וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הפרלמנט של ספרד אישר חוק המאפשר המתות חסד

רבים בציבור תומכים בחקיקה, שקודמה על ידי הממשלה הסוציאליטית חרף התנגדות חריפה של הכנסייה הקתולית והימין. "הפכנו למדינה הומנית, הוגנת וחופשיה יותר", אמר ראש הממשלה. רק בשלוש מדינות נוספות באירופה יש חוק דומה, שנחסם השבוע בפורטוגל על ידי בית המשפט החוקתי

הפגנה תמיכה מחוץ לפרמנט במדריד, ספרד בעד חוק המתות החסד 18 במרץ 2021. רויטרס
"זכות למות בשלום". הפגנה מחוץ לפרמנט במדריד בעד חוק המתות חסד, היום/רויטרס

הפרלמנט של ספרד אישר היום (חמישי) חוק המאפשר המתות חסד של חולים סופניים או הסובלים מפציעות חמורות. הממשלה הסוציאליסטית קידמה את הסוגייה לאחר לחץ מהציבור בעקבות כמה מקרים מתוקשרים. החוק אושר ברוב של 202 תומכים מול 141 מתנגדים בפרלמנט, שמחוצה לו התקיימו הפגנות בעד ונגד. שני מחוקקים נוספים נמנעו.

ספרד תהיה המדינה הרביעית בלבד באיחוד האירופי שבה המתות חסד הן חוקיות, יחד עם הולנד, בלגיה ולוקסמבורג. בפורטוגל אושר חוק דומה בינואר, אך הוא נבלם על ידי בית המשפט החוקתי. בנוסף להן, המתות חסד חוקיות גם בשוויץ, קולומביה וקנדה.

"היום הפכנו למדינה הומנית, הוגנת וחופשיה יותר", צייץ ראש הממשלה, פדרו סנצ'ס, דקות אחרי ההצבעה. "חוק המתות החסד, שלו יש תמיכה נרחבת בציבור, הפך סוף סוף למציאות. אני מודה לכל מי שנלחם ללא לאות כדי שהזכות למות בכבוד קיבלה הכרה בספרד". לפי סקר שפורסם ב-2019, כ-90% מהציבור בספרד תומך בזכות להמתות חסד.

החוק מותיר לצוותים רפואיים לשים קץ לחייו של חולה כדי להקל על הסבל שלו, ולסייע בהתאבדות במקרים שבהם החולה הוא זה שמבצע את ההליך. כמה מדינות אחרות בעולם מאשרות סיוע בהתאבדות כמו "המתות חסד פסיביות" שבהן טיפול מציל חיים מופסק.

הפגנה מחוץ לפרמנט במדריד, ספרד נגד חוק המתות החסד 18 במרץ 2021. AP
"החיים לא יכולים להיות בידי הרשויות". מפגינים במדריד נגד החוק, היום/AP

החוק קובע כי החולה חייב להיות אזרח או תושב קבע בספרד, וכי עליו להיות "מודע ובהכרה מוחלטת" בעת בקשתו הרשמית, שאותה יש להגיש בכתב פעמיים, בהפרש של 15 ימים. עם זאת, רופא יכול לדחות את הבקשה, שאותה רופא נוסף וגוף נפרד לאשר גם כן.

כל רופא יכול לסרב להשתתף בהליך הזה, שיהיה זמין במערכת הבריאות הלאומית של ספרד, על בסיס "מצפוני".

מפלגות השמאל והמרכז קידמו את החוק הזה, מול התנגדות עזה של הכנסייה הקתולית ושל האופוזיציה הימנית. כמה רופאים העלו שאלות על היכולת ליישם את החוק. ארגון הבישופים הגדול בספרד אמר כי המתות חסד הן "תמיד סוג של רצח משום שאדם אחד גורם למותו של אדם אחר".

לורדס מנדס מונסטריו, חברת פרלמנט ממפלגת הימין הקיצוני ווקס, אמרה במהלך הדיון על החוק בפרלמנט כי "החיים לא יכולים להיות בידי הרשויות". היא הבטיחה לערער לבית המשפט החוקתי. "אנחנו לא ננוח עד שנבטיח כי בסוף חייו, אדם יכול למות בכבוד וללא כאב ומבלי להיהרג", אמרה.

"ניצחון"

מאז שנושא המתות החסד עלה לשיח הציבורי באמצע שנות ה-80, המקרה המפורסם ביותר היה של רמון סמפדרו, שהפך למשותק אחרי ששבר את צווארו. הוא ניהל במשך 30 שנה מאבק משפטי, ללא הצלחה, בזכותו לסיים את חייו בכבוד.

הוא מת ב-1998 בסיוע של חברתו, והסיפור שלו תואר בסרט "הים שבפנים" שזכה בפרס הסרט הזר הטוב ביותר בטקס באוסקר ב-2005. החברה, רמונה מניירו, נעצרה לאחר מכן אבל לא הועמדה לדין בשל מחסור בראיות. היום, אחרי העברת החוק, היא אמרה כי זהו "ניצחון של מי שיכול להרוויח מכך" ו"עבור רמון".

מקרה מפורסם נוסף מהעת האחרונה היה של אנחל הרננדס, שנעצר ב-2019 ועומד למשפט אחרי שעזר לאשתו לשים קץ לחייה אחרי עשורים שבהם סבלה מטרשת נפוצה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully