וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שרי החוץ וההגנה של ארה"ב ביפן: "נהדוף את סין אם נצטרך"

עודכן לאחרונה: 16.3.2021 / 14:44

בלינקן ואוסטין בביקור ראשון מעבר לים, והבטיחו לעמיתיהם היפנים כי יעמדו לצדם מול איומי סין באזור. הם דנו גם בצפון קוריאה, וימשיכו לסיאול, לפני שבלינקן ייפגש עם מקבילו הסיני באלסקה. רה"מ יפן יהיה המנהיג הראשון שייפגש עם ביידן, כשיגיע לבית הלבן בחודש הבא

בווידאו: שרי החוץ וההגנה של ארה"ב בפגישה עם עמיתיהם ביפן/צילום: רויטרס

שר החוץ האמריקני אנתוני בלינקן הזהיר היום (שלישי) את סין מפני שימוש ב"כפייה ותוקפנות" נגד שכנותיה, במהלך מסעו הראשון בתפקיד שבו יחזק את הבריתות עם מדינות באסיה מול האסרטיביות הגוברת מצד בייג'ינג. התביעות הטריטוריאליות הנרחבות של סין בים סין המזרחי ובים סין הדרומי הפכו לאחת מהסוגיות המרכזיות במערכת היחסים המתוחה בין וושינגטון לבייג'ינג, והן מעוררות דאגה רבה ביפן.

"אנחנו נהדוף בחזרה במידת הצורך במקרים שבהם סין בפעל בכפייה ותוקפנות כדי להשיג את מטרותיה", אמר בלינקן. בלינקן הגיע לטוקיו עם שר ההגנה לויד אוסטין, בביקור ראשון של בכירי ממשלו של הנשיא ג'ו ביידן מעבר לים. זאת בהמשך לפסגת מנהיגי ארצות הברית, יפן, אוסטרליה והודו, "הרביעיה", שהתקיימה באופן וירטואלי בסוף השבוע.

וושינגטון גינתה את ניסיונותיה של בייג'ינג לאיים על מדינות חולקות עם אינטרסים מתחרים לשלה. סין דוחה על הסף את מה שהיא תיארה בתור "מאמצי ארצות הברית" להעביר את השטח באזור ולהתערב במה שהיא מגדירה בתור ענייניה הפנימיים.

בלינקן ואוסטין אמרו בהצהרה שפרסמו עם עמיתיהם היפנים כי התנהגותה של סין "אינה עולה בקנה אחד עם הסדר הבינלאומי הקיים, ומציבה אתגרים פוליטיים, כלכליים, צבאיים וטכנולוגיים בפני הברית והקהילה הבינלאומית". הם הוסיפו כי שתי המדינות "התחייבו להתנגד לכפייה ולערעור על היציבות" באזור, שלדבריהם "חותרות תחת המערכת הבינלאומית מבוססת הכללים".

שר ההגנה האמריקני לויד אוסטין ,שר ההגנה היפני נובו קישי, שר החוץ היפני טושימיצו מוטגי ושר החוץ האמריקני אנתוני בלינקן בפגישה בבית הארחה בטוקיו, יפן, 16 במרץ 2021. רויטרס
מחזקים את הברית. בלינקן, באמצע, לצד אוסטין, משמאל, ועמיתיהם היפנים בטוקיו, היום/רויטרס

השרים דנו גם ב"מחויבות האיתנה" של וושינגטון להגן על יפן בסכסוך עם סין על איים בים סין המזרחי וחזרו על התנגדותם לתביעות הטריטוריאליות "הבלתי חוקיות" של סין בים סין הדרומי. הם אף הביעו "חששות חמורים מהתפתחויות משבשות" כמו חוק שהעבירה סין בינואר, המאפשר למשמר החופים שלה לפתוח באש על ספינות זרות. משמר החופים שלה גירש לא אחת סירות דיג ממדינות אחרות שמצויות עמה במחלוקת ימית, ולעתים הן אף טובעו.

שר החוץ של יפן, טושימיצו מוטגי, אמר כי הסוגיות הקשורות בסין היו עיקר הנושאים שעלו בשיחותיו הבילטרליות עם בלינקן. לדבריו, הם ההביעו התנגדות נחרצת "לניסיון החד-צדדי של סין לשנות את הסטטוס-קוו הימי".

בבייג'ינג, דובר משרד החוץ של סין, ז'האו ליג'יאן, אמר בתדרוך הקבוע כי על הקשרים בין ארצות הברית ליפן "לא לכוון או לפגוע באינטרסים של צד שלישי", והם צריכים לתרום ל"שלום וליציבות באסיה והפסיפיק".

ספינות קרב של צבא יפן בתרגיל עם משחתת אמריקנית בים סין הדרומי, לפני כשבוע. 14 ביולי 2020. רויטרס, רויטרס
תרגיל של יפן וארה"ב בים סין הדרומי, יולי/רויטרס, רויטרס

בנוסף לסין, גם קוריאה הצפונית עמדה במוקד השיחות אחרי שהבית הלבן אמר כי פיונגיאנג דחתה עד כה את המאמצים של ממשל ביידן לנהל דיאלוג על תכנית הגרעין והטילים שלה. הלילה הזהירה אחותו של מנהיג קוריאה הצפונית את ממשל ביידן לבל "יסריח" את המצב, אם הוא רוצה בשלום. בלינקן אמר כי הוא רוצה לעבוד עם יפן ובעלי בריתה של ארצות הברית על מנת להוביל לפירוזה של קוריאה הצפונית מנשק גרעיני.

שרי החוץ וההגנה של ארצות הברית ושל יפן דנו גם בחיסונים נגד קורונה, בהגנה על שרשראות האספקה, בהפיכה הצבאית במיאנמר ובהפרות זכויות האדם בקוריאה הצפונית, וגם בהונג קונג ובשינג'יאנג שבסין. בלינקן אמר כי טוקיו וושינגטון חולקות מחויבות לדמוקרטיה, לזכויות אדם ולשלטון החוק, ואלו, לדבריו "מאוימים במקומות רבים, כולל באזור, בין אם זה בבורמה ובין אם בדרכים שונות בסין".

שר החוץ של יפן התייחס גם למשחקים האולימפיים, ואמר כי בלינקן תמך בהיערכות של טוקיו לקראת קיומם בקיץ אחרי שנדחו בשל מגיפת הקורונה. עם זאת, בלינקן לא נשמע מחויב בדבריו בפני דיפלומטים אמריקנים בטוקיו, כשאמר כי קיום האולימפיאדה "כרוך בתכנון של כמה תרחישים שונים", והוסיף כי השתתפות המשלחת האמריקנית תלויה בסופו של דבר בהם.

השרים האמריקנים צפויים לקיים שיחת נימוסים עם ראש ממשלת יפן יושיהידה סוגה, שאמור להגיע לבית הלבן בחודש הבא. הוא יהיה המנהיג הזר הראשון שייפגש עם ביידן מאז הושבע לתפקידו ב-20 בינואר. בלינקן ימשיך עם אוסטין מטוקיו אל סיאול, בירת קוריאה הדרומית, ומשם לאלסקה, שם יצטרף אליו היועץ לביטחון לאומי ג'ייק סאליבן לשיחות ישירות ראשונות עם עמיתיהם מסין.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully