וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בני זוג מתו בתאונה, והציתו מחדש את הביקורת על בטיחות הצומת בגליל המערבי

עודכן לאחרונה: 20.3.2021 / 8:58

מותם של גילה וזאב שפירא בהתנגשות רכבם עם מערבל בטון היה האחרון מבין שורת התאונות בצומת אילון, ובכביש 899. תושבי האזור מספרים שהתריעו על הסכנה לפני שנים, אך הגורמים המקצועיים טוענים שהמקום לא עומד בקריטריונים להסדרה. "שכחו אותנו, חבל שרק עכשיו נזכרים"

בווידאו: זירת תאונת הדרכים בכביש 899/צילום: מד"א, כבאות והצלה

בבית העלמין שדה יהושע בחיפה התקיימה ביום חמישי הלווייתם של בני הזוג גילה וזאב שפירא, תושבי העיר בני 70, שנהרגו יממה קודם לכן בתאונת דרכים בגליל המערבי כשרכבם התנגש במערבל בטון. התאונה הציתה מחדש את הביקורת על הבטיחות הלקויה בצומת קיבוץ אילון ובכביש 899 כולו, בו התרחשו שורת תאונות דרכים בשנים האחרונות, ותושבי האזור דורשים למצוא פתרון למצב במהירות.

התאונה אירעה באזור השעה 13:00. מחקירה ראשונית עולה כי המכונית בה היו בני הזוג יצאה מהקיבוץ שמאלה, מזרחה, לכיוון מושב גורן. במכונית נהג הגבר, שככל הנראה לא ציית לתמרור עצור המוצב בצומת זה רק בצד ימין. הוא נכנס לצומת וחסם את דרכה של המשאית, בה נהג תושב כפר סמיע בן 44, שהגיעה מכיוון מזרח ולא הספיקה לעצור. כתוצאה מכך, המשאית התנגשה במכונית של הזוג ובעקבות זאת המכונית עפה אל מעבר לשול הכביש הצר, שלצדדיו מעקות בטיחות.

זירת תאונת הדרכים בכביש 899. כבאות והצלה, אתר רשמי
לא ההרוגים הראשונים. זירת התאונה, ברביעי/אתר רשמי, כבאות והצלה

הגבר נהרג במקום. חובש מד"א הנרי קרואר ופרמדיק מד"א מימון גבאי סיפרו כי מצאו את הרכב בתעלה בצד הכביש כשהוא מעוך לחלוטין בחלקו הקדמי. שני צוותי כבאים שהוזעקו לשם חילצו את בני הזוג שנלכדו, כשהם מחוסרי הכרה.

"תוך כדי פעולות החילוץ המורכבות ביצענו בהם בדיקות רפואיות, נהג הרכב סבל מחבלה רב מערכתית קשה מאוד, היה ללא סימני חיים ונאלצנו לקבוע את מותו במקום", סיפרו אנשי מד"א. "האישה שישבה במושב ליד הנהג סבלה מחבלות קשות גם היא, ולאחר שחולצה, העלינו אותה לניידת טיפול נמרץ ופינינו אותה לבית החולים כשמצבה קשה". מהמרכז הרפואי לגליל בנהריה, לשם פונו בני הזוג, נמסר כי היא הגיעה ללא רוח חיים והצוותים הרפואיים קבעו את מותה. נהג המשאית הועבר לבית החולים כשהוא במצב קל. המשטרה החלה בחקירת נסיבות התאונה.

תאונת שרשרת מתמשכת

מדובר בצומת קטלני, שבצדו האחד קיבוץ אילון ובצדו השני חטיבת ביניים. על כביש קטלני זה, לדברי ראש המועצה מטה אשר משה דוידוביץ', אירעו מאז 2016 כבר 16 תאונות עם הרוגים ופצועים קשה. 12 קילומטרים מזירת התאונה ברביעי, על כביש 4, בכניסה לראש הנקרה, נהרג בשבוע שעבר תושב המקום רועי "ג'ינג'י" סדן בהתנגשות עם אוטובוס.

מנהלת הקהילה של קיבוץ אילון, נעמי בכור, אמרה כי "מדובר בצומת מתעתע". לדבריה, "הוא משדר פסטורליות אבל מי שמכיר אותו נזהר ו'לא נושם'. חבל שרק עכשיו נזכרים. נתיבי ישראל עבדו על הכביש בצורה מסודרת, ולצערי את אילון שכחו. האוכלוסייה באזור כולו גדלה וגדלה, גם אצלנו, לכל משפחה יש שתי מכוניות, ומבחינת תשתיות הכול נשאר אותו הדבר".

בכור הוסיפה כי עכשיו, לאחר התאונה, בהוראת המשטרה כצעד מנע מאולתר סגרו לקיבוץ את השער בכניסה המזרחית הזו, שהיא למעשה הכניסה הראשית ליישוב זה כמעט 90 שנה, מאז הקמתו.
"התוצאה היא שמשאיות ענק לרפת ולמפעלים עוברות דרך היישוב, אז נאלצנו לתת הוראה לגנים לא להוציא את הילדים לטייל ולא להסתובב", הוסיפה.

דוידוביץ': "לקדם בדחיפות תכנון נקודתי"

דוידוביץ' הבהיר כי יש להחליט על פתרון שיעלה את רמת הבטיחות בצומת. "המועצה דורשת מנתיבי ישראל לקדם בדחיפות תכנון נקודתי של כיכר או רמזור לצומת הזה באילון, באופן שבו ניתן יהיה לשמור על חיי אדם, הן של תושבי הקיבוץ ושל כלל המבקרים בגליל המערבי", אמר לרדיו צפון. "זה צריך להיעשות במידי, כדי שלא נידרש פעם נוספת לבוא ולומר 'אמרנו והכתובת הייתה על הקיר'".

"הסכנה בצומת הזה ידועה שנים לגורמי המדינה השונים", טען. "לדאבוני, ככה זה עובד במדינה הזו, שלאור התאונה התקיימה עכשיו ישיבה של מהנדס המועצה עם כל הגורמים המתכללים. אבל, אני חייב לציין ולהדגיש כי התכנון הכללי של האזור הזה קיים כבר למעלה משנתיים וכבר אושר ומתסכל מאוד שכמו הרבה דברים אחרים, הוא לא בוצע עד כה".

זירת תאונת הדרכים בכביש 899. דוברות איחוד הצלה, אתר רשמי
זירת תאונת הדרכים בכביש 899/אתר רשמי, דוברות איחוד הצלה

בדיקת וואלה! מעלה כי בשנים האחרונות בוצעו שדרוגים של מספר צמתים על כביש 899, אבל אין באופק פרויקט להסדרת כל הכביש. נכון לחודש ינואר, בשלושת הקילומטרים הסמוכים לקיבוץ אילון אירעו שלוש תאונות קשות בין 2018-2021. גורם בכיר בתחום ציין כי הצומת לא עומד בקריטריונים להסדרה וכי "יש עשרות צמתים שהמצב בהם מסוכן משמעותית יותר".

מחברת נתיבי ישראל נמסר בתגובה כי "מיד עם תקצובו של פרויקט מסוג זה נשמח מאוד לשדרג את הכביש למען בטיחות משתמשי הדרך, זאת כפי שנעשה עד היום בכמה צמתים לאורך הכביש".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully