וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מתווה הבדיקות המהירות נכנס, אך בעלי העסקים לא רכשו אפילו ערכה אחת

21.3.2021 / 21:39

החל מהיום, כל עסק שפועל לפי התו הירוק יכול להכניס 5% מהלקוחות על בסיס הערכות החדשות. אולם ההיקף המצומצם ומחירן הגבוה של הבדיקות, כ-50 שקלים לאחת, מרחיקים אותן מהישג ידם של בעלי המסעדות ואולמות התרבות. "ראוי שהמתווה יהיה במימון ציבורי מסובסד"

בווידאו: פרופ' אש מתייחס לבדיקות המהירות/צילום: לע"מ

מתווה משרד הבריאות לבדיקות מהירות במקומות שהכניסה אליהם מותרת רק על פי כללי התו הירוק נכנס היום (ראשון) לתוקף, אולם בעלי המסעדות, אולמות האירועים והתרבות כלל לא רכשו את הערכות. שבע החברות שאושרו על ידי משרד הבריאות דיווחו שלא מכרו ערכות, למרות שהייתה התעניינות גדולה בשבועות האחרונים. בחברות טוענים שהסיבה לפער היא המחיר הגבוה של הערכות.

לפי המתווה, בעל העסק נדרש לרכוש את הערכה לבדיקות, להקצות עובד שיערוך אותן ולשלוח אותו להכשרה קצרה על הפעלת הערכה - והכול על חשבונו. במשרד הבריאות התירו לבעלי העסקים לבחור אם לגבות תשלום נוסף מהצרכנים או לממן את 15 הדולרים (כ-50 שקלים) שעולה כל בדיקה בעצמם. אולם בפועל נמצאת בידיהם רק אפשרות אחת, מפני שהם לא יכולים להרשות לעצמם לייקר מחירים כשהלקוחות רק החלו לחזור.

בעיה נוספת היא שכניסת ילדים ושאינם מחוסנים איננה מותרת לפעילויות שהוגדרו בתו ירוק, וזאת למעט ההחרגות שנקבעו בנושא כניסת ילדים למלונות (בכפוף להצגת בדיקה שלילית), ולאירועים (עד %5 מהיקף הקהל המותר, ובכפוף להצגת בדיקה שלילית). בנוסף לאלה, תתאפשר כניסת ילדים לפעילויות תו ירוק על בסיס ביצוע בדיקה מהירה בכניסה וקבלת תוצאה שלילית.

בדיקות קורונה מהירות של איכילוב-well. דוברות איכילוב, אתר רשמי
תוצאות בתוך 30-15 דקות. בדיקת קורונה מהירה/אתר רשמי, דוברות איכילוב

את הבדיקה המהירה, שתוצאתה חוזרת בתוך 30-15 דקות, יוכל לבצע גם עובד מטעם הספק המורשה, והחברה תהיה האחראית על דיווח התוצאות למשרד הבריאות. מי שנמצא חיובי בבדיקה המהירה יהיה חייב לעזוב מידית את המקום ולחזור לביתו לבידוד.

כמו כן, הוא יידרש בביצוע בדיקת PCR מהר ככל האפשר, ולא יאוחר מ-48 שעות, במטרה לאמת את התוצאה. אם הוא נמצא שלילי בבדיקה זו, הוא פטור מהמשך הבידוד. אם הוא נמצא חיובי, הוא מחויב בהמשך בידוד על פי התקנות הקיימות נכון להיום. תשובה שלילית בבדיקה המהירה תקפה רק לצורך כניסה לאותו מקום, ולא יתאפשר שימוש בתוצאותיה לצורך כניסה למקומות או אירועים נוספים.

משרד הבריאות אישר שבע ערכות של שבע חברות שונות לשימוש בבדיקות: NowCheck של חברת גאמידור דיאגנוסטיקה, Standard Q של חברת מדיקל רניום, Panbio של חברת גפן מדיקל, Soifa של חברת רימיפארם מוצרים רפואיים, Veritor של חברת BD ישראל, Salicov של חברת סליגנוסטיקס ו-Certest של חברת טרהנוסטיקה. הערכה של חברת סליגנוסטיקס טרהנוסטיקה עדיין בתהליך ייצור ולכן לא מוכרים את המוצר, למרות שכבר אושר על ידי משרד הבריאות.

הכנות לקראת פתיחת מסעדות בתל אביב 3 במרץ 2021. אבלשום שושני, פלאש 90
לא ממהרים לרכוש. מסעדה בתל אביב/פלאש 90, אבלשום שושני

ממונה הקורונה, פרופ' נחמן אש, אמר היום כי הוא מקווה שהבדיקות המהירות ישתלבו במהרה, וכי הן יכולות לעזור לפתוח את המשק באופן בטוח. "אנחנו רואים בהם חשיבות גדולה, בעיקר בהקשר של ילדים", אמר אש, וציין כי הבדיקות "לא יתאימו לכל האירועים בגלל שזו טכנולוגיה יקרה".

ממונה הקורונה הוסיף כי הוא מקווה שמחירי הבדיקות יירדו בהמשך. "אנחנו נבדוק יחד עם משרדי האוצר והכלכלה ונבחן אם צריך להתערב בשוק הזה, בין אם סבסוד ובין אם דרכים אחרות", אמר. "אין עסקים שהיו יכולים להתקשר עם החברות המהירות, כי שלוש החברות שביקשו יקבלו את האישור לתפעל רק מחר".

בסופיה ישראל, חברת הבדיקות המהירות הגדולה ביותר בארץ, סיפרו לוואלה! כי בשבועות האחרונים מאות בעלי עסקים התעניינו בערכות. "רוב בעלי העסקים לא מסוגלים לממן בדיקות בעצמם או לגלגל את העלות על הצרכן. גם אם החברות יורידו את מחיר הבדיקה לרצפה, כפי שמשרד הבריאות מקווה, עדיין ישנן עלויות תפעול, ציוד מיגון, שכר מינימלי לצוות הדוגם וצורך לדווח למשרד הבריאות", הסבירו.

"זו הסיבה שהצענו למשרד הבריאות מתווה מסובסד באמצעות מתחמי בדיקות מהירות ציבוריים", ציינו. "כל מתחם ציבורי ישרת עסקים רבים במקביל. עבדנו בפרוטוקול דומה במאות אתרי בדיקות בארץ וגם באיים הירוקים באילת ובים המלח ואנחנו יודעים שזה עובד מצוין במדינת ניו יורק".

פרויקטור הקורונה, פרופ' נחמן אש. ניב אהרונסון
אמר שהוא מקווה כי מחירי הבדיקות המהירות יירדו בהמשך. פרופ' נחמן אש/ניב אהרונסון

"עד שניתן יהיה לחסן בני נוער ושבישראל יאושרו בדיקות קורונה עצמיות לשימוש בבית, ראוי ויותר בריא ונכון שהמתווה יהיה במימון ציבורי מסובסד", קבעו בסופיה. "בכוונתנו להגיש לאישור משרד הבריאות ערכה פשוטה וזולה שפותחה על ידי חברת קווידל האמריקנית, הכוללת מטוש אף עדין המאפשר לילדים לדגום את עצמם לבד או בעזרת ההורים ולקבל תוצאה מידית, בדומה למשטח גרון ביתי מהיר, ולצאת מהבית עם תוצאה שלילית שתעניק כניסה לפעילות. הן יימכרו ברשתות הפארם או יחולקו במוסדות החינוך, ובעזרתן ניתן יהיה לבצע דיגום עצמי בבית בלי העלות של המכשיר או איש הצוות המקצועי".

ממשרד הבריאות נמסר כי "מספר חברות לדיגום וביצוע בדיקות מהירות החלו רישום במשרד הבריאות לאחרונה, ולכן הרשימה באתר צפויה להתעדכן. משרד הבריאות אינו מבצע מעקב אחר תהליך רכישת הערכות. בשלב זה הבדיקות המהירות הן בכניסה לאירוע או מקום שאושר על ידי הממשלה לכניסה בבדיקה מהירה - כלומר, עבור השוק הפרטי".

תגובת מד"א: "מאז פרוץ מגיפת הקורונה בישראל לפני למעלה משנה עומד מד"א בחזית המאבק בהתפשטות הנגיף. השיקול הכלכלי אינו עומד בבסיס פעילותו של מד"א והוא היה חלוץ בדגימות בית, בהקמת מתחמי היבדק וסע ובימים אלו בחיסונים, גם במקומות פחות נגישים וללא כדאיות כלכלית. לצד זאת ועל מנת לקיים את הפעילות נדרש תשלום מתאים שבמשך חודשים ארוכים, ולמרות פניות חוזרות ונשנות, לא הוסדר. מד"א ערוך בכפוף להסדרת התשלום לשוב ולחסן".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully