וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בעזה מנסים לחזור לשגרה, אך הרמדאן עלול להבעיר את השטח

עודכן לאחרונה: 16.3.2021 / 10:19

בתחילת השנה שעברה העריכו במערכת הביטחון שעזה בפתחה של קריסה כלכלית, שתביא להסלמה מול ישראל. ההחלטה הייתה להקל על העברת הסחורות, והשיפור במשכורות ובאבטלה הגיע. אולם החשש הוא שהמאמצים לא יספיקו בתקופה הנפיצה, ובחמאס החלו בניסיון משלהם להרגיע את השטח

בווידאו: ישראל העבירה לעזה משלוח ראשון של חיסוני קורונה/צילום: רויטרס

חודש הרמדאן הולך ומתקרב, וגורמים במערכת הביטחון מזהירים כי המצב הכלכלי ברצועת עזה עלול להעצים את התקופה הנפיצה. לדבריהם, החשש הוא שגם המדיניות המקלה שהובילה מערכת הביטחון בשנה האחרונה, שעד כה הצליחה למנוע משבר, לא תספיק הפעם. בחמאס כבר החלו לשחרר את הסגר כדי לשכך את התסכול ברצועה.

בתחילת השנה שעברה העריכו גורמים במערכת הביטחון כי עזה עומדת בפני משבר קשה, נוכח התפשטות הקורונה, הקושי הכלכלי שנבע בעיקרו מאי-תשלום משכורות לעשרות אלפי פקידים ברשות הפלסטינית, עצירת תרומות מארגוני סיוע בינלאומיים ובראשם אונר"א, איסור על יציאת פועל וסוחרים לעבודה בישראל וחשש מעצירת התמיכה הכספית של קטאר.

ההחלטה שהתקבלה הייתה להקל במצור על הרצועה, ולהרחיב את האישורים להעברת סחורה. לדברי גורמים בצה"ל, כעת כמעט ואין הגבלה בהיקף המלט והברזל במעברי הגבול - למעט ברזל תעשייתי ורכיבי תעשייה כמו מנועים ומדחסים - וגם כלי רכב חדשים נכנסים. הכול ניתן באישור פרטני של מתפ"ש. יתרה מזאת, סוחרים בצד הישראלי טוענים כי גם הסחורות שלא מאושרות על ידי מתפ"ש נכנסות לרוב לרצועה, דרך מעבר רפיח המצרי.

כוחות ביטחון פלסטיניים במעבר רפיח, 23 בפברואר 2021. רויטרס
כמעט ואין הגבלות. מעבר רפיח/רויטרס

בנושא היקף הסחורות הדעות חלוקות. סוחרים בישראל טוענים כי הייבוא של סחורות בירידה למרות שהרמדאן בפתח, ולעומתם במערכת הביטחון טוענים שהמחסנים בעזה מלאים, שאין מחסור של מזון ושהמחירים בשווקים הפלסטיניים נמוכים.

"האיזונים שיצרו המטה לביטחון לאומי ומתפ"ש באמצעות תהליך ההסדרה מנעו משבר גדול שהיה גורם לשיגורי רקטות, ומשם הדרך להסלמה הייתה קצרה", טענו גורמים במערכת הביטחון. "החמאס נאבק בכוח לרסן גורמים סוררים ומונע טרור, כי הוא מבין שאם יעופו רקטות מעזה ישראל תעצור את תהליך ההסדרה, התרומות יפסיקו, ומהר מאוד הם ימצאו את עצמם בעימות ביטחוני ומשבר כלכלי ורפואי".

המשק חוזר לפעילות, ומתחיל להתאושש

גם ברצועה הבינו שיש להנמיך את הלהבות לקראת הרמדאן, שיחל ב-13 באפריל ויימשך עד 12 במאי. בשבוע האחרון החליטה ממשלת חמאס לבטל את סגר הקורונה בלילות ובסופי שבוע, ולפתוח את המאפיות, בתי המרקחת, בתי הספר הממשלתיים ומעבר רפיח. "חמאס מבין שתקופת חג הרמדאן היא נפיצה מאוד ובדרך כלל מעוררת ביקורת ומתח בציבור ללא קשר לצום. לכן הם החליטו לשחרר הסגר בהדרגה ולהרגיע את הרחוב", הסבירו הגורמים.

יחיא סינוואר,מנהיג חמאס בעזה, 1 ביולי 2020. Khalil Hamra, AP
"בחמאס מבינים שתקופת הרמדאן נפיצה". סינוואר/AP, Khalil Hamra

מנתוני הלשכה המרכזית הפלסטינית לסטטיסטיקה עולה כי בניגוד להערכות הרווחות על קריסה כלכלית ברצועת עזה, הירידה בתחלואה - 6.5% חיוביים בשבוע האחרון - אפשרה פתיחה מחודשת של המשק באופן מלא המאפשר צמיחה כלכלית. עם זאת, קיים חשש לעלייה בתחלואה בעקבות פתיחת מעבר רפיח.

נתוני המשכורות והאבטלה מעודדים. ברבעון ד' המשכורת היומית הממוצעת הייתה 65.6 שקלים לעומת 60.1 שקלים ברבעון ג', וב-2020 כולה 61.6 שקלים לעומת 57.8 שקלים שנה קודם לכן. האבטלה ירדה מ-48.6% ברבעון ג' ל-43.1% ברבעון ד' - 168,200 איש לעומת 207,700.

בסוף חודש ינואר, קטאר הודיעה כי היקף המענק לשנת 2021 יהיה כ-360 מיליון דולר - תוספת של כחמישה מיליון לחודש ביחס לשנה שעברה. ההערכה היא שהמשך זרימת הכסף הקטארי לרצועה הכרחית לשמירה על השקט.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully