וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

להשיג 1.9 טריליון דולר היה החלק הקל: הקרבות הבאים של ביידן בקונגרס

12.3.2021 / 16:00

חבילת הסיוע עברה ללא תמיכה ולו של רפובליקני אחד, אך חוקים נוספים שרוצים לקדם הדמוקרטים, כמו הרחבת זכות ההצבעה והשקעה אדירה בתשתיות, יהיו משימה סבוכה בהרבה. בין הצעדים הנשקלים - ביטול הפיליבאסטר בסנאט. "נמאס מבית הקברות לחקיקה"

בווידאו: ביידן מעריך שביולי ארה"ב תחזור לשיגרה/צילום: רויטרס, עריכה: אסף דרורי

למרות הקושי שבו נתקלו הדמוקרטים בקונגרס, העברת חבילת חילוץ הקורונה בסך 1.9 טריליון דולר הייתה החלק הקל. עכשיו, הם יבצרו עמדות כדי לקדם חלקים נוספים באג'נדה של הנשיא, מול מה שהיה עד כה חומת התנגדות רפובליקנית בקונגרס המפולג במיוחד. זאת עומדת להיות משימה קשה.

חוקים פופולריים כמו הרחבת זכויות ההצבעה, העלאת משכורת המינימום ל-15 דולר לשעה ופיתוח חבילת התשתיות "לבנות מחדש טוב יותר" של ביידן נמצאים על השולחן במהלך חודשי האביב והקיץ הקרובים. עם זאת, בניגוד להעברה המהירה יחסית של "תכנית החילוץ האמריקנית", תוך 50 יום מהשבעתו של ביידן, צפויים לעבור חודשים רבים עד שהחוקים האחרים יגיעו לשולחן העבודה בחדר הסגלגל.

הדמוקרטים אפילו שוקלים לשנות את חוקי הפיליבאסטר ההיסטוריים כדי להתגבר על ההתנגדות הרפובליקנית ולהאיץ את העברת החקיקה. "ייקח זמן לחבר את כל חלקי הפאזל", אמרה הסנאטורית דבי סטבנאו, חברת הנהגת המפלגה הדמוקרטית.

החתימה של ביידן על חבילת התמריצים ביום חמישי היא ציון דרך עבור ממשלו ועבור הדמוקרטים, השולטים לראשונה זה עשור בבית הלבן, בבית הנבחרים ובסנאט גם יחד.

נשיא ארה"ב ג'ו ביידן נושא נאום בבית הלבן לציון שנה למגיפת הקורונה, 12 במרץ 2021. AP
הישג חקיקתי ראשון אחרי 50 יום בתפקיד. ביידן בנאום על המאבק בקורונה, אתמול/AP

הן בכירי המפלגה והן המחוקקים הזוטרים שלה נלהבים לראות מה הם יכולים להשיג כשהם מאוחדים בחזית אחת מול ההתנגדות הרפובליקנית לאג'נדה של ביידן. עם זאת, השבועות והחודשים הקרובים יהיו מאתגרים יותר מבחינה פוליטית. האגף המתון במפלגה לוחץ על המחוקקים לנסות חזק יותר לזכות בתמיכה רפובליקנית, במיוחד סביב חוק התשתיות, הכולל השקעה של טריליוני דולרים בכבישים, בגשרים, בנמלים ובקווי תקשורת. החוק אף עשוי להיות שמן יותר מחבילת תמריצי הקורונה.

במקביל, האגף הפרוגרסיבי במפלגה נחוש שלא לבזבז זמן ולנקוט צעדיהם דרמטיים יותר, כמו שינוי במקרה הצורך את רף 60 הקולות הדרוש לפי חוקי הפיליבאסטר. כך תנוטרל יכולתם של הסנאטורים הרפובליקנים לעכב את קידום המדיניות של הנשיא.

מנהיג הרוב הדמוקרטי בסנאט, צ'אק שומר, אמר כי כל האפשרויות פתוחות. "אנחנו זקוקים לחוקים נועזים וגדולים, כמו זה שהעברנו עכשיו", אמר השבוע שומר. הוא הבטיח "לעשות כל שאנחנו יכולים" כדי להשלים את החקיקה. הוא הזהיר כי אם הרפובליקנים לא יצטרפו אליהם, "הקונגרס שלנו יתאחד ויגבש את הצעדים הבאים".

הקרבות הבאים

המבחן הגדול הבא יגיע במהרה, אפיל עוד לפני גיבושו הסופי של חוק התשתיות. בית הנבחרים מעביר במהירות לסנאט סדרת חוקים שבהם תומכים אמריקנים רבים - הרחבת זכויות ההצבעה, העלאת משכורת המינימום הפדרלית ל-15 דולר והרחבת בדיקות הרקע עבור מי שרוכש כלי נשק.

הדמוקרטים ישתמשו בסדרת החוקים הללו כדי לבחון את הלך הרוח הרפובליקני. אם הרפובליקנים בסנאט יתחילו לחסום את החקיקה, הדמוקרטים ערוכים לכפות עליהם ימים ולילות ארוכים של פיליבאסטרים דרמטיים, כמו בסרט "מר סמית' הולך לוושינגטון".

הסנאטור ג'ו מאנצ'ין אמר כי הוא שוקל לאלץ את הרפובליקנים לעמוד ולהציג את טיעוניהם במהלך מה שמכונה "פיליבאסטר מדבר" - כדי להרגיש כאב מסוים, לדבריו, אם הם רוצים לסכל חוק כלשהו. עם זאת מאנצ'ין, ממערב וירג'יניה, הוא אחד מהדמוקרטים הבולטים ביותר המתנגדים לביטולו הגורף של הפיליבאסטר, והוא לא לבד.

בעוד שנדרשים 60 קולות להתגבר על פיליבאסטר, רף גבוה בסנאט החצוי המצריך תמיכה של לפחות עשרה רפובליקנים, מספיקים 50 קולות כדי לשנות את חוקי הסנאט. בשלב זה, עשרה סנאטורים דמוקרטים נוספים מהססים לבטל את הכלי הזה.

דוכן של הנהגת המפלגה הדמוקרטית בגבעת הקפיטול לקראת חתימה על חבילת תמריצי הקורונה, 10 במרץ 2021. AP
המבחן הגדול הבא יגיע במהרה. דוכן של המפלגה הדמוקרטית בגבעת הקפיטול/AP

הפיליבאסטר מעניק למפלגה שבאופוזיציה יכולת רבה לשבש את סדר היום של המפלגה המחזיקה ברוב. הדמוקרטים עשו זאת בעצמם פעמים רבות כשהיו במיעוט. עם זאת, מתנגדי הכלי אמרו כי הוא נוצל לרעה במרוצת השנים, במיוחד ככלי מאמצע המאה שעברה לעיכוב העברת חוקים למען זכויות אזרח והם מכנים זאת אמצעי גזעני מבחינה היסטורית המעניק למיעוט כוח רב מדי על הרוב.

"יש דרכים רבות שאנחנו יכולים לבחון בחודשים הבאים", אמר הסנאטור הדמוקרטי כריס מרפי.

החוקים שבית הנבחרים עומד לשלוח לסנאט הם כאלו שנתקעו במושב הקודם על ידי מנהיג הרוב דאז, הסנאטור מיץ' מקונל הרפובליקני שכונה "מלאך המוות" על שהפך את הסנאט ל"בית קברות" לחוקים דמוקרטיים.

בתקופה הקרובה, חלק מהרפובליקנים צפויים לנצל בשמחה את ההזדמנות לשאת נאומים ממושכים בסנאט נגד החוקים שהם מתנגדים להם, כפי שעשה בעבר הסנאטור טד קרוז כשהקריא ספר של ד"ר סוס לבנותיו הצעירות שצפו בו בטלוויזיה בבית המשפחה. מחוקקים רבים מנצלים את המאמצים הללו לטובת איסוף תרומות.

"אם בסנאט המחולק 50-50 אנחנו תקועים עם חקיקה בסיסית בגלל הפיליבאסטר, זאת רק תזכורת לכך שהגישה של מקונל לבית קברות לחקיקה תמשיך לשלוט", אמר הסנאטור דיק דרבין, מצליף הסיעה. "אני חושב שלחברים נמאס מזה", אמר לכתבים בקפיטול.

הסנאטור הרפובליקני מיץ' מקונל בסנאט, 11 במרץ 2021. AP
כונה "מלאך המוות". מקונל/AP

תוצאות הדיון הזה יכריעו כיצד ייראה הקרב הגדול הבא של ביידן, חוק התשתיות הגדול, שכבר מתקדם בשימועים ציבוריים ובשיחות פרטיות בקונגרס ומחוצה לו. בנוסף אליו, חקיקה עתידית נוספת צפויה לעסוק באנרגיה ירוקה ובהגירה ובהפיכת חלקים מחבילת תמריצי הקורונה לקבועים, כמו נקודות זיכוי מס לילדים.

אף שהשקעה בתשתיות הצליחה באופן היסטורי לזכות בתמיכת חברי קונגרס משתי המפלגות, הרוצים לספק למצביעים שלהם תוצאות בשטח, האפשרות שהחבילה העתידית שמנסחים הדמוקרטים תכלול סוגיות הנוגעו לשינויי האקלים וההגירה צפוי להרחיק את הרפובליקנים. מקונל הזהיר את הדמוקרטים מאסטרטגיית הפעולה החד-צדדית.

לאור הספקות לגבי השגת תמיכה רפובליקנית, יש תמיכה הולכת וגדלה בקרב סנאטורים דמוקרטים לבטל את הפיליבאסטר אם הוא ינוצל כדי לתקוע את החוקים של ממשל ביידן.

"אם מקונל ימשיך להפריע להכול, ואם הוא רוצה להשתמש ברף 60 הקולות כדי לעכב כל מה שהנשיא ביידן רוצה לעשות וכל מה שהדמוקרטים רוצים לעשות, זה יהיה ברור שהדמוקרטים יצטרכו להיפטר מהפיליבאסטר", אמרה הסנאטורית מאזי הירונו. "אנחנו אולי עוד לא שם", אמרה הסנאטורית מהוואי, שעברה לצד מי שתומך בביטול הפיליבאסטר. "אבל אני כן".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully