וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הוותיקן: אסור לברך על נישואים חד-מיניים כי הם "חטא"

15.3.2021 / 14:06

הכנסייה הקתולית הבהירה כי אף שהאפיפיור הביע תמיכה בהגנה חוקית על זוגות בני אותו המין, כמרים לא יכולים לברך אותם משום ש"התכנית האלוהית" מתייחסת רק לנישואים בין גבר לאישה

בווידאו: האפיפיור מכריז על תמיכה בנישואים אזרחיים להומואים/צילום: רויטרס

הוותיקן פרסם היום (שני) צו שלפיו הכנסייה הקתולית אינה יכולה לברך על נישואים חד-מיניים משום שאלוהים "לא יכול לברך על חטא". המסמך פורסם על ידי הקונגרגציה של דוקטרינת האמונה
של הוותיקן, בתגובה לשאלה אם כמרים קתולים יכולים לברך זוגות בני אותו המין. המסמך, שפורסם בשבע שפות ואושר על ידי האפיפיור פרנציסקוס, קבע בנימוק שנפרס על שני עמודים כי התשובה "שלילית".

הוותיקן נותר בקביעתו כי יש לנהוג בכבוד כלפי זוגות חד-מיניים, אך יחסים הומוסקסואליים יוצרים "אי-סדר באופן מהותי". על פי המסמך של הקונגרגציה, הגוף של הוותיקן האחראי לפקח על טוהר הדוקטרינה הקתולית, הכנסייה רואה בנישואים בין גבר לאישה חלק מהתכנית האלוהית שנועדה ליצור חיים חדשים, ומשום שנישואים חד-מיניים לא נועדו להיות חלק מהתכנית הזו, לא ניתן לברך עליהם.

אלוהים, כך נכתב, "לא מברך ולא יכול לברך על חטא - הוא מברך אדם חוטא, כך שהוא יוכל לזהות שהוא חלק מתכנית האהבה שלו ולאפשר לו להשתנות בעצמו".

הפסיקה ניתנה בתגובה לנוהג שהתפתח בכמה מדינות, כגון ארצות הברית וגרמניה, שבהן קהילות וכמרים החלו לברך על נישואים חד-מיניים, ובעקבות זה עלו קריאות להפוך זאת לדבר ממוסד. לפי הוותיקן, "אין בכך כוונה לבטא אפליה לא צודקת, אלא להזכיר את אמת הפולחן הליטורגי" של טקס הנישואים והברכות הנלוות אליו.

האפיפיור פרנציסקוס, בטקס מיסה בוותיקן לרגל 500 שנות נצרות בפיליפינים. AP
עמדותיו על נישואים חד-מיניים צונזרו בתחילה על ידי הוותיקן. האפיפיור פרנציסקוס/AP

המנהג שהתפתח בחלק מהקהילות הדאיג את הגורמים השמרניים בכנסייה הקתולית, המונה כ-1.3 מיליארד מאמינים. עם זאת, ארגונים קתוליים התומכים בזכויות הקהילה הלהט"בית הביעו היום אכזבה מהתגובה של פרנציסקוס.

בוושינגטון, הבית הלבן מסר כי נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן - הנשיא הקתולי השני בלבד בהיסטוריה האמריקנית - ממשך לתמוך בנישואים חד-מיניים, שאושרו על ידי בית המשפט העליון של ארצות הברית ב-2015. ביידן מקפיד לפקוד את הכנסייה גם מאז שנכנס לתפקיד בינואר.

האפיפיור הביע בעבר תמיכה בהגנות משפטיות לנישואים חד-מיניים, אך רק במישור האזרחי ולא הדתי. הוא חשף את עמדותיו בריאיון שהעניק לערוץ טלוויזיה במקסיקו ב-2019, אך אלו צונזרו על ידי הוותיקן עד שהופיעו בסרט דוקומנטרי בשנה שעברה. בוותיקן אמרו כי דבריו הוצאו מהקשרם ובהמשך התברר כי פרנציסקוס אמר זאת בעת שהיה הארכיבישוף של בואנוס איירס, כשהפרלמנט במולדתו ארגנטינה דן באישור נישואים גאים, שלהם הוא והכנסייה הקתולית התנגדו

למרות הצו האחרון, פרנציסקוס הביע פתיחות רבה ביחס לקהילה הגאה בהשוואה לקודמיו בהנהגת הכנסייה הקתולית. ב-2013, השנה שבה הפך לאפיפיור, אמר את המשפט הזכור "מי אני שאשפוט?", כשנשאל על יחסו לקהילת הלהט"ב. הוא אמר אז כי גם הם "ילדיו של אלוהים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully