וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תחזית האוצר: האבטלה צפויה לרדת ל-6.5% עד סוף השנה

עודכן לאחרונה: 8.3.2021 / 20:24

המשרד צופה ירידה משמעותית בשיעור מחוסרי העבודה מה-18.2% הנוכחיים, בהנחה שלא יהיו סגרים נוספים. לפי הנתונים המעודכנים, הגירעון יירד ל-8.8% בעקבות הקטנת הוצאות הממשלה וגידול בהכנסות הצפויות, בעוד תחזית הצמיחה היא 4.9%

בווידאו: דוח המבקר על הטיפול במובטלים והמענקים לעצמאים במשבר הקורונה/צילום: משרד מבקר המדינה

שיעור המובטלים ירד בשליש ל-6.5% עד סוף השנה הנוכחית, אם לא יהיו סגרים נוספים - כך עולה היום (שני) מתחזיות משרד האוצר המעודכנות לשנת 2021. לצד התרחיש המרכזי, המשרד ציין תרחיש פסימי לפיו יהיו 9.5% מובטלים, גם זאת ירידה משמעותית לעומת 18.2% בחודש שעבר. עם זאת, בשתיהן המספרים לא יחזרו לאלה של טרום הקורונה, בסוף 2019, אז היו 3.9% מחוסרי עבודה בלבד.

לצד זאת, המשרד הציג את תוכנית התקציב הרב שנתית לשנים 2022-2024 - הנומרטור. בכל שנות התכנית הגירעון החזוי יורד לעומת התחזיות הקודמות. בשנה הקרובה יהיה 8.8% מהתוצר, בעוד רק אתמול פורסם כי הגירעון הסתכם ב-12 החודשים האחרונים ל-12.4%.

התחזיות האופטימיות של האוצר נובעות בעיקר מעדכון תחזית הצמיחה לשנת 2020, שעמדה בנומרטור הקודם על ירידה של 5.5%, ובפועל הסתכמה ב-2.4% בלבד. לפי העדכון האחרון, תחזית הצמיחה ל-2021 היא 4.9% בתרחיש המרכזי, ו-2.8% בתרחיש של החמרה בתחלואה.

לשכת התעסוקה, ירושלים. יוסי זמיר, פלאש 90, אתר רשמי
שינוי חיובי בתחזיות. לשכת התעסוקה בירושלים/אתר רשמי, יוסי זמיר, פלאש 90

השיפור בנתון הגירעון בא בעקבות הקטנת ההוצאות הממשלה ומהגידול בהכנסות הצפויות. גורמים באוצר מסבירים כי צד ההוצאות הושפע באופן חיובי משני גורמים מרכזיים: ההנחה כי תכנית התמריצים תסתיים באמצע השנה ומעצם העדכון של תחזית הגירעון, מה שגורם לקיטון בהוצאות הריבית על החוב.

כמו כן, העובדה שלא אושר תקציב לשנים 2020 ו-2021 מעכבת את ביצוע תכניות הממשלה ומוריד את תחזית ההוצאות שלה. כלומר, עיכוב בביצוע של פרויקטים שונים בעקבות אי-אישור תקציב המדינה מוריד את הוצאות הממשלה החזויות ובכך גם משפיע על הקטנת הגירעון.

סך הגירעון העודף ממה שהותר בחוק לפני הקורונה יסתכם לפי תחזיות האוצר בסך של 39.5 מיליארד שקל בשנת 2021, ואילו הממשלה הבאה, שתרצה להגיע ליעד הגירעון שהוגדר לפני הקורונה, תיאלץ להטיל קיצוצים ומסים שישלימו את הסכום הזה.

לפי התחזיות, הגירעון הצפוי בשנת 2024 יורד לרמה של 2.7% מהתוצר. עם זאת, מדובר בתחזית שמבוססת רק על החלטות הממשלה שכבר אושרו, ויש להניח שעד אז יתקבלו החלטות שונות אשר יגדילו את ההתחייבויות של הממשלה ואת הגירעון.

בר הספוטניק, תל אביב 7 ברמץ 2021. אתר רשמי, מערכת וואלה!
ירידה במובטלים, אך לא תרחיש אופטימי. בר בתל אביב, אתמול/מערכת וואלה!, אתר רשמי

למרות העדכון כלפי מעלה, יחס החוב-תוצר לא מתחיל לרדת לאורך כל שנות התחזית ויישאר על 78% בסוף שנת 2024, נתון שמעורר דאגה בקרב גורמים במשרד האוצר.

בהשוואה בינלאומית, המצב של ישראל פחות טוב מהממוצע של ה-OECD בכל הקשור לצריכה הפרטית. לעומת זאת, כשמסתכלים על רכיב הייצוא, ישראל נמצאת במקום השלישי בקרב המדינות המפותחות בעולם, שמרביתן חוו ירידה משמעותית בתחום.

"בכל הקשור לייצוא מצב ישראל טוב מאוד בהשוואה למדינות מפותחות אחרות. כאן מדובר במבנה המשק הישראלי, בו רכיב הייטק מהווה נתח משמעותי", הסבירו גורמים באוצר.

פתיחת חנויות בקניון איילון לאחר הסגר השלישי, 21 בפברואר 2021. ראובן קסטרו
"מאוד יכול להיות ששוק העבודה יתאושש לאט בהשוואה לצמיחה"/ראובן קסטרו

לדברי גורם באוצר, "יש הבדל בין התוצר לבין התנהגות של שוק העבודה, ומאוד יכול להיות שמבחינת הצמיחה אנחנו נהיה בתרחיש המרכזי שלנו, אך שוק העבודה יתאושש יותר לאט. אם תהיה התאוששות מהירה של המשק אז האבטלה תרד ל-6.5% בסוף השנה".

באוצר לא התייחסו ליעד הגירעון בשנים הקרובות ולא לשאלת הקיצוצים הנדרשים בשנים הקרובות. "ההחלטה התקציבית הראשונה שהממשלה הבאה תצטרך לקבל זה מתי מתחילים להוריד את יחס החוב-תוצר, וההחלטה הזאת בעצם גם תגזור את הגירעון הנדרש אליו יצטרכו להתכנס. עוד מוקדם מדי להגיד מה יהיה יעד הגרעון".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully