וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ממוסול הבטיח דאעש לכבוש את רומא. 7 שנים אחרי, האפיפיור הגיע למסע של שלום

7.3.2021 / 11:57

פרנציסקוס ממשיך בביקורו בעיראק, והוא ראה מקרוב את החורבן שהותיר הארגון הקיצוני בעיר שכבש ב-2014 עד שגורש שלוש שנים לאחר מכן. "האחווה חזקה יותר מרצח אחים", אמר האפיפיור לתושבים, המוסלמים והנוצרים. "שלום חזק יותר ממלחמה"

בווידאו: האפיפיור נפגש עם מנהיג השיעים בעיראק/צילום: רויטרס, עריכה: אסף דרורי

האפיפיור פרנציסקוס ביקר היום (ראשון) בעיר מוסול שבצפון עיראק, שהייתה בעבר מעוז השלטון של דאעש. בהמשך מסעו ההיסטורי במדינה, הוא שמע את עדויותיהם של תושבים מוסלמים ונוצרים על החיים תחת שלטונו האכזרי של הארגון הסוני הקיצוני, ובירך אותם על מאבק הישרדותם.

מנהיג הכנסייה הקתולית בן ה-84 הגיע לאזור במסוק, כדי לעודד את איחוי השסעים בין הקהילות השונות ולהתפלל על הקורבנות הרבים של האלימות הדתית. אחרי שחלף על פני כנסיות ובתים הרוסים, פרנציסקוס אמר כי "האחווה חזקה יותר מרצח אחים". הוא נשא דברים מכיכר שהיה בעבר מרכזה המשגשג של העיר העתיקה במוסול. העיר הייתה בשליטת דאעש מ-2014 ועד 2017, ושם הכריז אבו בכר אל-בגדאדי על הקמת חליפות אסלאמית והבטיח לכבוש את רומא.

"יחד אנחנו אומרים לא לקיצוניות, לא לעדתיות ולא לשחיתות", אמר הארכיבישוף של מוסול, נג'יב מיכאל, לאפיפיור שישב על כיסא לבן. האזור המלא בכנסיות ומסגדים עתיקים נחרב במהלך הדיפת דאעש מהעיר ב-2017 על ידי צבא עיראק וכוחות הקואליציה הבינלאומית, אך שחיתות ומאבקים פוליטיים מקשים על שיקומה של מוסול. חלקים רבים ממנה עוד נותרו בהריסות.

האפיפיור פרנציסקוס בביקור בעיר מוסול, עיראק, 7 במרץ 2021. רויטרס
מנסה לאחות את השסעים בחברה העיראקית. האפיפיור במוסול, היום/רויטרס

האפיפיור, שנראה מוטרד מההרס סביבו, התפלל למען כל קורבנות העיר. "כמה אכזרי זה שהמדינה הזו, ערש הציביליזציה, עונתה בצורה ברברבית כזו, כשמקומות תפילה עתיקים נהרסו ואלפים רבים של אנשים - מוסלמים, נוצרים, יזידים ואחרים - נעקרו מבתיהם או נהרגו", אמר. "למרות זאת, היום אנחנו מאשרים מחדש את האמונה שלנו שאחווה חזקה יותר מאשר רצח אחים, שתקווה חזקה יותר משנאה, ששלום חזק יותר ממלחמה".

בהתייחסות לדאעש, הוא אמר כי "התקווה לעולם לא תושתק על ידי הדם ששופכים אלו שמעוותים את שם האלוהים בהולכם בנתיבי ההרס". לאחר מכן, הוא הקריא תפילה שחזרה על אחד הנושאים המרכזיים בביקורו, הראשון של אפיפיור כלשהו בעיראק, שאומרת כי אסור לשנוא, להרוג או לפתוח במלחמה בשם אלוהים.

האפיפיור פרנציסקוס בביקור בעיר מוסול, עיראק, 7 במרץ 2021. רויטרס
השחיתות הפוליטית מונעת את שיקום העיר. איש ביטחון לצד ילדים במוסול, היום/רויטרס
האפיפיור פרנציסקוס בביקור בעיר מוסול, עיראק, 7 במרץ 2021. רויטרס
"מקומות תפילה עתיקים נהרסו ואלפים נעקרו מבתיהם או נהרגו". האפיפיור, היום/רויטרס

מסעו של האפיפיור בעיראק הוא הראשון שלו בעולם מאז תחילת מגיפת הקורונה בשנה שעברה. עם הגעתו למדינה ביום שישי, קרא פרנציסקוס "לשים סוף לאלימות ולהקצנה", והבהיר כי הקהילות הנוצריות ההולכות ומצטמצמות במדינה חייבות לקבל מעמד בולט יותר בעיראק, לצד מתן זכויות מלאות וחירויות.

ביקורו יימשך גם מחר, כשעל חלקים נרחבים במדינה הוטל עוצר. כעשרת אלפים אנשי ביטחון נפרסו בעיראק במהלך הימים האחרונים אחרי התדרדרות במצב הביטחוני בחודשים האחרונים.

אתמול הוא נפגש עם האייתוללה עלי סיסתאני, מנהיג השיעים בעיראק. המפגש נערך בביתו של סיסתאני בעיר הקודש נג'ף, ובסיומו נמסר מטעם הוותיקן כי האפיפיור מודה לו על כך ש"הרים את קולו והגן על החלשים והנרדפים ביותר, ובכך אישר את קדושת החיים ואת חשיבות אחדותו של העם העיראקי".

לאחר הביקור בנג'ף המשיך פרנציסקוס לעיר נאסריה, שם הוא אירח תפילה משותפת עם אנשי דת באזור הנחשב למקום לידתו של אברהם. בהמשך, ערך מיסה ציבורית בקתדרלת "סנט ג'וזף" בבירה בגדאד.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully