וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

החברה להגנת הטבע: הגשר שנבנה מעל נחל האסי חרג מההיתרים, ויש להרוס אותו

עודכן לאחרונה: 10.3.2021 / 18:47

החברה טוענת כי קיבוץ ניר דוד הקים את הגשר בעזרת היתר בנייה שניתן שלא כדין, ולטענתה הוא "דורס ברגל גסה משאב טבע", ופוגע ברצף האקולוגי של הנחל, במעבר בעלי החיים ובגישה החופשית של הציבור לנחל. הקיבוץ: "הגשר תוכנן על ידי בעלי מקצוע וקיבל את כל ההיתרים"

הגשר על נחל האסי. אריב אושרוב, אתר רשמי
בחברה להגנת הטבע טוענים שנבנה שלא כדין. הגשר על נחל האסי/אתר רשמי, אריב אושרוב

בחברה להגנת הטבע דורשים "להרוס גשר שקיבוץ ניר דוד בנה לאחרונה מעל נחל האסי". היועץ המשפטי של החברה, עו"ד אסף בן לוי, העביר לוועדה המקומית לתכנון ובנייה בצפון ערר על היתר הבנייה שניתן לצורך בניית הגשר, ובו הוא טוען כי ההיתר ניתן שלא כדין - ולכן יש להורות על הריסת הגשר שנבנה מכוח ההיתר הבלתי חוקי, כדבריו.

הטענה המרכזית של החברה להגנת הטבע נגד האישור, שניתן על ידי הוועדה המקומית לתכנון ובנייה עמק המעיינות, היא כי הגשר פוגע ברצף האקולוגי של הנחל ובמעבר בעלי החיים והאנשים, זאת בניגוד מוחלט לתכנית החלה על השטח. בניית הגשר הושלמה בחודש אוקטובר האחרון ולכן החברה להגנת הטבע דורשת כי הגשר ייהרס ומצב הנחל יוחזר לקדמותו.

זה כעשור מתנהל מאבק ציבורי נוכח דרישה לאפשר כניסה חופשית לנחל, שחלקו עובר בתוך קיבוץ ניר דוד. בשנה האחרונה המאבק התגבר, והדבר מתברר כעת בבית המשפט המחוזי בחיפה. בניית הגשר אינה נכללת באותו הליך, אך מהווה נדבך נוסף בקונפליקט.

הגשר על נחל האסי. רותם לב שפירו, אתר רשמי
"מונע את האפשרות של מעבר אנשים ובעלי חיים מתחתיו, ופוגע ברצף האקולוגי". הגשר על האסי/אתר רשמי, רותם לב שפירו

בחברה להגנת הטבע מציגים את התכנית כפי שפורסמה לאישור ובה נטען כי הגשר, שהוקם נוכח צרכי הקיבוץ שגדל עם השנים, לא יפגע ברצף האקולוגי ובמעבר התחתון, הן לנחל והן לבעלי חיים ואנשים. הם מפנים גם לנספח הסביבתי של התכנית ובו נקבע כי הנחל החוצה את שטח הקיבוץ מהווה אלמנט נופי דומיננטי, וכי יש לשמר ולשקם את רצועת הנחל, לממש את הפוטנציאל הנופי שלו ולטפח את ערכי הטבע והנוף של הנחל וגדותיו.

אלא שלתדהמתם, מה שנבנה בפועל הוא "גשר עצום ממדים אשר משמש למעשה לא רק כגשר אלא גם כסכר החוסם את המעבר התחתון, מונע את האפשרות של מעבר אנשים ובעלי חיים מתחתיו, ופוגע ברצף האקולוגי", כפי שנכתב בערר שהגישה החברה להגנת הטבע.

עוד בוואלה!

החקלאות נעלמה, והעשירים משתלטים על הכנרת: "הופכים חלקות לחופים פרטיים"

לכתבה המלאה

בחברה מדגישים כי "נחל האסי הוא בית גידול איכותי לדגים ועשוי לשמש גם כבית גידול ללוטרה, חיה שנמצאת בסכנת הכחדה חמורה בישראל. חסימת המעבר בין צידי הגשר לדגים עלולה לפגוע בסיכויי השימור של הלוטרה ובניסיונות לאושש את אוכלוסייתה הקטנה ממילא, מאחר שהלוטרות ייאלצו לעבור בין צידי הגשר דרך הגשר וצפויות לסכנת דריסה".

בערר מודגש גם כי האופן שבו נבנה הגשר סותר את חוק המים, בשל העובדה כי "חסימת המעבר בין שני צידי הגשר לבני אדם לא רק סותרת את התכנית אלא גם פוגעת באפשרות של מעבר חופשי לבני אדם בנחל המהווה קניין ציבורי".

פתיחת חלק מנחל האסי לציבור, 12 באוגוסט 2020. שלומי גבאי
עימות שהתגבר בשנה האחרונה. נחל האסי/שלומי גבאי

בחברה להגנת הטבע יוצאים גם נגד עיצוב הגשר, כשלטענתם "הבנייה שלו כפי שנעשתה מתערבת במאפייני הזרימה של הנחל ובמבנה הפיזי של גדותיו באופן דרסטי, שבהכרח תהיה לו השפעה סביבתית, יוצרת מפגע נופי משמעותי, ופוגעת גם בעקרון שלטון החוק, כאשר בנייה מסיבית דורסת ברגל גסה משאב טבע כה ייחודי ונדיר בנוף ארצנו, בניגוד גמור להוראות התכנית". בהקשר זה הם מציינים כי למיטב ידיעתם הגשר לא עוצב על ידי אדריכל נוף, ובעיצובו לא נלקחה בחשבון התייחסות עיצובית כלל, ובפרט לא לחזית התחתונה של הגשר.

לאחרונה, קיבוץ ניר דוד הסיר את רשת שהותקנה במעבר המים שבתחתית הגשר. מהקיבוץ נמסר כי "הגשר תוכנן על ידי בעלי מקצוע וקיבל את כל ההיתרים והאישורים הדרושים לבנייתו. טרם קבלנו את הערר ואחרי שיגיע לידינו ונלמד אותו, נתייחס".

מהוועדה המקומית לתכנון ובנייה - עמק המעינות נמסר כי לא התקבל עד לרגע זה כל ערר. "אם וכאשר יתקבל, נבחן את הדברים", הוסיפו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully