וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הינשוף של הקנאביס: המשטרה תחל בבדיקות אקראיות לנהיגה בהשפעת סמים

עודכן לאחרונה: 10.3.2021 / 8:28

ערכה חדשה תאפשר לשוטרים לדרוש מנהגים באופן ספונטני למסור דגימת רוק לגילוי שימוש בסמים. בעזרת הבדיקה - בתוך דקות מתקבלות תוצאות לצריכת סוגים שונים של סמים, אך במשטרה לא ציינו את טווח השימוש האסור לפני נהיגה

בווידאו: מערכת בדיקת שימוש בקנאביס של המשטרה/צילום: דוברות המשטרה, עריכה: אסף דרורי

המשטרה תתחיל בבדיקת רוק לנהגים לאיתור נהיגה תחת השפעת סמים - כך נודע היום (רביעי) לוואלה!. המהלך יצא לפועל לאחר חקיקה בכנסת, ויאפשר לשוטרים לדרוש מנהגים באופן ספונטני למסור דגימת רוק לגילוי שימוש בסמים, גם אם לא עלה חשד שהשתמשתם בסמים.

השבוע זכתה במכרז של המשטרה הערכה של חברת "Securetec" באמצעות היבואן "דולפין מדיקל". בין הסמים שהערכה יכולה לגלות נמצאים הקנאביס, קוקאין, אקסטזי, הרואין ומורפיום. ערכת הבדיקה שתיכנס לשימוש בתקופה הקרובה, מאפשרת קבלת תוצאות בדיקה בשטח תוך עשר דקות ובמהימנות גבוהה של כ-95%.

המכשיר לבדיקת קנאביס לנהגים. דוברות משטרת ישראל
המכשיר לבדיקת קנאביס לנהגים/דוברות משטרת ישראל

"השימוש בבדיקת רוק מתבסס על מחקרים רבים וניסיון בינלאומי וזאת באמצעות יתרונה העיקרי של הבדיקה באיתור חומר פעיל בנהגים שצרכו סמים. הערכה לגילוי סמים ברוק, בדומה לנשיפון, משמשת לקבלת אינדיקציה ראשונית ואינה ראייה משפטית ולכן נהג שימצא חיובי בערכה יידרש לבצע בדיקות נוספות כמפורט בחוק," אמר סנ"צ עמית ליפשיץ, מ"מ ראש מחלקת פיתוח אמצעים טכנולוגיים של המשטרה.

"אנחנו עובדים על הפרויקט הזה שנים", סיפר סנ"צ ליפשיץ. "הבדיקה לא חודרנית, היא נעשית באמצעות דגימת רוק שנלקחת מהלשון בצורה פשוטה. אם הבדיקה לא תבוצע בשטח אופן תקין, לדוגמה, לא ידגם מספיק רוק, אז יופיעו שלושה פסים שפירושם שהבדיקה לא נעשתה באופן תקין ויש לבצע אותה שוב. תוצאות הבדיקה יופיעו כפי שאנחנו מכירים מבדיקת ההיריון. בהופעה של פס על הבדיקה מתקבלת תוצאה חיובית שמשמעותה שברוק של האדם שנדגם, התגלה כי נהג תחת השפעת סמים".

סנ"צ ליפשיץ תיאר את הדרישות המחמירות מהיצרן. "דרשנו במכרז לקבל תיעוד של הניסויים שבוצעו בערכה במעבדה בלתי תלויה. אחד הספקים שניגש למכרז נפסל, לאחר שלא הציג תיעוד של ניסויים שנעשו במעבדה בלתי תלויה. אנחנו נכנסים למהלך הזה בצורה זהירה ומדודה. אנחנו נתחיל בפיילוט ונבחן את ההשלכות של זה", הבהיר סנ"צ ליפשיץ.

מ"מ ראש מחלקת פיתוח אמצעים טכנולוגיים של משטרת ישראל (מפא"ט). דוברות משטרת ישראל
"עובדים על הפרויקט הזה שנים". סנ"צ עמית ליפשיץ/דוברות משטרת ישראל

בשלב הזה לא מדובר בנהגים בעלי רישיון של משרד הבריאות לקנאביס רפואי, במשטרה צפויים להציג את מדיניות האכיפה בנושא בהמשך. במשטרה לא מציינים את טווח השימוש האסור לפני נהיגה ואומרים שזה משתנה מאדם לאדם. כלומר ייתכן שגם לאחר יממה של עישון קנאביס הדבר יעלה בבדיקה. נהג שימצא שנהג תחת השפעת סמים יצטרך לבצע בדיקת שתן או דם בתחנת משטרה. נהג שיוכח שנהג תחת השפעת סמים צפוי לכתב אישום ושלילת רישיון נהיגה.

פעילות פיתוח הערכה והתאמתה לצרכי המשטרה התנהלה בהובלת סנ"צ ליפשיץ, קצין כימיה וחומרים - רפ"ק צ'אד ליבנר ושותפים רבים באגף התנועה מרו"מ יועמ"ש אג"ת והמעבדה לטוקסיקולוגיה ופרמקולוגיה קלינית בבי"ח שיבא בתל השומר ומשרד המדען במשרד לביטחון הפנים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully