וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לרקוד בחושך, בלי קנסות: אנשי תעשיית חיי הלילה נערכים לפתיחת המועדונים

20.3.2021 / 11:00

בתום מאבק עיקש, בעלי מועדונים, מפיקי המסיבות והתקליטנים מצחצחים את המיקסרים לקראת פתיחתם החל ממחר. הבליינים שהסתפקו עד כה במסיבות מחתרתיות יפגשו במדיניות מחמירה של תו ירוק. לאחר שנאלצו להתמודד עם סגירה מוחלטת ועם אתגר החל"ת, בתעשייה מחכים שהעסק יהיה רווחי

בווידאו: חיי הלילה מתעוררים מחדש אחרי חודשיים בסגר/צילום: ספיר לוי

כשבועיים לאחר המסעדות והפאבים, המועדונים ייפתחו שוב מחר (ראשון) אחרי חודשים רבים של הדממה. שר הבריאות יולי אדלשטיין סיכם במהלך השבוע על מתווה פתיחת חיי הלילה עם נציגות איגוד הברים והמועדונים בהתאם לתו הירוק, לפיו תתאפשר כניסת בליינים בתפוסה של 50% או 300 איש - הכמות הנמוכה בין האפשרויות.

על אף שההיתר ניתן החל מיום ראשון, המבחן האמיתי יהיה בסוף השבוע הבא. בעלי המועדונים והמפיקים יידרשו לבצע בידוק בכניסה בנוגע למחזיקי תו ירוק, וההיענות ליישום ההנחיות - הן מצד בעלי העסקים ומצד הבליינים עצמם - תקבע למעשה את המשך הפעלת הענף לצד מבצע החיסונים להורדת התחלואה בקורונה.

מגית קקון. יח"צ,
"כיף לחזור למה שהיה פעם לריקודים קצת בחושך בלי לפחד מקנסות"/יח"צ

על כל פנים, בתעשייה מתחילים להיערך לפתיחה המחודשת. "בפעם אחרונה שהייתי במסיבה זה היה במסיבות מחתרתיות בפורים", סיפר ב', בליין תל אביבי. "אני שמח שהמועדונים נפתחים ואני כמובן אלך למועדון כבר בסוף השבוע הראשון לפתיחה. בגלל הקורונה אתה כבר לא יודע איזה מועדון נחשב ל'אטרקטיבי' היום. לדעתי בעלי המועדונים ירצו לעשות 'באז' וימתגו את עצמם מחדש. אין לי העדפה ללכת למועדון פתוח או סגור, הכי חשוב שזה יהיה מרענן ללכת למועדון ולא רק לבר. כיף לחזור למה שהיה פעם - לריקודים קצת בחושך - בלי לפחד מקנסות".

ההתרגשות ניכרת גם בקרב בעלי המועדונים והמפיקים. "יש מתח שמלווה בלחץ ובלבול", אמר לוואלה! שלומי דיין, בעלים ושותף בקבוצת "נוקס" ויו"ר איגוד הברים והמועדונים. "יש הרבה חששות וקשיים לצד השמחה על הפתיחה. המתווה שמאפשרים לנו לפתוח בו כרגע הוא לא כלכלי עבורנו. אנחנו מנצלים את ההזדמנות לפתוח ורואים בזה 'תקופת הרצה' ולתת אפשרות לעבוד למי שרוצה לעבוד. זה אולי לא משתלם, אבל יש לנו את הערכים הנוספים ואנחנו מקווים שהתנאים ישתפרו כך שזה גם יהיה כלכלי".

שלומי דיין 18 באוקטובר 2021. ראובן קסטרו
"יש הרבה חששות וקשיים לצד השמחה על הפתיחה", שלומי דיין/ראובן קסטרו

אחד הקשיים המרכזיים שהעסיקו את אנשי תעשיית הבילויים היא התמודדות עם ההוצאות שהלכו וגדלו, על אף שלא התאפשר להם לעבוד. "בעלי הנכסים כבר פחות סלחנים ורגישים בכל מה שקשור לדרישת השכירות", הסביר דיין. "זה נוגע בעיקר לאלו שדווקא באו לקראת השוכרים שלהם, אבל הם גם רוצים לקבל כבר את הכסף שמגיע להם. אני יודע שהרבה בעלי מועדונים מנהלים עכשיו משא ומתן עם בעלי הנכסים".

"בנוסף לכך, יש את תכנית האבטחה שכל בעל מועדון מחויב אליה מול המשטרה, כלומר כמות המאבטחים לא ירדה - אם בשגרה המועדון שלי מחויב בעשרה מאבטחים, הם דורשים זאת כעת למרות שכמות האורחים ירדה", אמר.

"גם שאר נותני השירותים רוצים לחזור למחירים של 'לפני הקורונה'", הוסיף דיין. "בסוף כולם נפגעו כלכלית וכולם צמאים לכסף, אתה לא יכול להביא חצי די ג'יי, אתה לא יכול להביא חצי קופאית. עלות הפעלה של מועדון לא מתחשבת בהגבלות שהוטלו עלינו. לצד זאת יש גם את אתגר גיוס העובדים - שאומרים לנו 'דברו איתנו אחרי שייגמר החל"ת'. מצד אחד, האוצר יכול לפתור את זה, אבל גם אם יהיה תיקון - העובדים כל כך חוששים מהאפשרות שהם יחזרו לעבוד ואז יהיה סגר נוסף ואז המדינה תערים עליהם קשיים בשביל להיכנס שום לקבל את החל"ת".

"מזל שיש את המוזיקה"

פתיחת המועדונים התאפשרה בתום מאבק עיקש של תעשיית חיי הלילה. כמי שהיו בין הראשונים להיסגר, במהלך המגיפה הם ניסו רק לשמור עם ראש מעל המים. מאז מרץ אשתקד ולמעט הבלחות בחודשי הקיץ, בעלי המועדונים, מפיקי המסיבות והתקליטנים, שחלקם העניקו גאווה גדולה לישראל ברחבי העולם, מצאו עצמם בבית.

"בפעם האחרונה שתיקלטתי במסיבה זה היה לפני שנה, בפורים שעבר בתל אביב, מול 5,000 איש", סיפרה לוואלה! מגית קקון, די ג'יי, מפיקה ובעלת לייבל. "למרות שכבר הייתה אווירה של תחילת קורונה, לא תיארתי לעצמי בחיים שניכנס לשנה כזאת. אני ממש שמחה ומשתוקקת לחזור לנגן כבר בסופ"ש. אני מקבלת מלא הצעות ולא יכולה כבר לחכות לנגן. הכי התגעגעתי לאירועים המוניים, ממש התגעגעתי לפסטיבלים".

"היה לי קשה כמו כולם. גם אני נפגעתי בפן הכלכלי, אבל ברוך השם הצלחתי להסתדר איכשהו בזכות חסכונות מלפני", הסבירה קקון. "מזל שיש את המוזיקה. ניצלתי את הזמן מהקורונה כדי ליצור. בגלל ההופעות לא היה לי זמן להשקיע באולפן, שעכשיו היה לי. למזלי לי הייתה המוזיקה, אבל הרבה אנשים מתחום חיי הלילה והמוזיקה בשנה הזאת מצאו עבודות אחרות לגמרי".

מגית קקון. יח"צ,
"היה לי קשה כמו כולם, גם אני נפגעתי בפן הכלכלי", מגית קקון/יח"צ

בזמן שחלף, אנשי המפתח בתעשייה נלחמו על האפשרות לפתוח את המועדונים. כשהחלו החיסונים, הם נאבקו שייתנו גם להם לעבוד - הכול במסגרת התו הירוק. "מה שהניע אותנו לפעולה לפני שלושה שבועות זה שהבנו שאיפשרו לפתוח אולמות אירועים במתווה של ריקודים", הסביר דיין. "צעקנו: איך יכול להיות שאפשר לקיים מסיבה של 300 איש באולם אירועים ובמועדון אי אפשר? לטובת זה גייסנו משרד לובי ועורך דין שיכתוב את ההצעה שלנו. לשמחתנו, כך הצלחנו להביא לשינוי ואנחנו אמורים לפתוח ביום ראשון. עכשיו אנחנו ממתינים למשרד הבריאות שיחליטו על מתווה למועדונים שהם בשטחים פתוחים".

צמאים לחזור

למרות הסגרים, ישראלים רבים לא נשארו בבית. המשטרה הבטיחה לאכוף, אבל בפועל מסיבות רבות התנהלו במחתרת. "מה שכיף בכל הפתיחה הזו - היא שסוף-סוף לא צריך לפחד מקנסות", הסביר ב' הבליין מתל אביב. "אני מרגיש יותר בטוח שזה יהיה לפי ההנחיות, אף על פי שקשה לי להאמין שלא יהיו חריגים. אני מאמין שיעגלו פינות להכניס מקורבים גם אם הם לא מחוסנים, אבל מקווה שזה לא יהיה המצב".

"עניין המסיבות הביתיות תפס תאוצה בזמן הקורונה", הוסיף. "אני לא חושב שזה יחליף לגמרי את המועדונים. אנשים התחילו מאוד ליהנות מזה ויש מצב שזה כבר יישאר כקונספט חדש ומגניב".

ובכל זאת, למרות האופי האפל של המסיבות המחתרתיות, קקון מקווה שהרייבים ההמוניים יחזרו בקרוב. "אנשים בארץ צמאים לחזור למסיבות והופעות. רואים את זה, כל המסעדות מפורקות ויש אווירה טובה ברחוב. עדיין יש 'סושיאל דיסטנס' כזה אבל החיסונים עשו את שלהם. אפשר לסמוך על המדע בכל זאת, אם העולם נרתם לזה - זה כנראה לא איזה בולשיט".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully