וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

משרד החינוך העביר שמות מחוסנים לכל המנהלים - וחסם את הגישה

עודכן לאחרונה: 16.3.2021 / 17:39

האפשרות להיכנס למאגר נפתחה בימים האחרונים עבור כל מנהלי התיכונים ברחבי הארץ, ונסגרה הבוקר עד לקבלת אישור משפטי בנושא. זאת לאחר שבחודש שעבר אישר היועמ"ש להעברת הרשימות רק למוסדות בהם התפרץ הנגיף, אך משרד החינוך פתח את האפשרות למנהלי כל בתי הספר

חזרה ללימודים לאחר הסגר השלישי, בי"ס "היובל" בתל אביב, 11 בפברואר 2021. ראובן קסטרו
גישת המנהלים למידע על מתחסנים נחסמה/ראובן קסטרו

משרד החינוך חסם היום (שלישי) את אפשרות הגישה של מנהלי התיכונים למאגר מידע בו ניתן לראות את שמותיהם של מורים ותלמידים שהתחסנו נגד נגיף הקורונה. זאת לאחר שהעניק את הגישה למידע ממשרד הבריאות לכלל המנהלים, במקום רק למנהלי מוסדות בהם הייתה התפרצות קורונה, כפי שאישר היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלדבליט. הסיפור פורסם לראשונה בהארץ.

הגישה למאגר המידע נפתחה עבור כל מנהלי התיכונים ברחבי הארץ לפני כמה ימים, ונסגרה הבוקר עד לקבלת אישור משפטי בעניין. גורמים במשרד החינוך הסבירו לוואלה! כי התאפשרה למנהלים גישה למידע כדי לצמצם את מספר התלמידים והמורים שנשלחים לבידוד כחלק ממערך קטיעת שרשראות ההדבקה. המידע היה חשוף למנהלים בלבד, זאת מאחר והם אלו שעומדים בקשר עם מרכז השליטה של משרד החינוך בכל הנוגע להתפרצויות של הנגיף במוסדות החינוך.

היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט בכנס בירושלים. 24 בפברואר 2020. אוליבייה פיטוסי, פלאש 90, פלאש 90
אישר את העברת המידע אודות צוותי ההוראה. מנדלבליט/פלאש 90, אוליבייה פיטוסי, פלאש 90

היקף מוסדות החינוך בהם נרשמו התפרצויות עלה באופן משמעותי בשבועות האחרונים, כך שלא ברור עד כמה ישים יהיה המהלך להעביר את המידע על אודות המחוסנים באופן נקודתי. לפי העדכון האחרון של משרד החינוך, ישנם קרוב למאה אלף מבודדים במערכת החינוך.

אחד ממנהלי בתי הספר בתל אביב אמר לוואלה! כי האפשרות לצפות בנתונים, ובכך לדעת מי התחסן ומי לא, היא מבורכת ומועילה. "זה מהלך מסייע. חשוב לדעת מה קורה. ממילא אנחנו לא עושים שום שימוש לרעה במידע", אמר.

ההורים עתרו - לחייב עובדי הוראה לא מחוסנים בבדיקת קורונה

בתוך כך, על רקע התחלואה הגבוהה במערכת החינוך, עשרות הורים לתלמידים מרחבי הארץ הגישו אתמול עתירה לבג"ץ נגד הממשלה, בדרישה כי עובד מוסד חינוכי שאינו מחוסן לנגיף הקורונה יידרש להציג כתנאי לכניסתו למוסד החינוכי בדיקת קורונה שלילית כל 72 שעות.

ההורים בעתירה מיוצגים על ידי עו"ד ד"ר מתן גוטמן ממשרד עורכי דין ד"ר מתן גוטמן ועו"ד רועי גוטמן, שותף ומנהל מחלקת דיני עבודה במשרד עורכי דין איתן מהולל שדות. ההורים טוענים כי הסדר הכניסה של עובדים למוסדות חינוך הקבוע היום בתקנות, שעיקרו הצהרת בריאות ועטית מסיכות, אינו חוקתי ואינו חוקי, ויש בצדו סכנה ממשית לבריאותם, ביטחונם ושלומם של התלמידים במערכת החינוך.

ההורים טוענים בעתירה התקדימית, שעשויה להשפיע על כלל תחום יחסי העבודה ביחס לעובד שלא התחסן, כי אין להם כל דרישה לקבוע במסגרת העתירה חובת חיסון במדינת ישראל. יחד עם זאת, הם טוענים כי בריאות ושלום ילדיהם אינם הפקר, ודרישתם מתמקדת בשינוי המדיניות הקיימת של הממשלה, ובגיבוש מדיניות מידתית שתבטיח, עד כמה שניתן, "איים ירוקים" במוסדות החינוך. זאת, באמצעות קביעת חובת בדיקת גילוי נגיף קורונה באופן סדור ונוח לצוותי ההוראה ויתר עובדי מוסדות החינוך הלא מחוסנים, או לאלו שאינם בעלי תעודת מחלים זאת בשילוב מערך ניטור ופיקוח.

חזרת תלמידי חטיבות הביניים ללימודים, בי"ס יונתן נתניהו, רעננה, 7 במרץ 2021. ראובן קסטרו
לדברי העותרים, המצב הנוכחי פוגע הן בתלמידים והן בעובדי ההוראה/ראובן קסטרו

לעמדת העותרים אין כל צורך בחקיקה ראשית ייחודית לשם כך, שכן לממשלה יש סמכות בפקודת בריאות העם ובחוק סמכויות מיוחדות להתמודדות עם נגיף הקורונה לקבוע הסדר מידתי ביחס לעובדי מוסדות החינוך, הקובע כי כל עובד של מוסד חינוך שאינו מחזיק בתעודת מחוסן, יעבור אחת למספר ימים בדיקה לגילוי נגיף הקורונה. בעתירה צוין כי בשנת 2018 כבר נעשה על ידי משרד הבריאות שימוש בסמכות הקיימת בחוק בעקבות התפרצות חצבת ביישוב חריש.

עוד מציינים העותרים כי בעקבות המדיניות הנוכחית של הממשלה נוצר בשטח "מצב כאוטי. רשויות מקומיות שונות קובעות לעצמן הסדרים מקומיים ופרטניים ביחס למדיניות הכניסה של עובדי הוראה שאינם מחוסנים, ללא הסדרה ברורה, ללא פיקוח וללא תקציב סדור ובחוסר שוויוניות, ובמקרים רבים ללא סמכות ויכולת מעקב".

לדברי העותרים, מצב זה פוגע הן בתלמידים והן בעובדי ההוראה, שכן החלטות מקומיות שאינן מגובות בתקנות ובמערך סדור של פיקוח ובדיקות, יוצרות מצבים בעייתיים ובלתי שוויוניים שלא מקדמים בפועל את בטיחות התלמידים במוסדות החינוך, ונראים יותר כ"מס שפתיים" להרגעת ציבור ההורים, מבלי שיש להן כיסוי בשטח.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully