וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בתוך הג'ונגלים של מוזמביק, ג'יהאדיסטים עורפים ראשי ילדים

עודכן לאחרונה: 16.3.2021 / 20:49

ארגוני סיוע מזהירים ממשבר הומניטרי קשה בצפון המדינה, שם חמושים אסלאמיסטיים מנהלים קרבות עם הממשלה מאז 2017. הם נשבעו אמונים לדאעש, ומטילים אימה על התושבים וכחצי מיליון מהם נעקרו מבתיהם בשנה האחרונה. ארה"ב תסייע לצבא, שמואשם אף הוא בפשעי מלחמה

מחנה עקורים במחוז קאבו דלגאדו, מוזמביק, 26 בינואר 2021. רויטרס
העקורים עוברים בדרכים מסוכנות בג'ונגל. מחנה פליטים בצפון מוזמביק/רויטרס

המשבר ההומניטרי בצפון מוזמביק הולך וגדל במהירות, וכ-670 אלף תושבים נעקרו מבתיהם במהלך העימות בין חמושים ג'יהאדיסטים לכוחות הביטחון במחוז קאבו דלגאדו - כך אמרו היום (שלישי) ארגוני סיוע בינלאומיים. בתגובה למצב הביטחוני ההולך ומדרדר, ארצות הברית שלחה השבוע מומחים צבאיים להכשיר את צבא מוזמביק למלחמה בטרור.

אנשי ארגון "להציל את הילדים", שראיינו משפחות אבלות, אמרו כי החמושים עורפים ראשים של ילדים, בהם בני 11. המשפחות סיפרו כי אלו הנמלטים מהאלימות צועדים במשך ימים ולילות בשבילים דרך הג'ונגל, ונתקלים בשרידיהם של מי שנהרגו לאורך המסע המסוכן או בידי החמושים.

על פי האו"ם, מספר העקורים גדל דרמטית בשנה האחרונה ביותר מחצי מיליון איש, בנוסף לכמיליון איש הזקוקים לסיוע במזון. רבים מהעקורים תלויים בנדיבותם של משפחות עניות, ויש מחסור במים, במזון ובתברואה. מספר העקורים במחוז גדל במהירות, בעוד שהוא עדיין מתאושש מסופות ציקלון קטלניות שפקדו אותו ב-2019.

לפי Armed Conflict Location and Event Data Project, העוקב אחרי סכסוכים בעולם, יותר מ-2,600 בני אדם נהרגו מאז החל הסכסוך ב-2017. הקיצוניים, הקשורים לדאעש, שולטים בעיר הנמל מוצימבואה דה פראיה מאז אוגוסט, ובחודשים האחרונים הם תקפו כמה כפרים והפכו את הנסיעה למרכזים אחרים למסוכנת.

לפי ארגון זכויות האדם אמנסטי, שני הצדדים בסכסוך ביצעו פשעי מלחמה. כוחות ממשלת מוזמביק מסתייעת בחברת שכירי חרב דרום אפריקנית, המספקת לה סיוע במסוקי קרב.

מרכז עקורים בצפון מוזמביק, 24 בפברואר 2021. Alfredo Zuniga / AFP, אתר רשמי
משבר הומניטרי הולך וגדל. מחנה עקורים בצפון מוזמביק/אתר רשמי, Alfredo Zuniga / AFP

החמושים משתייכים לקבוצה המכונה באופן מקומי א-שבאב, אם כי לא ידוע על קשר בינם לבין ארגון הטרור הסומלי שלו יש שם זהה. בשבוע שעבר הגדיר ממשל ביידן את המורדים הקיצוניים במוזמביק "ארגון טרור זר", והטיל סנקציות נרחבות עליהם. הסכסוך מתנהל באזור עשיר במשאבים, שבו התגלו מרבצי ענק של גז טבעי נוזלי, וחברת הגז הצרפתית "טוטאל" החלה להשקיע בו מיליארדי דולרים.

"אנחנו מזועזעים עד עמקי נשמתנו מהדיווחים על תקיפות נגד ילדים", אמר צ'אנס בריגס, מנהל סניף "להציל את הילדים" במוזמביק. "הצוות שלנו היה בדמעות כששמע את סיפורי האימה שסיפרו אימהות במחנות עקורים. האלימות הזו חייבת להיפסק, ויש לתמוך במשפחות העקורות המנסות להתאושש מהטראומה".

שגרירות ארצות הברית במוזמביק מסרה אתמול כי המומחים הצבאיים האמריקנים יערכו אימונים בני חודשיים עם כוחות מחיל הנחתים של מוזמביק "כדי למנוע את התפשטות הטרור וקיצוניות אלימה" במושבה הפורטוגזית לשעבר. בנוסף לכך, ממשלת ארצות הברית תספק גם ציוד רפואי ואמצעי תקשורת לכוחות המקומיים.

בהודעת השגרירות האמריקנית הודגש גם כי יקודמו נושאי זכויות אדם, על רקע הדיווחים על הפרותיהן. "ארצות הברית רואה בעדיפות עליונה כיבוד זכויות האדם, הגנה על אזרחים ושיתוף פעולה עם החברה האזרחית בכל סיוע ביטחוני", נכתב בהצהרת השגרירות, שציינה כי וושינגטון מחויבת לתמוך במוזמביק.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully