וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"זה הגבול המוגן בעולם. לא מזהה סיבה רציונלית למלחמה, אבל עזה זו עזה"

28.3.2021 / 14:00

חדירת הקומנדו של חמאס מהים, שימוש ברחפני נפץ וניסיון לחטוף חייל הם חלק מהאיומים עמם מתמודדת אוגדת עזה. המהפכה הטכנולוגית משנה את כללי המשחק, אך מפקדה יודע שדי בהצלחה אחת של האויב להבעיר את האזור. "הקטנו את האיום על היישובים אבל לא על כוחותינו". ריאיון

בווידאו: הרובוט שמסייע באיתור מטעני חבלה/צילום: דובר צה"ל

המכ"ם דיווח לחמ"ל על תנועה חשודה במרחב הגדר, אך התצפיתנית לא ראתה דבר באמצעים המיוחדים. באותו לילה היה ערפל כבד בגבול רצועת עזה. מפקד הפלוגה בגדוד הסיור הבדואי שישב בג'יפ לא הרחק משם, גילה יוזמה והחליט לסגור את המרחב. בבוקר, כשעלה השחר והערפל התפוגג, התגלו על ידי רחפן ורובוט של חיל ההנדסה שני מטעני חבלה רבי עוצמה באיכות גבוהה שהוסתרו באדמה. במודיעין שנאסף לאחר מכן התברר כי הייתה זו פעולה של חוליית מחבלים מיומנת מארגון הטרור ועדות ההתנגדות העממית.

מפקד אוגדת עזה, תת-אלוף נמרוד אלוני, מעריך כי אחד המטענים היה מעט חשוף כדי למשוך את הכוח הצבאי לבחון אותו - ואז להפעיל ולפוצץ את המטען השני על הלוחמים. כמה שבועות לאחר מכן, בחודש שעבר, זיהו תצפיתניות בשילוב הטכנולוגיות בגבול שני מחבלים זוחלים לעבר הגדר כשאחד מהם לבש חגורת נפץ. רעש הטנק שהוקפץ אל הנקודה גרם למחבלים לסגת לאחור.

"הטכנולוגיה ההגנתית הכי חזקה פה היא המכ"ם", מסביר תא"ל אלוני את השינוי שעברה האוגדה במתווה ההגנה, "עברנו למערכת רב-סנסורית בחמ"ל אחד שמשלב הכול. התהליך הושלם לפני ארבעה חודשים. אך עוד לפני כן במשך ארבע שנים המערכת לא כשלה בזיהוי של ניסיון של אדם לחדור על פני הקרקע. הנתון הזה גורם לתושבי העוטף פה לישון יותר טוב וזה לפני חייל גולני שרץ לתפוס את הבן אדם".

באוגוסט האחרון קיבל לידיו תא"ל אלוני את אוגדת עזה - אוגדה שאחראית על גבול נפיץ ומורכב מאוד מבחינה ביטחונית ואזרחית, באזור שידע אין ספור אירועים ביטחוניים וסבבי מלחמה. אמצעי ההגנה הטכנולוגיים, מתווה ההגנה שעוצב מחדש, תפיסת ניהול הכוחות והאתגרים החדשים שיוצרים חמאס והג'יהאד האסלאמי הם חלק מהפסיפס היומי שעמו מתמודד מפקד האוגדה, שנמצאת בחוד החזית המבצעית של צה"ל.

תא״ל נמרוד אלוני מפקד אוגדת עזה 14 במרץ 2021. ראובן קסטרו
תא"ל נמרוד אלוני, מפקד אוגדת עזה/ראובן קסטרו
מטעני החבלה שאותרו בחטיבה המרחבית באוגדת עזה 23. דובר צה"ל
מטעני החבלה שאותרו במרחב אוגדת עזה/דובר צה"ל

שינוי נוסף שמהווה מקפצה טכנולוגית הוא ה"מולקולה" שנחנכה בשבועות האחרונים: התארגנות משותפת של חיילים מכלל המקצועות המודיעיניים, ובהם אלחוטנים, מפענחים, חוקרים, קציני בינה רשתית ועוד. מטרתם להביא לאיסוף מידע וחקר מדויק ומהיר. לא עוד מידע שיגיע מיחידת 8200 או מפיקוד דרום ללא כתובת והסבר, אלא עצמאות מודיעינית לאוגדה שיכולה לתחקר בדיוק את מה שמתחולל מול מרחב הגבול ובעומק שטח האויב.

"יש לנו היום אלגוריתם שמייצר חוכמה", מסביר תא"ל אלוני, "הוא יודע לחקור בתים, אזור, נתיבים, התנהלות חשודה. המכ"ם אוסף מידע, מתריע אם צריך. כל מה שקרה פה עד היום מבחינת נתוני איסוף הלך לפח. זו מהפכה. אם מישהו בא לעמדה לשפר הסוואה או להחליף רקטה - אתה יודע".

אמצעי נוסף שמשנה את כללי המשחק במלחמת המוחות של אוגדת עזה נגד ארגוני הטרור הוא סנסורים שהוטמעו עמוק באדמה כדי לאתר פעילות חפירות.

גבול רצועת עזה הצפוני, עבודת הביצורים והמכשול, שריון בגבול, מוצבי חמאס. ראובן קסטרו
"אם מישהו בא לעמדה להחליף רקטה - אתה יודע". עבודות ביצורים בגבול רצועת עזה/ראובן קסטרו

אלוני ידוע בצה"ל כמפקד שדה קשוח. במבצע חומת מגן בשנת 2002, בפאתי מחנה הפליטים בלאטה, קיבל צל"ש אלוף על הרג ארבעה מחבלים בתוך מבנה מטווח אפס. הוא גדל במושב ניר משה בנגב הצפון-מערבי, חניך בפנימייה צבאית שהתנדב לשרת בצנחנים. הוא פיקד על סיירת החטיבה ויחידת מגלן ובהמשך על החטיבה המרחבית שומרון וחטיבת הצנחנים.

אלוני מילא שורה של תפקידים בדרגת תא"ל. בדיון השיבוצים האחרון שלו ביקש מהרמטכ"ל אביב כוכבי להיות מפקד אוגדה מרחבית. הוא נשאל אם עזה או יהודה ושומרון. הוא בחר בעזה.

"שאלו אותי: למה? אמרתי שיש לי הזדמנות להעביר את כל הצבא הסדיר פה ולהשפיע על הרוח. פה יש להם אירועים", הוא אומר בשיחה עם וואלה! בלשכתו. כדי להמחיש זאת, הוא מספר על מקרים בהם נדרש להכריע בין מפקדים בכירים בגזרה למפקדי מחלקות ומפקדי טנקים בנוגע להחלטותיהם המבצעיות.

כשהיה בפיקוד הדרום הלך ברגל לאורך כל הגבול שבאחריותו כדי להכיר את השטח. לאורך כל 110 ק"מ שבהם צעד ליווה אותו מפקד הפלוגה של אותה גזרה. בדרך הם גם עצרו להכין קפה. "המ"פים של הצנחנים פתחו איתי הכול. הם לא היו מרוצים מהפעילות היזומה", הוא מספר על המהלך שיצר תהודה בגזרה וסייע לו לקבל החלטות שישנו את הפעילות.

כך למעשה נולד הרעיון שלו לשלוח מפקדי מחלקות ומ"פים לסיור בשטח הפלסטיני, מערבית לגדר המערכת, ולהכפיל את היקף הפעילות שם. "אמרתי לכל מ"מ: 'אתה לא מסיים תעסוקה אם אתה לא עושה פטרול בשטח העזתי'. היום כל מ"מ מחויב ללכת לשטח אויב. ברגל. בלילה. תעשו מהלכי הונאה, אל תיסעו עם ג'יפים ותחטפו מטענים ונ"ט. הקטנו את האיום על היישובים אבל לא בהכרח על כוחותינו באזור המכשול".

תא״ל נמרוד אלוני מפקד אוגדת עזה 14 במרץ 2021. ראובן קסטרו
תא"ל אלוני עם מפקדים בגזרה/ראובן קסטרו

מערכת הבחירות להנהגת חמאס הפכה את חודש מרץ למתוח בגזרתו. יחיא סינואר כמעט הפסיד את ההנהגה וניצח רק לאחר סבב בחירות שני. "אני רואה אותם מתיישרים לסינואר מהר מאוד. רמת משמעת מאוד גבוהה", אומר תא"ל אלוני כשמולו מסך טלוויזיה ועליו אתר חדשות מבצעי שפיתח עם אגף התקשוב.

האתר מסדר את כל האיומים והמידע החיוני במרחב ומדרג אותם. "אותי מעניין האם סינואר ישנה משהו בהתנהגות שלו. אם ירגיש עכשיו מאוים ויעצים את ההסדרה או שילך למקומות אחרים. אני מעריך שעד שלא יסתיימו הבחירות ברש"פ לא נראה משהו חריג. למרות שהפעם בתחושה שלי שזה (הבחירות - א"ב) מתקדם הכי טוב מאז 2006".

לדבריו התמיכה הכלכלית האיראנית בחמאס ובג'יהאד האסלאמי ברצועת עזה בירידה בשנתיים האחרונות עקב הסנקציות האמריקאיות והמצוקה הפנימית. "המצוקה הכספית של הג'יהאד הפלסטיני בולטת, כי אין לו את הכסף הקטארי", אומר מפקד האוגדה ומוסיף כי בעבר התמיכה האיראנית באה לידי בהברחת אמצעי לחימה, אך לאחר שהציר הזה נפגע הם עברו להעברת ידע טכנולוגי שמסייע להם לפתח אמצעי לחימה.

יחיא סינוואר,מנהיג חמאס בעזה, 1 ביולי 2020. Khalil Hamra, AP
כמעט הפסיד את ההנהגה. סינואר בעזה/AP, Khalil Hamra

בראייתו חמאס מרוסן ומורתע ועל התנהלות הג'יהאד האסלאמי הוא אומר כי "יצא ממנו הנפץ - בהאא אבו אל עטא. הם חטפו במבצע 'חגורה שחורה'. הארגון הפיק לקחים והבין שברקטות הוא לא מספיק טוב - 50% מהרקטות שלו נפלו בשטחם - ושהוא לא בכשירות לפשיטה. שקשה לו לבד בלי חמאס. לכן מה שהוא עשה זו הכפפה מלאה תחת חמ"ל הפלגים המשותפים. רמת המשטור שלו לחמאס מאוד גבוהה. אין לו ברירה. הוא החלש. בסבב הבלונים האחרון בספטמבר רוב המפריחים היו אנשי ג'יהאד אסלאמי והם גם קיבלו מחמאס כסף".

באוגדת עזה מודאגים מהתפתחות השימוש ברחפנים בצד הפלסטיני. "אני חוקר את עולם הרחפנים, פצצות המרגמה והפשיטה של הנוח'בה (כוחות העלית של חמאס - א"ב). זה מה שמטריד אותי. היום אני יודע לזהות ולנטרל רחפן. השלב הבא יהיה נטרול על ידי רחפן שמתנגש ברחפן".

תיעוד חיסול חוליית חמאס בחוף זיקים ביולי 2014

בווידאו: תיעוד חיסול חוליית חמאס בזיקים ביולי 2014/צילום: דובר צה"ל, עריכה: גדי וינסטוק

איום נוסף שמדאיג אותו הוא האיום מהים והתרחיש שיצא אל הפועל בחדירת המחבלים לחוף זיקים במבצע צוק איתן. "הטווח הימי הוא המאתגר ביותר היום. או כמו שתיאר את זה אליעזר (מפקד פיקוד הדרום - א"ב) 'זו מנהרה פתוחה'. אך יש לנו תכנית שלמה לגבי נתיבי פשיטה. אם ייכנסו מהים זה יהיה לשטחי השמדה. יחכו שם טנקים וחיל האוויר", מסביר מפקד האוגדה ומוסיף בהגינות כי במבצע צוק איתן לא הייתה לצה"ל שיטה ברורה כיצד לסגור תא שטח כזה, לאתר מיהו אויב ומי עמית ולנהל אותו. המצב כיום שונה לחלוטין.

בראייתו של אלוני חמאס ממשיך לחפור מנהרות. חלקן למטרות הגנה בעומק השטח הפלסטיני וחלקן חוצות גדר. עוד מעריך אלוני כי חמאס ינסה במערכה הבאה להפתיע את צה"ל בהחלטה להוציא אל הפועל פיגוע שיגבה מחיר כבד, כולל חטיפה או פגיעה בכוחות על הגבול. "האויב צריך להתחכך עם איסוף, עם תצפיות, זה לא לבנון שבה הוא הולך בסבך ואני לא רואה כלום. פה הוא עובר על פני השטח. אין בעולם גבול שמוגן יותר מהגבול הזה".

תא״ל נמרוד אלוני מפקד אוגדת עזה 14 במרץ 2021. ראובן קסטרו
הגזרה תורגלה מספר פעמים, כולל על ידי הרמטכ"ל. תא"ל אלוני/ראובן קסטרו

במערכה הבאה מעריך תא"ל אלוני שהאויב "ינסה לחדור עילית. אני לא רואה אותו מוותר על הדבר הזה. אני חושב שהוא ינסה לפגוע בנו. במכשול. בוודאי כשכוחותינו יתמרנו פנימה. תפישת המערכה הבאה בפיקוד הדרום מבוססת על הגנה מאוד חזקה, עם חטיבות חי"ר במילואים ועם לוחמי בה"ד 1".

אלוני מציג סדרה של תרגילים שבוצעו בהפתעה בחצי השנה האחרונה, כולל בוחן רמטכ"ל. "הוא בנה לנו תרגיל מטורף ואישר אותו בעצמו. הקזנו דם", אומר תא"ל אלוני. "מה שישנה את המשחק בשעות הראשונות זה חיל האוויר. יש אוסף מטרות מתוכננות מראש. כמפקד אוגדת עזה אני מקבל החלטה על תקיפה וחיל האוויר מביא לי מטוסים בחצי שעה מעל מטרה, אני תוקף מטרות בעומק עזה ובקרבת הגבול כדי להרוג את הפשיטה. אני לא תוקף סתם מטרות. אם אני יודע איפה נקודות היציאה, בתי פעילים, מפקדות, חמ"לים, שטחי כינוס של הנוח'בה. כל פשיטה - בום", הוא דופק על השולחן במכת אגרוף, "מקפיץ לכאן יחידה מובחרת. סוללה ארטילרית. טנקים. משטרה צבאית כדי לסגור את השטח. אנחנו מתורגלים".

פעילות צה"ל ברקע חשיפת המנהרה של חמאס והצגת טכנולוגיות הגנה על גבול הרצועה 19 בנובמבר 2020. דובר צה"ל
"לרדת עשרות מטרים לעומק זה אירוע". מנהרת חמאס/דובר צה"ל

להערכתו של אלוני חמאס ינסה לאתגר את החומה התת קרקעית. "עד עכשיו לא ראינו שום אינדיקציה לזה. הייתי במנהרה שחשפנו באוקטובר 2020, לרדת עשרות מטרים לעומק זה אירוע. אנחנו מבצעים בה ניסויים. יש שם פלטות בטון על הרצפה. זה מלמד אותי שהוא לא ניסה לרדת. יש שם בוץ. ממש. אבל הוא חופר. אנחנו רואים סדנאות חפירה עובדות בטירוף. חלק למגננה, חלק מתקדם אלינו".

אירועים טקטיים בגבול שיכולים להוביל להסלמה, כמו ירי לעבר דחפורים, צריכים מבחינתו להישאר על הגדר ולא להסלים לכדי שיגורי רקטות אל העורף. "תפקידי לא רק לעצור רקטות אלא לעצור צבע אדום. לכן יש אירועים בגדר. אם זה בגלל משהו שעשיתי, יש כיפת ברזל, תושבים חזקים, הכול פיקס. אבל אם לא התכוונתי והם עכשיו רציתי למקלטים?".

על מסתננים פלסטינים שנכח בחקירות שלהם סיפר כי הם יותר מפחדים להיתפס בחצייה על ידי חמאס מאשר בצד הישראלי. "הם יודעים שצה"ל לא יורה בהם. האחרון היה מחפש עבודה, בחור בן 46, בא פעמיים, הגיע למצב כלכלי קשה, אחותו חולת סרטן, גרה איתו בבית, איבד את העבודה. אב לשבעה מג'בליה, ניסה פעם אחת ונתפס, פעם שנייה בא בליל גשם מטורף, ניסה לעבור את הגדר ונתפס. הוא סיפר שהמתין שחמאס יקבל עמדות ואז חצה. הייתה עלייה של מסתננים בשנת 2020 לעומת 2019. מניח שבגלל המצב הכלכלי והקורונה".

מיקום נפלית הרקטה בשדרות 9 באוגוסט 2018. ראובן קסטרו
"תפקידי לא רק לעצור רקטות אלא לעצור צבע אדום". פגיעת רקטה בבית בשדרות/ראובן קסטרו
תא״ל נמרוד אלוני מפקד אוגדת עזה 14 במרץ 2021. ראובן קסטרו
צל"ש על קרב פנים אל פנים עם מחבלים. תא"ל אלוני/ראובן קסטרו

תא"ל אלוני התייחס גם לחטיפת הנשק מלוחם אגוז ותגובת לוחם סיירת גולני, שאל עמדתו הושלך בקבוק תבערה. "אירוע אגוז הוא אירוע קל. אני מצפה מחייל שיילחם. נלחם? סעיף התוצאה כמעט פחות משנה. אם חייל נלחם, עשה מאמץ, ואני מתרשם שהוא עשה - הוא זכאי. שווה להקריב חיים באירוע כזה בחברה מערבית מודרנית? התשובה שלי היא לא".

לאחר מכן התייחס לקרב בו קיבל צל"ש. "שאלו אותי פעם על איזה קרב שהייתי בו במבנה שהוא בערך בגודל החדר. עם שישה מחבלים. אמרו לי איך זה לקח רבע שעה. אמרתי 'תגידו. אתם חושבים שעמדתי עם סטופר? אני רציתי להחזיר את כל החיילים הביתה חיים, ולהרוג את המחבלים. זו המשימה. מה אכפת לי מה הזמן. מה הרואי בלהרוג אותם בחמש דקות ולאבד חייל?".

הרגע היחיד בו התרגש במהלך כל הריאיון היה כששאלתי מה עשתה הקורונה למשפחת אלוני. "היינו יותר זמן ביחד, למרות שתמיד היינו תא מאוד סגור. הרבה משחקי קופסה. לנו כהורים זה גרם הרבה יותר לדחוף את הבנות החוצה לצאת לטייל. לעשות ספורט. אני חושב שאשתי עשתה בעניין הזה עבודה מופלאה. כשאני מגיע הביתה אני בעיקר מעסיק אותם - לקרוא ספרים, משחקים, טיולים".

לסיכום, הוא נשאל על הערכה לשנה הקרובה והאם הסיכוי למלחמה ברצועת עזה עלה או ירד בהשוואה לשנת 2020. "אני לא חושב שהיא גבוהה", משיב תא"ל אלוני, "אני לא מזהה שום סיבה רציונלית, אבל עזה זו עזה. אני מקווה שאנחנו לא נעשה טעויות טקטיות. חשוב לי להגיד שההתיישבות כאן מדהימה ומחבקת. היחסים הם מעולים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully