וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הפרלמנט בלוב אישר הקמת ממשלת אחדות אחרי שנים של פילוג

אחרי עשור של כאוס ואלימות במדינה הצפון אפריקנית, הצביעו המחוקקים בעד הקמת ממשלת אחדות זמנית עד הבחירות בדצמבר. עם זאת, היא כבר ספגה ביקורת ממתנגדיה בעקבות טענות לשחיתות והתערבות חיצונית. רה"מ דביבה: "זה ברור שהלובים הם אחד, אסור שהמלחמה תחזור"

נשיא צרפת: טורקיה משחקת משחק מסוכן בלוב/צילום: רויטרס, עריכה: ירדנה עבודי-פוקס

הפרלמנט של לוב, שהיה מפולג במשך שנים ארוכות, אישר היום (רביעי) את הקמתה של ממשלת אחדות זמנית, שאמורה לאחד את המדינה אחרי עשור של כאוס ואלימות, עד קיום בחירות בדצמבר במסגרת תכנית שלום בתיווך האו"ם.

132 מחוקקים הצביעו בעד אישור הממשלה בהנהגת עבד אל-חמיד דביבה, מול שני מתנגדים בלבד. ההצבעה של הפרלמנט התקיימה בעיר סירת, והקמת הממשלה החדשה היא ההזדמנות הגדולה ביותר בשנים האחרונות לסיום הסכסוך במדינה הצפון אפריקנית.

"אחרי ההצבעה הזאת, זה ברור שהלובים הם אחד", אמר דביבה בפני הפרלמנט. "אסור שהמלחמה תחזור. אנחנו לא יכולים להרוג אחד את השני יותר". עם זאת, הממשלה החדשה ניצבת בפני אתגרים מרובים והיא כבר ספגה ביקורת בעקבות טענות לשחיתות והתערבות חיצונית. אלו הרוצים בכישלונה עשויים להשתמש בטענות הללו כדי להתכחש ללגיטימיות של הממשלה החדשה.

ראש ממשלת לוב דביבה. AP
"אסור להרוג יותר אחד את השני". ראש ממשלת האחדות דביבה, אתמול/AP

בנוסף לכך, בשטח, רחובות הערים, העסקים ומוסדות המדינה נותרו בצלן של ערב-רב של מיליציות חמושות ובצל הפיצול בין שני ממשלים יריבים. במקביל, מעצמות זרות התומכות בצדדים השונים שמרו על נכסיהן הצבאיים. שינוי החוקה וקיום בחירות חופשיות השנה יהיו אתגר עצום, אולם כל הצדדים התחייבו באופן רשמי לעשות זאת.

"אם נצא מזה עם ממשלה אחת ומוסדות אחידים אז אנחנו כבר במקום טוב בהרבה ממה שהיינו בחמש השנים האחרונות", אמר טארק מגריסי מהמועצה האירופית ליחסי חוץ.

סירת, עיר החוף שבה התקיים הדיון היום, הפכה לקו חלוקת הכוח בין ממשלת ההסכמה הלאומית היושבת בטריפולי לבין הצבא הלובי הלאומי בהנהגת הגנרל חליפה חפתר. הממשלה בטריפולי הדפה את חפתר בשנה שעברה מהבירה טריפולי, ושני הממשלים היריבים בירכו על ההצבעה ואמרו כי הם מוכנים להעביר את השלטון לממשלה החדשה.

יו"ר הפרלמנט של מזרח, עקילה סאלח, אמר כי הממשלה החדשה תושבע עוד בשבוע הבא. "זהו יום היסטורי". זה היה המושב המלא הראשון של הפרלמנט מאז פיצולו בין פלגים מהמזרח והמערב זמן קצר אחרי הבחירות ב-2014, שלוש שנים אחרי הפלתו של הרודן מועמר קדאפי. הפסקת האש שנחתמה בסתיו מחזיקה מעמד, אך הכבישים הראשיים העוברים בחזית מסירת למיסרתה נותרו סגורים, והמחוקקים שהגיעו ממערב המדינה נאלצו לטוס מטריפולי.

תושבים בלוב צופים בהצבעה על כינון ממשלת האחדות. רויטרס
תושבים צופים בהצבעת הפרלמנט בבית קפה בלוב, אתמול/רויטרס

שכירי החרב הרוסים מקבוצת ואגנר, שנשלחו ללוב כדי לסייע לחפתר ומואשמים בפיזור מוקשים באזורים אזרחיים שמהם נסוגו בשנה שעברה, נותרו מחופרים סביב סירת ואזורים אחרים במדינה. חפתר נהנה גם מתמיכתן של איחוד האמירויות הערביות ושל מצרים השכנה, בעוד שטורקיה תמכה בממשלה בטירופלי. ראש הממשלה החדש אמר אתמול כי יש לכבד את ההסכמים הכלכליים שנחתמו בין הממשל בטריפולי לבין טורקיה.

מבקרי התהליך אמרו כי מדובר בסך הכול בארגון מחדש של סבך הבריתות והיריבויות בקרב מקבלי ההחלטות השולטים בלוב בשנים האחרונות, מבלי לפגוע ביכולת שלהם לבזוז את נכסי המדינה או לסכל הסדרים שאינם מוצאים חן בעיניהם. הם אף זועמים על כך שהטענות לשחיתות בבחירתו של דביבה לא נידונו באופן רשמי. הוא נבחר על ידי 75 חברים בפורום שכינס האו"ם ונפגש בתוניס ובז'נבה כדי לבחור בהנהגה הזמנית. חלק מהנציגים סיפרו כי לעמיתיהם הוצע שוחד כספי.

שיירת ראש הממשלה של לוב דביבה. רויטרס
שיירת ראש הממשלה דביבה בלוב, אתמול/רויטרס

דביבה, יחד עם שלושה חברים במועצה נשיאותית שנבחרה אף היא בז'נבה, הבטיחו שלא יתמודדו בבחירות הקרובות. הממשלה החדשה תמנה 33 שרים ושני סגני שרי ממשלה, והיא תייצג את הקבוצות השונות במדינה.

למרות הספקות, אתמול נרשמה עדות ממשית להתקרבות בין הצדדים, עם טיסה אזרחית ראשונה בין בנגאזי למיסרתה זה כמעט שש שנים. "זה טוב שיש ממשלה אחת, אבל חשוב יותר שהיא תמלא את ההסכם ותביא את המדינה לבחירות", אמר חאלד אל-עג'ילי, איש עסקים בן 42, מבית קפה בטריפולי.

האו"ם, ארצות הברית ומדינות ערביות בירכו את לוב אחרי ההצבעה. "ברכות על כינון ממשלת האחדות הזמנית לקראת הבחירות בדצמבר", צייץ שגריר ארצות הברית בלוב ריצ'רד נורלנד.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully