ הרפובליקני לפגוע בבוחרים השחורים בתגובה להפסד בנובמבר, וביידן הבטיח להיאבק בחוק "החולני" המהדהד את טענות הכזב של טראמפ לזיופים בבחירות

בווידאו: ביידן מכפיל את היעד - 200 מיליון מחוסנים לקורונה בתוך 100 ימים/צילום: רויטרס

ג'ורג'יה העבירה חוק חדש המגביל בצורה משמעותית את ההצבעה בבחירות, כחלק מגל חקיקה שמקדמים הרפובליקנים ברחבי ארצות הברית מאז הפסדו של הנשיא דונלד טראמפ בבחירות בנובמבר. הנשיא הדמוקרטי ג'ו ביידן אמר כי זה חוק "חולני" והבטיח להיאבק בו, וכמה ארגוני זכויות אזרח הגישו עתירה לבית משפט פדרלי נגד החוק.

בין ההגבלות החדשות של החוק, הורחבו דרישות ההזדהות של המצביעים, הוגבל מספר תיבות ההצבעה, המחוקקים קיבלו סמכות להשתלט על בחירות מקומיות וקוצרה ההצבעה המוקדמת בעת סיבוב שני בבחירות. בנוסף לכך, תהיה זו עבירה על החוק להציע אוכל ומזון למצביעים הממתינים בתור לקלפיות. הדמוקרטים וארגוני זכויות האזרח טוענים כי זהו ניסיון להקשות על המצביעים, במיוחד על אלו השחורים.

העתירה הוגשה על ידי קבוצת ארגונים לבית משפט פדרלי באטלנטה שעות אחרי שהמושל הרפובליקני של ג'ורג'יה, בריאן קמפ, חתם על החוק שעבר בשני בתי הקונגרס המקומיים הנשלטים על ידי הרפובליקנים. ג'ורג'יה הייתה מעוז רפובליקני במשך עשרות שנים, אך בבחירות האחרונות הפכה לאחת ממדינות המפתח שהניבו לדמוקרטים את הניצחון במרוץ לבית הלבן ולשליטה בקונגרס.

"אין שום הצדקה לעול ולאפליה שגורמות ההגבלות האלו למצביעים", נכתב בעתירה של הארגונים, המיוצגים על ידי עורך הדין הדמוקרטי מארק אליאס. אליאס יצג את המאבקים המשפטיים של המפלגה בשנה שעברה. "במקום זאת, ההגבלות הן תערובת של הגבלות לא נחוצות שפוגעות כמעט בכל היבט של תהליך ההצבעה, אך לא משרתות שום תכלית לגיטימית או את האינטרס של המדינה פרט להקשות על הצבעה מרחוק, הצבעה מוקדמת והצבעה ביום הבחירות, במיוחד עבור מיעוטים".

תור לקלפי במריאטה, ג'ורג'יה, ארה"ב, 5 בינואר 2021. רויטרס
תשתיות ההצבעה בקהילות המיעוטים לקויות ממילא. תור לקלפי במריאטה, ינואר/רויטרס

הרפובליקנים אומרים כי החקיקה הכרחית כדי להפוך את "הבחירות להוגנות ובטוחות", בהדהוד טענותיו השקריות של טראמפ לזיופים שהובילו להפסדו במרוץ. חוקים דומים מקודמים על ידי הרפובליקנים, השולטים במרבית בתי המחוקקים במדינות השונות, גם במדינות מפתח נוספות כמו פלורידה ואריזונה.

מתנגדי החקיקה רואים בהם גלגול מחודש של חוקי הצבעה גזעניים מהמאה שעברה שיפגעו במצביעים בקרב קהילות המיעוטים, שכבר עתה סובלות מתורים ארוכים לקלפיות ומתשתיות הצבעה לקויות.

סטייסי אברמס, אחת הפעילות הבולטות ביותר למען זכויות ההצבעה ומועמדת לשעבר לתפקיד מושל המדינה, כינתה את החוק "ג'ים קרואו בתחפושת", בהתייחסה לעידן שבו חוקים גזעניים שלטו במדינות הדרום של ארצות הברית במשך עשורים ארוכים אחרי מלחמת האזרחים שהסתיימה ב-1865.

טראמפ השקיע מאמצים רבים בניסיון להפוך את תוצאות הבחירות בג'ורג'יה. בשלב מסוים, הוא התקשר למזכיר המדינה שלה, בראד רפנספרגר, ודחק בו "למצוא" את הקולות שלטענת טראמפ "נעלמו". השיחה ההיא עומדת במרכזה של חקירה פלילית של התביעה במדינה סביב השאלה אם טראמפ עבר על חוקי הבחירות כשהפעיל לחץ על גורמים רשמיים לשינוי התוצאות.

נשיא ארה"ב ג'ו ביידן במסיבת עיתונאים בבית הלבן, 25 במרץ 2021. AP
המועמד הדמוקרטי הראשון שניצח בג'ורג'יה מאז 1992. ביידן בבית הלבן, אתמול/AP

ביידן, שהיה המועמד הדמוקרטי הראשון המנצח בג'ורג'יה מאז 1992, אמר אתמול במסיבת העיתונאים הראשונה שכינס מאז כניסתו לתפקיד כי הוא משוכנע שהוא יוכל לעצור את ההגבלות. הוא הוסיף כי הוא ישקיע זמן בקידום חוק שעבר לאחרונה בבית הנבחרים להרחבת זכויות ההצבעה וכן בחינוך הציבור האמריקני. מוקדם יותר החודש, חתם ביידן על צו נשיאותי המקל על האזרחים לממש את זכות הבחירה שלהם.

"מה שמדאיג אותי זה עד כמה לא אמריקנית היוזמה הזו", אמר ביידן. "זה חולני. המצביעים הרפובליקנים שאני מכיר סבורים שזה מתועב". הנשיא הוסיף כי הוא משוכנע שהוא יוכל לבלום את החקיקה הזו, משום שהיא "הדבר הנורא ביותר שיש". לדבריו, "מול ג'ים קרואו, זה ג'ים איגל. זה עצום, מה הם עושים". ביידן עשה משחק מילים, כשהתייחס לפירוש המילולי של קרואו, עורב באנגלית, ולאיגל, שפירושו באנגלית עיט.

ביידן דחק בסנאט, שבו לדמוקרטים יש רוב רק עם קול שובר שוויון של סגנית הנשיאה קמלה האריס, להעביר את חוק זכויות ההצבעה שעבר בבית הנבחרים. לפי מרכז ברנן לצדק, יותר מ-250 חוקים עם הגבלות על מצביעים הוצגו בבתי המחוקקים של 43 מדינות במהלך המושב הנוכחי.

"אעשה כל מה שביכולתי, יחד עם בית הנבחרים והסנאט, כדי למנוע מזה להפוך לחוק", הבטיח ביידן, שציין כי הוא צפוי להתמודד על כהונה נוספת ב-2024.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully