וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בזמן המהומות בוושינגטון: הדמוקרטים ניצחו גם במרוץ השני בג'ורג'יה

עודכן לאחרונה: 6.1.2021 / 23:26

ג'ון אוסוף היהודי גבר על הסנאטור הרפובליקני המכהן דייוויד פרדיו וניצח בבחירות לסנאט. זאת לאחר שהכומר רפאל וורנוק ניצח מוקדם יותר את הסנאטורית קלי לופלר. בכך, תעבור השליטה בבית העליון של הקונגרס לידי המפלגה הדמוקרטית

בוווידאו: הבחירות בג'ורג'יה/צילום: רויטרס

המפלגה הדמוקרטית השלימה היום (רביעי) מהפך בסנאט, עם ניצחונו של המועמד הדמוקרטי ג'ון אוסוף על הסנאטור המכהן דייוויד פרדיו במרוץ בג'ורג'יה. אוסוף זכה ב-50.3% מהקולות, בעוד לדיוויד פרדו הרפובליקני היו 49.7%, עם ספירת 98% מהקולות.

זאת אחרי שהכומר רפאל וורנוק הדיח את הסנאטורית הרפובליקנית המכהנת קלי לופלר. בזכות הניצחון של אוסוף ושל וורנוק מוקדם יותר, הסנאט האמריקני יחולק באופן שוויוני בין המפלגות. בכך, סגנית הנשיאה הנבחרת קמלה האריס תהיה שוברת השוויון בתור היותה גם נשיאת הסנאט הבאה, והשליטה בבית העליון של הקונגרס תעבור לידי המפלגה הדמוקרטית.

אוסוף, עיתונאי יהודי בן 33, יהיה הסנאטור הצעיר ביותר מאז שנות ה-70. אוסוף כבר הכריז על ניצחון מוקדם יותר. "ג'ורג'יה, תודה רבה על האמון שנתתם בי. לכבוד הוא לי לקבל את תמיכתכם ואמונכם, ואני מצפה לשרת אתכם", אמר. הסיבוב השני בג'ורג'יה מתקיים לאחר שבראשון, ב-3 בנובמבר, אף אחד מהמועמדים לא השיג יותר מ-50% הדרושים לפי החוק המקומי.

המועמד הדמוקרטי ג'ון אוסוף, אטלנטה, ג'ורג'יה, 5 בינואר 2021. AP
יהיה הסנאטור הצעיר ביותר. אוסוף באטלנטה, אתמול/AP

וורנוק, כומר בפטיסטי מכנסייה שבה הטיף בעבר מנהיג תנועת זכויות האזרח מרטין לותר קינג, הוכרז מנצח בשעות הבוקר. "אני הולך לסנאט כדי לעבוד למען כל ג'ורג'יה, לא משנה למי הצבעתם בבחירות האלו", אמר בהצהרה ששידר ברשת. וורנוק יהיה הסנאטור השחור הראשון של ג'ורג'יה, שלה מורשת גזענית קשה.

יותר משלושה מיליון השתתפו בההצבעה המוקדמת במדינה - כ-40% מבעלי זכות הבחירה, ובסך הכול כארבעה וחצי מיליון קולות, שיא לסיבוב שני, וקרוב לחצי מיליארד דולר שהושקעו בפרסומות במדינה מאז 3 בנובמבר. בבחירות לנשיאות בנובמבר, ההצבעה מוקדמת הייתה יתרון מרכזי בניצחונו של הנשיא הנבחר ג'ו ביידן.

אם הדמוקרטים יהנו מרוב בשני בתי הקונגרס, ביידן יוכל להעביר את האג'נדה שלו, במיוחד בסוגיות מרכזיות כמו מערכת הבריאות והסביבה. הסנאט הוא גם זה שמאשר את המינויים של הנשיא לממשל ולבתי המשפט. עם זאת, גם אם יצליחו להשיג רוב, לביידן והדמוקרטים יהיה קשה להעביר חלקים מהמדיניות שלהם משום שחוקים רבים עדיין דורשים רוב של 60 סנאטורים מתוך מאה.

ג'ורג'יה הייתה מעוז רפובליקני, אך ביידן הצליח להיות המועמד הדמוקרטי הראשון לנשיאות שמנצח בה מאז 1992. הוא גבר על טראמפ בפער של 12 אלף קולות מתוך חמישה מיליון.

נשיא ארה"ב הנבחר ג'ו ביידן בעצרת באטלנטה, ג'ורג'יה, 5 בינואר 2021. AP
שלטונו תלוי בסנאט. ביידן בעצרת באטלנטה, אתמול/AP

בינתיים, הנשיא דונלד טראמפ, שטענותיו הבלתי מבוססות לפיהן הוא נפל קורבן להונאת בחירות הדאיגו אסטרטגים במפלגה הרפובליקנית מפני תוצאות הבחירות לסנאט, המשיך בניסיונותיו להשפיע על תוצאות הבחירות בג'ורג'יה. יומיים לפני ההצבעה, נחשפה הקלטה דרמטית שבה ניסה הנשיא לשכנע את מזכיר המדינה להטות את הניצחון של ביידן בג'ורג'יה לטובתו.

היום אמור להתכנס הקונגרס כדי לאשרר את הניצחון של ביידן בנובמבר, וטראמפ ממשיך להפעיל לחץ על חברי מפלגתו כדי שינסו להפוך את תוצאות הבחירות. לפי דיווחים, סגן הנשיא מייק פנס דחה את קריאתו של טראמפ שיתערב היום בהליך, ואמר כי אין זה בסמכותו.

תומכיו של טראמפ מתאספים בוושינגטון הבירה, והנשיא היוצא צפוי לשאת דברים בעצרת "להצלת אמריקה" בזמן הדיונים בקונגרס. הרשויות בעיר ביקשו מהמשמר הלאומי להתפרס בעיר מחשש לעימותים בין תומכי הנשיא למתנגדיו.

ביידן בן ה-78 יושבע לתפקיד הנשיא ה-46 ב-20 בינואר, למרות סירובו של טראמפ להכיר בהפסד. הוא קיבל 306 אלקטורים מול 232, ואף יותר משבעה מיליון קולות יותר ממנו.

רפאל וורנוק חוגג את בחירתו לסנאטור בג'ורג'יה יחד עם הנשיא הנבחר ג'ו ביידן. 6 בינואר 2020. אי-פי, AP
וורנוק חוגג את בחירתו לסנאטור בג'ורג'יה יחד עם ביידן/AP, אי-פי

אם הדמוקרטים ינצחו, "ההפסד ייתפס כתגובה על מעשיו של הנשיא טראמפ מאז 3 בנובמבר", אמר ל-CNN גבריאל סטרלינג, רפובליקני ובכיר במערך הבחירות במדינה. התוצאות המסתמנות מסמנות שינוי בפוליטיקה של ג'ורג'יה ומדינות הדרום העמוק. המצביעים השחורים, התומכים בדמוקרטים, התייצבו במספרים חסרי תקדים להצבעה.

בהודעת וידיאו, וורנוק נזכר בילדותו הצנועה כאחד מ-12 ילדיה של אישה שעבדה בשדות הכותנה. "מכיוון שזו אמריקה, הידיים בנות ה-82 שנהגו לקטוף כותנה עבור מישהו אחר הלכו לקלפי ובחרו את בנה הצעיר להיות סנאטור של ארצות הברית," אמר.

שני הסנאטורים הרפובליקנים, אולי בהשראתו של טראמפ, טענו שהם ינצחו בסופו של דבר, והתעקשו שימשיכו להילחם. "יש לנו דרך עד לניצחון, ואנחנו נמשיך בה", אמר לופלר לתומכיו באטלנטה. במהלך הקמפיין, הרפובליקנים ציירו את אוסוף וורנוק כרדיקלים שימשכו אחר סדר היום השמאלי הקשה. אך המסר הזה לא הצליח לחלחל בפרברים לבנים רבים שנטשו את המפלגה הרפובליקנית בהובלתו של טראמפ.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully