וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

90% מהמתים מקורונה בחודש האחרון לא השלימו את תהליך החיסון

11.3.2021 / 6:30

מנתוני משרד הבריאות עולה כי 838 מקרי המוות שנרשמו לאחרונה מהנגיף היו בקרב אלה שלא התחסנו, או שלא הגיעו לשבוע אחרי המנה השנייה. מרבית המתים הם גברים, וממוצע גיל המוות ירד ל-75. "הקורונה עדיין כאן, ככל שיהיו יותר מחוסנים - נראה את אפקט חסינות העדר"

בווידאו: אלרעי פרייס: צריך להסתכל אחרת על המגפה/צילום: לע"מ, עריכה: אסף דרורי

מניין המתים מנגיף הקורונה בישראל יגיע בימים הקרובים ל-6,000 מתים, זאת לאחר שכחמישה מיליון ישראלים כבר חוסנו ו-3.5 מיליון סיימו את תהליך החיסון וזכאים לתו ירוק. על פי נתוני משרד הבריאות שהגיעו לידי וואלה!, מתוך 929 מתים בחודש האחרון, יותר מ-90% (838 חולים) לא השלימו את תהליך החיסון ופחות מ-10% היו כשבוע לאחר המנה השנייה.

ב-4 בפברואר מניין המתים מקורונה הגיע ל-5,000, כשבתקופה זו היו רק שני מיליון מחוסנים שהתחסנו באופן מלא. גיל החולים הקשים ירד מאז לגילאי הביניים שבין 60-40, אולם ממוצע גיל המתים ירד רק במעט, מ-78 ל-75. גם הגיל החציוני של המתים ירד מ-81 ל-78.

מחלקת קורונה בבית החולים שיבא בתל השומר, 8 בפברואר 2021. רויטרס
רוב המתים האחרונים מהנגיף לא התחסנו. מחלקת קורונה בבית חולים שיבא בתל השומר/רויטרס

על פי נתוני משרד הבריאות, מתוך 929 המתים האחרונים, 582 לא התחסנו ו-211 היו אחרי המנה הראשונה. לאחר מתן המנה השנייה מספר המתים ירד ל-45. שבוע לאחר המנה השנייה ולאחר שהסתיים התהליך, עלה המספר ל-91 מתים.

עוד עולה מהנתונים כי גברים נפגעו מהקורונה יותר מנשים. מתוך 929 המתים, 500 הם גברים ו-429 הן נשים. מהנתונים עולה כי גברים נדבקים יותר מנשים בכל קבוצות הגיל, וכי גם לפני מבצע החיסונים מתו מהנגיף יותר גברים מנשים. עם זאת, נשים בכל הגילאים דיווחו על תופעות לוואי רבות יותר מהחיסון מגברים.

במשרד הבריאות קובעים כי החיסון משנה את הדינמיקה של המחלה - גילאי החולים יורדים, אבל גילאי המתים נותרו כמעט זהים. הווירוס עצמו לא השתנה, ועדיין פוגע באוכלוסיות בסיכון ובקשישים. במשרד חוששים שהמחלה תהפוך להיות מחלה של ילדים כי לא ניתן לחסן אותם כרגע.

מתחם חיסוני קורונה של קופת חולים כללית, פתח תקווה, 17 בינואר 2021. ראובן קסטרו
"יש לנו אוכלוסייה של 3.5 מיליון שיכולים להידבק, זה אומר שהקורונה עדיין כאן". מתחסן בפתח תקווה/ראובן קסטרו

"האפידמיולוגיה של הקורונה השתנתה, לא בגלל הווירוס, אלא בגלל החיסונים", מסביר ד"ר ארז גרטי ממכון דוידסון לחינוך מדעי. "נותר לנו לחסן מיליון איש בוגרים, בתוספת 2.5 מיליון ילדים שעדיין לא יכולים להתחסן - יש לנו אוכלוסייה של 3.5 מיליון שיכולים להידבק, זה אומר שהקורונה עדיין כאן. ככל שנקטין את המספר הזה ויותר מהם יהיו מחוסנים, כך נראה את אפקט חיסון העדר". לדבריו, "חיסון העדר הוא משהו הדרגתי, כשיש לווירוס פחות איפה לקנן ההדבקה הולכת ויורדת".

גרטי מסרב לקבוע מתי והאם נגיע ל-7,000 מתים. לדבריו, "הקורונה לימדה אותנו שיעור בצניעות, היא עדיין מחלה חדשה שאנחנו מכירים רק קצת יותר משנה. אני לא יכול להגיד אם חמישה מיליון מחוסנים זה מספיק, כנראה נגלה בדרך הקשה. המודלים נכונים לשעתם ולאחר מכן לעיתים צריך לעדכן אותם בהתאם לנתונים. חמישה מיליון מחוסנים הייתה פנטזיה לפני כמה חודשים, אבל זה לא מספיק כדי להיות נקיים לגמרי - זה אולי מספיק כדי לחיות לצד המחלה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully