וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אזרחי ניו זילנד הצביעו בעד המתות חסד, אך נגד לגליזציה של קנאביס

תושבי מדינת האיים הביעו תמיכה של יותר מ-65% בהמתות חסד, במשאל עם שנערך במקביל לבחירות הכלליות. עם זאת, רוב קטן של בעלי זכות הצבעה התנגד להכשרת גידול ומכירת סמים קלים. במדינה ממתינים לתוצאות הסופיות לאחר ספירת הקולות המיוחדים

בווידאו: ג'סינדה ארדרן ניצחה בבחירות בניו זילנד/צילום: רויטרס, עריכה: שאול אדם

רוב אזרחי ניו זילנד הצביעו בעד לגליזציה של המתות חסד של חולים סופניים, אך נגד לגליזציה של קנאביס - כך עולה מתוצאות משאל עם שהתבצע במדינה במקביל לבחירות הכלליות על ראשות הממשלה, שהתקיימו ב-17 באוקטובר. תוצאות המשאל הן ראשוניות, והן חסרות קרוב לחצי מיליון הצבעות מהקולות המיוחדים.

תוצאות המשאל מחייבות והמדיניות תיכנס לתוקף 12 חודשים מרגע קבלת התוצאות הסופיות של המשאל, כלומר ב-6 בנובמבר 2021. סיוע בהליך יינתן על ידי משרד הבריאות הניו זילנדי. התמיכה הציבורית בהכשרת המתות חסד הגיעה בעקבות קמפיין שביקש להעניק לחולים הסובלים מכאבים קשים את האפשרות לקבוע כיצד ומתי יסיימו את חייהם.

לפי הנתונים שעליהן הודיעה אמש ועדת הבחירות, 65.2% מבעלי זכות הבחירה סימנו "כן" כדי להכשיר המתות חסד, כש-33.8% סימנו "לא". רק 46.1% מתושבי ניו זילנד הביעו תמיכה על לגליזציה של קנאביס, ואילו 53.1% התנגדו.

ההפרש הקטן באופן יחסי בהצבעה בעניין הקנאביס הותיר את תומכי הלגליזציה עם תקווה שהקולות המיוחדים יוכלו להטות את התוצאה.

אדם חולף ליד שלטים לתמיכה בהפיכת מריחואנה לחוקית, כריסטצ'רץ', ניו זילנד. 16 באוקטובר 2020. AP
רק 46.1% הביעו תמיכה. שלטים לתמיכה בלגליזציה, כריסטצ'רץ', ניו זילנד/AP

במשך שנים תמיכה בהמתות חסד נעה סביב 60%-70% בסקרים, עם גיבוי נרחב בכל הקשת הפוליטית, החל מראש הממשלה הליברלית ג'סינדה ארדרן ועד מנהיגת האופוזיציה השמרנית ג'ודית קולינס. ההצבעה הופכת את ניו זילנד למדינה השביעית בעולם שתאפשר חקיקה הנוגעת לחולים סופניים.

מרי פאנקו, פעילת קמפיין התמיכה בהמתות חסד, בירכה על ההצבעה לאחר פרסום התוצאות הראשוניות, ואמרה כי זה היה "יום חשוב" עבור המדינה. "עכשיו סוף סוף ברור מה שכבר ידענו שתושבי ניו זילנד מעוניינים בו כבר עשרות שנים - הזכות למות בתנאים שלהם", הוסיפה.

"יום אחד הניו זילנדים ינענעו את ראשיהם בתדהמה במחשבה שפעם היה צריך להתווכח על זכות האדם הכה בסיסית - לומר 'לא' לכאב בלתי נסבל. עכשיו, אחרי העברת החוק הזה, גם חיינו וגם מותנו יהיו טובים לאין שיעור", אמרה פאנקו.

מכוניות עוברות על פני שלט חוצות שקורא לבוחרים להצביע נגד המתת חסד, כריסטצ'רץ', ניו זילנד, 16 באוקטובר 2020. AP
"לתת לחולים סופניים את השליטה על אופן מותם". שלט חוצות שקורא לבוחרים להצביע נגד המתת חסד/AP

מאט ויקרס, תושב ניו זינלד שהתאלמן מאשתו לקריטיה סילס, שמתה מגידול במוח בשנת 2015, היה בחזית המאמצים לחקיקת חוק שיכשיר את המתות החסד. "אני מרגיש הקלה, ואני מרגיש אסיר תודה על כך שהניו זילנדים היו אדיבים מספיק לתמוך בחוק הזה, ולתת לחולים סופניים את השליטה על אופן מותם", אמר ויקרס.

משאל העם במדינה מגיע בעקבות העברת החוק "בחירת סיום החיים" בפרלמנט ב-2019. על פי החוק הקיים בניו זילנד, הפרקטיקה של המתת חסד יכולה הייתה להיכנס לתוקף רק אם יותר מ-50% מהמצביעים יסמנו "כן" בהצבעה במשאל העם.

בחוק מתוארים קריטריונים לפיהם נבחר למי ניתנת האפשרות להגשת בקשה לסיום חייהם. בין קריטריונים אלה אותו אדם צריך להיות מעל גיל 18, אזרח המדינה הסובל ממחלה סופנית שתסיים את חייו תוך חצי שנה. בחוק מתואר כי אותו אדם צריך להציג כי "יש ירידה משמעותית ומתמשכת ביכולת פיזית", וכי הוא "סובל מכאבים קשים מנשוא שלא ניתן להקל עליהם".

הסובלים ממחלת נפש או התדרדרות במצבם הנפשי לא יהיו זכאים להמתת חסד, וגם לא אלה שיגישו בקשה על רקע "גיל מתקדם" או נכות. שני רופאים - בהם אחד עצמאי - יצטרכו לחתום על אישור ההחלטה, ואם קיים ספק כלשהו בעניין מגיש הבקשה תהיה התערבות של פסיכיאטר.

15% תושבים השתמשו בקנאביס ב-12 החודשים האחרונים

דיוויד סימור, חבר הפרלמנט בניו זילנד מטעם מפלגת ACT הליברטריאנית, שתמך בהצעת החוק, אמר כי "הגיע הזמן שניו זילנד תעבור להיות רחומה וסובלנית יותר". לדבריו, "אנשים ממשיכים לסבול בדרכים טראומטיות. אני לא רוצה לסבול בשביל לעמוד במוסר של מישהו אחר. יש להם גוף משל עצמם במקרה והם מעוניינים במוות נורא".

בניגוד למדיניות המחייבת בעניין המתות חסד, שתיכנס לתוקף ללא חקיקה נוספת, בנושא הלגליזציה לקנאביס המצב שונה, וגם אם רוב יתמוך במהלך - הוא יידרש לחקיקה בפרלמנט. לקראת הבחירות באוקטובר הראו כי דעת הקהל בסוגייה משתנה. טווח התמיכה לפי סקרים נע בין 30%-50%.

המצביעים התבקשו להחליט האם ברצונם שתעבור הצעת חוק שתאפשר לגליזציה של קנאביס ותסדיר את אופן השימוש והמכירה שלו. זה כולל ייצור ומכירה של קנאביס, כולל צמחים וזרעים - לאנשים מעל גיל 20. השינוי יביא להגבלות מחמירות יותר סביב מכירת אלכוהול וטבק.

ראש הממשלה ג'סינדה ארדרן אמרה כי היא הצביעה כן בשתי שאלות המשאל. ארדרן אמרה לאחרונה שהיא השתמשה בקנאביס "לפני זמן רב מאוד".

קנאביס הוא הסם האסור הנפוץ ביותר בניו זילנד, ובסקר הבריאות האחרון במדינה נמצא כי 15%, או 590 אלף מתושבי ניו זילנד הבוגרים, השתמשו בקנאביס ב-12 החודשים האחרונים.

הקרימינולוגית מאוניברסיטת ויקטוריה, פיונה האטון, מתחה ביקורת על מי שבחר להצביע נגד הלגליזציה ואמר כי הצבעה "לא" פירושה "שהאנשים הפגיעים והשוליים ביותר בניו זילנד ימשיכו לסבול". האטון הביעה אכזבה ואמרה: "אני די הרוסה, למען האמת, זה מאוד מאוד עצוב". "אנשים התנגדו במטרה להגן על צעירים וחולי נפש. כל זה לא יקרה. כל הנזקים מאי-הפללה ימשיכו לקרות", אמרה.

אוכלוסיית הילידים המאורים מהווה 16% מאוכלוסיית ניו זילנד, ואנשיה מושפעים באופן לא פרופורציונלי מחוקי הסמים של ניו זילנד - עם פי שלושה מעצרים והעמדות לדין בגין החזקת סמים מכלל האוכלוסייה שאיינה מאורית.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully